Analiză SWOT: Tehnici de implementare și beneficii

Analiza SWOT

Cuprins

Vrei să-ți menții în viață afacerea? Să afli care sunt punctele slabe, punctele forte, ce oportunități există și ce aspecte să îmbunătățești pentru a avea succes ca brand și ca afacere? Atunci, ai nevoie de Analiza SWOT. 

Este o analiză care îți poate „spune’’ despre factorii interni (ce țin de companie) și externi care pot influența performanța afacerii și este un MUST pentru orice business, indiferent de dimensiune sau industrie. 

Te ajută să iei decizii corecte referitor la business, fără să te bazezi pe presupuneri. Pentru că așa cum știi, în afaceri presupunerile nu sunt tocmai cea mai bună strategie dacă vrei să te asiguri ca ai parte de rezultate pe termen lung.

Îți sună familiar? Dacă ai mai auzit de această analiză însă nu ai aplicat-o niciodată în afacerea ta, în acest articol poți afla tot ce trebuie să știi și cât de multe beneficii îți poate aduce dacă o aplici în business-ul tău. Află când ai nevoie de această analiză, care sunt caracteristicile sale, cum o realizezi, precum și 4 exemple pentru a înțelege mai ușor ce ai de făcut. 

Am pregătit și câteva sfaturi pentru o analiză SWOT bine realizată și strategii bazate pe factorii identificați. În final, vom discuta despre limitările analizei și vom trage o concluzie asupra acestei metode.

Așadar, hai să începem.

Ce este analiza SWOT?

Sursă foto: freepik

Acum că ai aflat pe scurt ce este analiza SWOT hai să detaliem acest concept pentru a înțelege pe deplin necesitatea acestei metode și cum îți poate ajuta business-ul.

Această analiză este o metodă de evaluare a situației actuale a unei organizații, a unei afaceri, a unui proiect sau produs pe care orice afacere ar trebui să o facă dacă își dorește rezultate, strategii coerente și decizii luate pe date reale, verificabile, și nu pe presupuneri.

Această metodă implică identificarea și evaluarea factorilor interni și externi care pot influența performanța business-ului sau a proiectului tău și te pot ajuta să înțelegi de ce unele lucruri vor funcționa și altele nu. 

Acronimul SWOT reprezintă:

➡️ Strengths (puncte tari), 

➡️ Weaknesses (puncte slabe), 

➡️ Opportunities (oportunități) 

și

➡️ Threats (amenințări) 

Deci, acest tip de analiză presupune stabilirea acestor parametri pentru a lua decizii și a-ți crea strategia potrivită afacerii tale.

Importanța analizei SWOT în strategia de afaceri

Sursă foto: freepik/storyset

Acum că ai înțeles deja cum te poate ajuta această analiză în business hai să vedem de ce este important să o ai în vedere înainte de a lua orice decizie în afacere sau atunci când vrei să începi un proiect nou.

Analiza SWOT este importantă așadar, deoarece îți oferă acea imagine de ansamblu asupra situației curente și asupra posibilităților de dezvoltare ale business-ului.

Prin identificarea punctelor tari și a oportunităților, vei fi capabil să dezvolți strategii pentru a-ți consolida poziția actuală și a profita de oportunitățile de pe piață.

Sau pentru a înțelege care ar putea fi poziția unui proiect nou (în cazul în care te gândești la o nouă direcție de business sau vrei să îți deschizi o afacere nouă).

La fel de important este să identifici punctele slabe și amenințările, pentru că te poate ajuta să iei măsuri de îmbunătățire a performanței, pentru a face față concurenței dar mai presus decât toate, să devii mai bun decât concurența ta.

Beneficiile Analizei SWOT pentru business-ul tău

Atunci când alegi să faci această analiză a afacerii tale te vei bucura de o multitudine de beneficii precum:

  • Vei avea o imagine de ansamblu a afacerii tale și a pieții în care activezi. De multe ori, din interior poate fi dificil să ai o imagine de ansamblu fapt care te poate face să îți creezi strategii nu neapărat greșite ci poate limitate. Din acest motiv, analiza SWOT te ajută să vezi lucrurile outside of the box și îți poate oferi o perspectivă cuprinzătoare asupra afacerii (chiar și a acelor lucruri pe care înainte nu le-ai fi luat în considerare), prin identificarea factorilor interni, dar și a factorilor externi care pot influența performanța acestora.

Când privești în exteriorul afacerii, s-ar putea să vezi lucrurile total diferit și să identifici noi idei, strategii sau chiar probleme pe care din interior nu le-ai fi văzut.

  • Identifici punctele tari și oportunitățile care îți pot dezvolta afacerea. Prin identificarea punctelor tari și a oportunităților, analiza te poate ajuta să te concentrezi pe aspectele pozitive pentru a-ți îmbunătăți performanța și a crește cota de piață. Ceea ce poate fi un pas important în dezvoltarea unui plan strategic eficient și în asigurarea succesului afacerii tale, fapt pe care cu siguranță că ți-l dorești.
  • Afli care sunt „slăbiciunile’’ business-ului, dar și amenințările. Asta te va ajuta să iei măsurile necesare pentru îmbunătățirea performanței. Este normal ca fiecare antreprenor să își iubească business-ul și să vadă doar lucrurile bune din acesta. Însă o astfel de acțiune uneori poate fi periculoasă sau te poate menține pe loc fără a te ajuta să îți dezvolți afacerea.

De aceea, atunci când începi să realizezi că există anumite lacune în business ce pot fi îmbunătățite, afacerea ta va crește uimitor de mult.

  • Dezvolți un plan strategic și coerent pe baza factorilor SWOT identificați. 

Analiza SWOT te poate ajuta la dezvoltarea unui plan strategic eficient, bazat pe factorii identificați, ceea ce poate avea ca rezultat performanță mai bună, economie de resurse, o echipă mai solidă și creștere.

Noi, la DoAds, derulăm MANIFESTO, un program de succes pentru cei care au ales să se înscrie și cărora afacerea le-a crescut cu procente între 30% -400 %, așa că dacă ești antreprenor, vinzi online și vrei să generezi mai multe vânzări, înscrie-te în MANIFESTO. 

Află mai multe despre program

Când ai nevoie de Analiza SWOT 

Atunci vrei să faci o evaluare obiectivă a situației curente și să dezvolți un plan strategic eficient de viitor sau în demararea unui nou proiect, sau a unei direcții noi în business.

Însă analiza SWOT este necesară într-o varietate de situații, inclusiv:

1. Când se dorește planificarea strategică pentru a evalua situația actuală și pentru a dezvolta un plan de acțiune eficient.

2. Când se lansează un nou produs sau serviciu pentru că te poate ajuta să evaluezi piața și să identifici oportunitățile și amenințările pentru o lansare de succes.

3. Când se dorește evaluarea performanței afacerii sau a proiectului în curs de implementare. Când vrei să înțelegi unde se află business-ul tău sau te gândești să abordezi noi direcții, analiza este un must pentru a identifica zonele care necesită îmbunătățiri.

4. Când îți dorești să identifici poziția actuală a afacerii tale pe piața în care activezi. Analizând anumiți factori precum concurența, te poate ajuta la evaluarea poziționării afacerii tale pe piață și la identificarea modalităților de îmbunătățire a poziției.

5. Când vrei să analizezi concurența. Concurența joacă un rol important în afacerea ta, iar analiza te ajută să o evaluezi și să identifici modul în care afacerea ta sau proiectul nou poate face față competiției. 

6. Când se evaluează mediul extern, în scopul identificării amenințărilor și oportunităților care îți pot influența afacerea. Astfel vei putea lua măsuri de prevenție sau decizii diferite.

Care sunt caracteristicile analizei SWOT

Analiza SWOT este așadar un instrument care îți poate fi extrem de util în business. Iar ca orice instrument, acesta are câteva trăsături sau caracteristici pe care le poți lua în considerare pentru a înțelege și mai bine ce anume îți oferă o astfel de analiză.

Iată câteva dintre caracteristici:

  • Este o metodă simplă și ușor de utilizat, care poate fi aplicată într-un interval scurt de timp. În plus, efortul nu este foarte mare pentru realizare și nici resursele. 
  • Este o unealtă flexibilă, care poate fi aplicată în diferite contexte, cum ar fi analiza unei afaceri, organizații, a unui proiect sau a unei piețe.
  • Se concentrează atât pe factorii interni, cât și pe cei externi. Analiza internă se referă la evaluarea forțelor și slăbiciunilor afacerii în timp ce analiza externă se referă la evaluarea oportunităților și amenințărilor din mediul extern.
  • Încurajează gândirea strategică și analitică, ajutând la identificarea direcțiilor viitoare și la luarea deciziilor strategice.
  • Poate fi folosită pentru a dezvolta planuri de acțiune și strategii care să capitalizeze punctele tari și oportunitățile și să remedieze punctele slabe și să gestioneze amenințările.

Elementele Analizei SWOT

Așa cum ai văzut analiza SWOT este compusă din patru elemente care trebuie luate în considerare pe rând și analizate. Le vom trece în revistă pe rând pentru a știi exact care sunt pilonii de bază ai acestei analize pe care trebuie să îi ai mereu în vedere.

  1. Punctele tari. Punctele tari se referă la aspectele pozitive ale afacerii, cum ar fi avantajele competitive, resursele (de orice fel), reputația brandului și expertiza în domeniu. Aceștia sunt factori care ajuta afacerea să se diferențieze de concurență și să își consolideze poziția pe piață.
  2. Punctele slabe, adică aspectele negative ale afacerii tale, cum ar fi costurile ridicate, lipsa resurselor sau o echipă de management mai puțin performantă. Aceștia sunt factori care te pot împiedica să îți atingi obiectivele și să îți menții succesul pe termen lung.
  3. Oportunitățile se referă la aspectele pozitive ale mediului extern, cum ar fi cererea crescută pentru produsele sau serviciile afacerii, schimbările tehnologice sau noile piețe pe care le poți penetra. Acestea sunt factori care îți pot ajuta afacerea să se extindă și să prospere.
  4. Amenințările sunt aspectele negative ale mediului extern, cum ar fi concurența puternică, creșterea costurilor, schimbările legislative sau evenimentele neprevăzute. Acestea sunt factori care pot avea un impact negativ asupra afacerii și pot duce la scăderea performanței și profitabilității.

Analiza factorilor interni: Puncte forte și puncte slabe

Sursă foto: freepik/fatmawatilauda

Așa cum ai văzut, o analiză complexă îți poate oferi o viziune nouă pentru planurile tale strategice. Iar pentru a începe este bine să pornești din interior, în primă fază.

Folosindu-te de analiza internă SWOT te poți focusa pe evaluarea forțelor și slăbiciunilor afacerii tale. 

Vizează identificarea aspectelor interne care pot influența capacitatea afacerii  în  atingerea obiectivelor viitoare. Cu cât vei face această analiză internă mai bine și mai obiectivă, cu atât vei descoperi mai multe lucruri de îmbunătățit și de urmărit în viitor.

Ce evaluezi/identifici când faci o analiză internă SWOT?

  1. Punctele forte ale afacerii tale, adică identificarea abilităților și avantajelor afacerii. Acestea pot include expertiza în domeniu, reputația excelentă a brandului, resursele de orice tip (financiare, umane etc), tehnologiile avansate sau capacitatea de inovare.
  2. Punctele slabe ale business-ului. Încearcă să fii cât mai obiectiv și să identifici slăbiciunile pentru a le putea îmbunătăți. Acest lucru implică identificarea punctelor slabe ale afacerii precum: lipsa resurselor, a proceselor ineficiente sau a lipsei de experiență într-un anumit domeniu.
  3. Oportunitățile din mediul intern, cum ar fi îmbunătățirea proceselor, dezvoltarea de noi produse sau servicii, reducerea costurilor sau creșterea eficienței.
  4. Amenințările. Aici este necesar să identifici problemele interne, cum ar fi creșterea concurenței, schimbările legislative sau economice sau schimbările în preferințele clienților etc. Mai precis toate acele aspecte care pot deveni o amenințare în viitor, pentru afacerea ta.
  5. Poți dezvolta strategii. După ce ai identificat și evaluat cele de mai sus, poți dezvolta strategii de acțiune pentru a-ți maximiza punctele forte și pentru a-și îmbunătăți punctele slabe.

Analiza factorilor externi: Oportunități și amenințări

Sursă foto: freepik

Analiza externă SWOT se concentrează pe evaluarea oportunităților și amenințărilor din mediul extern al afacerii.

Acest tip de analiză vizează identificarea factorilor externi care pot influența capacitatea de dezvoltare viitoare a afacerii.

Iată care sunt caracteristicile analizei externe și ce anume trebuie să identifici când o realizezi: 

  1. Evaluezi oportunitățile externe, precum: identificarea tendințelor pieței, schimbărilor în preferințele clienților, creșterea cererii pentru produse sau servicii și alte oportunități de creștere sau extindere.
  2. Identifici amenințările externe, ceea ce se referă la identificarea riscurilor externe, cum ar fi concurența, schimbările legislative sau economice, schimbările de tehnologie sau alte amenințări externe care îți pot afecta afacerea.
  3. Identifici punctele forte ale concurenței. Cu cât evaluezi mai bine punctele forte ale concurenței cu atât îți vei putea îmbunătăți afacerea. De asemenea identificarea punctelor slabe ale concurenților te poate ajuta în a te focusa pe punctele tale forte. În plus, vei putea identifica oportunitățile și amenințările la adresa afacerii tale făcând această analiză.
  4. Poți identifica oportunități de parteneriat cu alte afaceri, precum și identificarea unor parteneri potențiali.

După ce ai evaluat și identificat aceste elemente, poți dezvolta strategii noi pentru a-ți  maximiza oportunitățile și pentru a te proteja împotriva amenințărilor pe care le-ai descoperit. 

Tehnici de implementare a analizei SWOT

Sursă foto: freepik

Iată care sunt pașii unei analize SWOT bine făcute.

  1. Începe cu stabilirea obiectivelor, care ar trebui să includă evaluarea situației actuale și identificarea punctelor tari, a punctelor slabe, a oportunităților și a amenințărilor.
  2. Treci la pasul următor care este realizarea analizei interne despre care am vorbit mai sus. Acest pas implică identificarea punctelor tari și a punctelor slabe ale afacerii tale. 
  • Punctele tari ar trebui să includă aspectele pozitive, cum ar fi brandul, resursele bine utilizate și echipele de lucru eficiente. 
  • Punctele slabe ar trebui să includă aspectele negative, cum ar fi managementul slab, resurse financiare insuficiente sau echipa de lucru dezorganizată.
  1. Urmează să analizezi factorii externi care pot influența afacerea. Acest pas implică, așa cum ai văzut  identificarea oportunităților și amenințărilor din mediul extern.
  • Oportunitățile ar trebui să includă aspecte pozitive, cum ar fi dezvoltarea pieței, schimbările tehnologice sau modificările legislative favorabile. 
  • Amenințările ar trebui să includă aspecte negative, cum ar fi concurența puternică, schimbările economice sau modificările legislative nefavorabile.
  1. Realizează matricea SWOT. Aceasta se referă la încorporarea punctelor tari, punctelor slabe, oportunităților și amenințărilor identificate în cadrul analizei.

Iată cum arată o matrice:

Sursa: freepik

  1. Este timpul să dezvolți un plan coerent și eficient, bazat pe factorii identificați în cadrul analizei. Acest plan ar trebui să includă acțiunile necesare (pas cu pas) pentru a îmbunătăți punctele slabe, a exploata punctele tari și a face față amenințărilor și oportunităților. Și evident a le prezenta echipei tale pentru a putea fi implementate.
  2. Implementează și monitorizează planul creat la punctul 5. Scopul monitorizării este să te asiguri că îndeplinești obiectivele stabilite. 

Știi care este secretul îndeplinirii obiectivelor? Să le așezi în funcție de tehnica SMART. 

Obiectivele să fie realiste, specifice, măsurabile, relevante și realizabile într-o anumită perioadă. De aceste caracteristici depinde realizarea planului.  Iată și o ilustrare a tehnicii SMART

Sursă: freepik

Ce instrumente te pot ajuta în realizarea analizei SWOT ? 

O poți realiza cu ajutorul aplicației Canva care îți oferă o mulțime de template-uri. Tot ce trebuie să faci este să introduci expresia ‘’analiza SWOT” în bara de căutare a aplicației din secțiunea Șabloane. 

La acest moment există o mulțime de alte instrumente, unul dintre ele fiind cel de la Visual Paradigm pe care îl găsești aici, și în varianta free. 

Sau o poți face tu într-un document word sau într-o prezentare. Iată cum arată: 

Sursa: freepik

Sfaturi pentru o analiză SWOT bună

Dacă vrei să realizezi o analiză SWOT care să reflecte realitatea internă și ceea ce se întâmplă în exterior, trebuie să-ți implici activi echipa și să evaluezi obiectiv. 

Iată câteva sfaturi:

  1. Implică-te și tu dar și membrii echipei tale. Analiza ar trebui să fie realizată de către tine și de către o echipă de persoane care reprezintă diferite departamente sau funcții de conducere în afacerea ta. Astfel veți realiza o analiză mult mai bună, veți putea obține perspective diferite și veți putea identifica mai multe puncte tari și slabe.
  2. Folosește informații concrete și verificabile și evită orice informații subiective. Așadar căutați cât mai multe informații și date care vă pot fi utile în a realiza o analiză cât mai obiectivă și mai bine informată. 
  3. Realizează o evaluare obiectivă a afacerii sau a proiectului, fără a fi influențat de preferințele personale sau de alte factori subiectivi. Este normal uneori să fii subiectiv vorbind despre afacerea ta, însă nu uita că obiectivitatea te poate face să vezi lucrurile așa cum sunt cu adevărat și să iei decizii mult mai bune pe viitor.
  4. Identifică punctele tari și oportunitățile cu atenție, pentru a putea dezvolta strategii eficiente de creștere a afacerii tale.
  5. Identifică punctele slabe și amenințările pentru a putea lua măsurile necesare pentru îmbunătățirea performanței și pentru a face față concurenței.
  6. Prioritizează factorii identificați pentru a te putea concentra pe cei mai importanți și pentru a putea dezvolta planuri de acțiune eficiente.
  7. Implică-te în procesul de dezvoltare a planului strategic pentru a te asigura că strategiile dezvoltate sunt adecvate și fezabile.
  8. Actualizează periodic analiza pentru a reflecta schimbările în mediul extern sau intern ale afacerii, având în vedere că lucrurile sunt mereu în schimbare.

Strategii derivate din analiza SWOT

Sursă foto: freepik/rawpixel.com

Există patru tipuri principale de strategii pe care le poți aplica ulterior, bazate pe factori SWOT: strategii ofensive, strategii defensive, strategii adaptative și strategii de supraviețuire.

Le vom lua pe rând pentru a discuta despre ele.

  1. Strategii ofensive. Aceste strategii sunt utilizate atunci când afacerea are puncte tari și oportunități semnificative în mediul extern. Scopul este de a crește poziția business-ului în piață, de a obține o cotă de piață mai mare sau de a dezvolta produse noi sau inovatoare. Exemple de strategii ofensive includ extinderea pe noi piețe sau dezvoltarea de produse noi sau produse  îmbunătățite.
  2. Strategii defensive, care sunt utilizate atunci când business-ul tău are puncte slabe și amenințări semnificative în mediul extern. În acest caz, scopul este de a proteja poziția afacerii pe piață, de a minimiza pierderile și de a îmbunătăți performanța acesteia. Exemple de strategii defensive includ restrângerea cheltuielilor, reducerea capacității de producție și consolidarea poziției afacerii pe piețele existente.
  3. Strategii adaptative, care sunt utilizate atunci când business-ul tău se confruntă cu schimbări semnificative în mediul extern și trebuie să se adapteze la aceste schimbări. Scopul este de a dezvolta noi abordări și de a îmbunătăți capacitatea afacerii de a face față schimbărilor. Exemple de strategii adaptative includ dezvoltarea de noi produse sau servicii, diversificarea activităților și colaborarea cu alte organizații.
  4. Strategii de supraviețuire, utilizate atunci când business-ul se confruntă cu o situație de criză sau cu o amenințare gravă la adresa existenței sale. Evident că aici, scopul este de a supraviețui și de a restabili performanța afacerii. Exemple de strategii de supraviețuire includ reducerea cheltuielilor, vânzarea de active și restrângerea activităților.

Strategii de reorientare? 

Exemple de analize SWOT

Pentru a înțelege mai bine analiza SWOT, exemplele de mai jos îți pot fi de folos în a-ți crea propria analiză pentru afacerea ta.

Exemplu 1 – Analiza SWOT pentru un magazin online

Puncte tari

  • Variație mare de produse în stoc.
  • Design atractiv și ușor de utilizat pentru site-ul web.
  • Sistem de plată online sigur și ușor de utilizat.

Puncte slabe

  • Livrare întârziată a produselor din cauza problemelor de gestionare a stocului.
  • Probleme de securitate cibernetică. Acestea pot afecta încrederea clienților în magazinul online.
  • Dependență de clienții existenți, cu o rată redusă de atragere a noilor clienți.

Oportunități

  • Extinderea gamei de produse pentru a include articole mai scumpe și de calitate superioară.
  • Extinderea serviciilor pentru clienți, cum ar fi livrarea gratuită sau reducerea prețurilor pentru achizițiile repetate.
  • Creșterea vânzărilor prin intermediul platformelor de vânzare online sau al colaborărilor cu alte afaceri.

Amenințări

  • Concurența puternică din partea altor magazine online sau comercianți fizici.
  • Schimbări în preferințele consumatorilor și în preferințele de cumpărare online.
  • Schimbări legislative sau fiscale care pot afecta afacerea.

Exemplu 2: Pentru o companie de software

Puncte tari

  • Expertiză tehnică solidă în domeniul software-ului.
  • Produse software de înaltă calitate și cu performanțe ridicate.
  • Echipă de dezvoltare talentată și dedicată.

Puncte slabe

  • Dependentă de câțiva clienți mari.
  • Costuri ridicate de dezvoltare și întreținere a produselor sau instrumentelor utilizate.
  • Concurență puternică din partea companiilor de software mai mari.

Oportunități

  • Extinderea activității pe noi piețe.
  • Creșterea cererii pentru software personalizat și soluții SaaS.
  • Utilizarea tehnologiilor emergente, cum ar fi inteligența artificială.

Amenințări

  • Concurență puternică din partea companiilor de software mai mari.
  • Schimbări rapide în tehnologie și gustul consumatorilor.
  • Schimbări legislative în domeniul software-ului.

Exemplu 3: Pentru o cafenea

Puncte tari

  • Atmosferă primitoare și confortabilă.
  • Ofertă de cafea și produse de patiserie de calitate superioară la prețuri bune.
  • Personal amabil și bine pregătit.

Puncte slabe

  • Spațiu limitat și aglomerat.
  • Costuri ridicate de închiriere și întreținere a spațiului.
  • Concurență puternică din partea altor cafenele locale.

Oportunități

  • Extinderea ofertei de produse pentru a include prânzuri rapide sau sandwich-uri.
  • Creșterea cererii pentru cafea organică.
  • Promovarea afacerii prin intermediul rețelelor sociale și al unor evenimente locale.

Amenințări

  • Creșterea costurilor de închiriere și a costurilor de materii prime.
  • Concurență puternică din partea lanțurilor de cafenele și a afacerilor independente.
  • Schimbări în gustul consumatorilor și preferințele de consum.

Exemplu 4: Analiza SWOT pentru o companie de produse alimentare

Puncte tari

  • Produse alimentare de calitate superioară și ingrediente naturale.
  • Imagine de brand puternică și recunoscută la nivel național.
  • Relații bune cu furnizorii și partenerii de distribuție.

Puncte slabe

  • Dependentă de un număr mic de produse alimentare principale.
  • Creșterea costurilor de ingrediente și de producție.
  • Creșterea cererii pentru produse alimentare sănătoase.

Oportunități

  • Extinderea gamei de produse pentru a include produse alimentare sănătoase și organice.
  • Accesarea piețelor internaționale pentru a crește vânzările.
  • Utilizarea tehnologiei pentru a îmbunătăți eficiența și eficacitatea producției.

Amenințări

  • Concurența puternică din partea altor companii de produse alimentare.
  • Schimbările rapide în preferințele consumatorilor și tendințele de consum.
  • Schimbările legislative în ceea ce privește siguranța alimentară și etichetarea produselor.

Limitări și provocări ale analizei SWOT

Sursă foto: freepik

Cu toate că analiza SWOT este o metodă utilă pentru a evalua situația curentă a afacerii tale și pentru a dezvolta strategii eficiente, totuși, există și câteva limitări ale acestei metode:

  1. Subiectivitatea. Analiza se bazează în mare măsură pe opinii și interpretări subiective ale informațiilor. Aceasta poate duce la rezultate subiective și la identificarea inexactă a punctelor tari și slabe.
  2. Lipsa informațiilor relevante. Dacă informațiile folosite în analiză nu sunt relevante sau nu sunt suficiente, aceasta poate duce la o identificare inexactă a punctelor tari și slabe ale organizației sau a proiectului.
  3. Lipsa de prioritizare. Poate identifica multe puncte tari, slabe, oportunități și amenințări, dar este important să se prioritizeze acțiunile necesare pentru a putea dezvolta strategii eficiente viitoare.
  4. Lipsa de acțiune. Analiza SWOT poate fi utilă doar dacă se iau măsuri concrete în urma identificării punctelor tari și slabe și a oportunităților și amenințărilor. Dacă nu se iau măsuri adecvate, poate deveni un instrument complet inutil.
  5. Limitarea timpului. Analiza trebuie actualizată periodic pentru a reflecta schimbările în mediul extern și intern. Dacă aceasta nu se face, analiza poate deveni învechită și inutilă.

Așadar, analiza SWOT poate fi o metodă utilă pentru evaluarea situației actuale ale afacerii tale cât și pentru dezvoltarea strategiilor, dar trebuie să fie utilizată cu precauție și să iei în considerare și alte metode și informații pentru a asigura obiectivitatea și eficiența procesului de luare a deciziilor.

De asemenea nu uita ca o strategie bine făcută poate include mai multe instrumente și tehnici și acestea depind de specificul afacerii tale.

Dacă nu știi însă cum să îți creezi cele mai bune strategii pentru afacerea ta, în mod specific, te invităm în programul MANIFESTO unde îți pot crea propriile strategii coerente și eficiente care te vor ajuta să îți crești nu doar vânzările, cât și afacerea.

Așadar, include și această analiză în afacerea ta alături de celelalte metode sau tipuri de analiză și cu siguranță vei avea doar de câștigat.

Analiza SWOT, instrumentul care îți poate crește afacerea

Ai nevoie de această analiză pe care îți recomand să o realizezi periodic, nu doar dacă vrei să lansezi un produs sau un proiect nou, ori când dezvolți un business, ci la un anume interval de timp: semestrial sau anual, dar nu mai rar. 

Comportamentul consumatorului se schimbă frecvent, tendințele de piață la fel, concurența vine cu noi îmbunătățiri etc. 

Din aceste motive, dar și pentru restul discutate în acest articol, ai nevoie de o analiză SWOT obiectivă. Astfel, vei putea îmbunătăți activitatea și vei putea crește afacerea. 

Dacă ai nevoie de o strategie coerentă sau vrei să-ți accelerezi creșterea afacerii, înscrie-te în programul nostru „Acceleratorul de afaceri’’

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Responses

Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări
Autor Articol
Picture of Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Categorii Articole
Postări Recente
Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări