Analiza PESTLE: Ce inseamna si Cat de importantă este?

Analiza PESTLE Ce inseamna si Cat de importantă este

Cuprins

Analiza PESTLE poate fi ajutorul de care ai nevoie în afacerea ta. Pe scurt, aceasta este foarte importantă în marketing deoarece te ajută să evaluezi impactul pe care îl au diverși factori externi (politici, economici, sociali, tehnologici, legali sau de mediu) asupra modului în care evoluează afacerea ta.

În articolul de astăzi îți vom explica pe larg, ce presupune această analiză, care este importanța acesteia, beneficiile pe care le poate aduce business-ului tău, deosebirea dintre analiza SWOT și analiza PESTL, precum și alte informații relevante care pot fi de real ajutor în evaluarea unei idei de afaceri sau a celei pe care o gestionezi deja.

Ce este analiza PESTLE?

Ce este analiza PESTLE
Sursă: linkedin

Analiza PEST(LE), denumită uneori analiza PEST, este un concept provenit din principiile de marketing. Mai mult decât atât, acest concept este utilizat ca instrument de către companii pentru a urmări mediul în care activează sau în care intenționează să lanseze un nou proiect, produs sau serviciu.

PESTLE este un simbol mnemotehnic care, în forma sa extinsă înseamnă: P de la politic, E de la economic, S de la social, T de la tehnologic, L de la legislativ și E de la ecologic. Acesta oferă o imagine de ansamblu a întregului mediu macroeconomic din mai multe unghiuri diferite pe care cineva dorește să le verifice și să le urmărească atunci când are în vedere o anumită idee sau plan de business.

Importanta analizei PESTLE intr-o firma

Importanta analizei PESTLE intr-o firma
Sursă: dreamstime

O analiză PESTLE a unei firme îi ajută pe manageri, consultanții financiari sau echipele de marketing din cadrul acesteia, să analizeze macro tendințele din mediul înconjurător.

Concret, ne referim la elementele politice, economice, sociale, tehnologice, legislative și de mediu ale pieței operaționale care pot avea efecte pozitive sau negative asupra companiei sau organizației. Vorbim despre acei factori care pot influența o decizie referitoare la anumite servicii sau produse ce urmează să fie livrate către client.

Această analiză poate fi de ajutor și în identificarea comportamentului consumatorilor, a culturii acestora sau a frecvenței de cumpărare.

Care sunt beneficiile unei analize PESTLE?

Care sunt beneficiile unei analize PESTLE
Sursă: shopivo

Prin evaluarea mediului extern, o analiză PESTLE poate detecta și înțelege tendințele generale pe termen lung. Acest lucru poate sprijini o serie de situații de planificare a afacerii, cum ar fi:

Planificarea strategică a afacerii

O analiză PESTLE oferă informații contextuale despre direcția afacerii, poziționarea mărcii sale, obiectivele de creștere și riscurile pentru productivitate. Aceasta analiză poate ajuta la determinarea validității produselor și serviciilor existente și la definirea dezvoltării de noi produse.

Planificarea forței de muncă

Poate ajuta la identificarea schimbărilor perturbatoare ale modelelor de afaceri care pot afecta profund peisajul viitor al ocupării forței de muncă. Ea poate identifica lacunele de competențe, noile roluri profesionale, reducerile de locuri de muncă sau deplasările.

Planificarea marketingului

Poate oferi elementul cheie în faza de analiză din cadrul procesului de planificare a marketingului. Aceasta poate ajuta la prioritizarea activităților de afaceri pentru a realiza obiective de marketing specifice într-un interval de timp prestabilit.

Dezvoltarea produselor

Monitorizând activitatea externă, analiza PESTLE poate ajuta la informarea cu privire la oportunitatea de a intra sau de a părăsi o direcție de piață, de a determina dacă un produs sau un serviciu încă mai satisface sau nu o nevoie pe piață.

Schimbarea organizațională

Această analiză ajută în acest caz la înțelegerea contextului schimbării și este mai eficientă atunci când este utilizată în asociere cu o analiză SWOT pentru a înțelege oportunitățile și amenințările legate de schimbările din domeniul forței de muncă, cum ar fi lipsa de competențe sau capacitățile actuale ale forței de muncă. 

Strategii, rapoarte și proiecte privind oamenii

Poate fi utilizată ca o soluție pentru a privi în afara organizației, în scopul emiterii ipotezelor despre ce s-ar putea întâmpla în viitor și ce ar trebui să se evalueze în continuare.

Cand este necesar sa facem analiza PESTLE?

Cand este necesar sa facem analiza PESTLE
Sursă: linkedin

Analiza PESTLE te ajută să evaluezi mediul înconjurător și factorii care îți pot influența afacerea. Deci, aceasta se poate realiza oricând, nu trebuie să aștepți un moment anume. Însă, orice afacere aflată la început de drum ar trebui să facă o astfel de analiză pentru a testa terenul.

Când vine vorba de afacerile de succes și acestea pot efectua această analiză pentru a observa tendințele din mediul de afaceri.

Fie că ești antreprenor sau parte a unei echipe, este o analiză care te va ajuta să observi amenințările și oportunitățile cu care te vei confrunta acum sau în viitor.

Care sunt criteriile unei analize PESTLE?

Care sunt criteriile unei analize PESTLE
Sursă: productplan

Analiza PESTLE a apărut ca o variantă a analizei PEST. Diferența dintre cele două o face analiza PESTLE deoarece spre deosebire de PEST, analizează doi factori suplimentari, cei legislativi și cei de mediu.

Iată care sunt întrebările potrivite pe care ar trebui să ți le adresezi atunci când dorești să faci o analiză PESTLE pentru firma ta.

Acestea te vor ajuta să identifici factorii importanți pentru afacerea ta.

  • Care este situația politică din țara în care îți dezvolți activitatea și cum poate influența aceasta, industria în care activezi?

  • Care sunt factorii importanți pentru business-ul tău?

  • Cât de importantă este cultura în piața în care business-ul tău e activ? Și care sunt factorii determinanți?

  • Ce inovații tehnologice pot apărea și pot influența structura pieței?

  • Există aspecte legislative ce reglementează industria în care activezi? Pot apărea schimbări legislative specifice industriei tale?

  • Care sunt îngrijorările cu privire la impactul pe care afacerea ta îl are asupra mediului înconjurător?

Acest model de mai sus, te va ajuta să înțelegi piața în care îți dorești să te extinzi și totodată poate deveni piatra de temelie pentru strategia ta de management ulterioară.

Factori Tehnologici

Factorii tehnologici se referă la inovațiile tehnologice care pot afecta în mod favorabil sau nefavorabil operațiunile din industrie și de pe piață, și implică: automatizare, cercetare și dezvoltare, precum și gradul de conștientizare tehnologică pe care îl deține o piață.

Factori Economici

Factorii economici sunt determinanți ai performanței unei economii care au un impact direct asupra unei companii și care au efecte pe termen lung.

Spre exemplu, o creștere a ratei inflației în orice economie ar afecta modul în care companiile își stabilesc prețul produselor și serviciilor. Mai mult decât atât, aceasta ar afecta puterea de cumpărare a unui consumator și ar schimba modelele de cerere/ofertă pentru economia respectivă.

Factorii economici includ rata inflației, ratele dobânzilor, ratele de schimb valutar și modelele de creștere economică.

Factori Politici

Factoriii politici determină măsura în care un guvern poate influența economia sau o anumită industrie. De exemplu, un guvern poate impune un nou impozit sau o nouă taxă, din cauza cărora se pot schimba toate structurile generatoare de venituri ale organizațiilor.

Ne referim aici la: politicile fiscale, tarifele comerciale etc. pe care un guvern le poate impune pe parcursul unui an fiscal și care pot afecta în mare măsură mediul de afaceri (mediul economic).

Factori Sociali

Factorii sociali analizează cu atenție mediul social al pieței și evaluează factori determinanți precum tendințele culturale, demografia sau analiza populației.

Un exemplu în acest sens ar putea fi tendințele de cumpărare pentru țările occidentale, cum ar fi SUA, unde există o cerere ridicată în timpul sezonului de sărbători.

Factori Legislativi

Factorii legislativi dețin atât laturi externe, cât și interne. Există anumite legi care afectează mediul de afaceri dintr-o anumită țară, în timp ce există anumite politici pe care companiile le mențin pentru ele.

Analiza juridică ia în considerare aceste două unghiuri și apoi trasează strategiile pe baza legislației. Un exemplu în această situație ar fi legile privind consumatorii, legislația muncii sau standardele de siguranță.

Factori Ecologici

Factorii ecologici îi includ pe toți cei care influențează sau sunt determinați de mediul înconjurător. Acest aspect al analizei PESTLE este crucial pentru anumite industrii, în special pentru turism sau agricultură.

Factorii unei analize de mediu pentru o afacere nu se limitează la climă, vreme, locație geografică, schimbări climatice globale, compensații de mediu etc.

Cele 5 Forte ale lui Porter

Cele cinci forțe ale lui Porter este un model care identifică și analizează cinci forțe competitive care modelează fiecare industrie și ajută la determinarea punctelor slabe și a punctelor forte. Este frecvent utilizată pentru a identifica structura unei industrii în vederea stabilirii strategiei corporative.

Acest model poartă numele profesorului de la Harvard Business School, Michael E. Porter și cuprinde următoarele 5 forțe:

  • Potențialul noilor intrați în industrie;
  • Concurența în industrie;
  • Puterea furnizorilor;
  • Puterea clienților;
  • Amenințarea produselor înlocuitoare.

Modelul lui Porter poate fi aplicat la orice segment al economiei pentru a înțelege nivelul de concurență din cadrul industriei și pentru a spori profitabilitatea pe termen lung a unei companii.

Exemple de analiza PESTLE

Exemple de analiza PESTLE
Sursă: foodsafetyworks

O analiză PESTLE este deseori utilizată ca o extensie a analizei SWOT. Nu uita că matricea externă a analizei SWOT evaluează și conștientizează oportunitățile de care o organizație ar trebui să profite, precum și amenințările pe care ar trebui să le evite.

Această analiză externă face parte din evaluarea poziției strategice a organizației tale în cadrul pieței, al industriei și mediului operațional mai larg.

Principala diferență dintre cele două analize este următoarea: în timp ce analiza PESTLE este utilizată doar pentru evaluarea factorilor externi, analiza SWOT se îndreaptă atât spre factorii interni care pot influența un business, dar și pe cei externi.

În continuarea acestui articol îți vom prezenta câteva exemple analiza SWOT/ PESTLE  ale unora dintre cele mai de succes companii.

Să luăm exemplul analizei PESTLE de la Starbucks. Pentru această companie, reducerea costurilor și capacitatea de a rămâne conștientă și sensibilă la problemele care sunt importante pentru baza sa de clienți sunt două direcții de acțiune care devin clare în urma unei analize de mediu.

Politica

  • Aprovizionarea cu materii prime și respectarea practicilor de comerț echitabil, ceea ce a atras foarte mult atenția politicienilor din Occident.

  • Respectarea legilor și reglementărilor din alte țări din care Starbucks își cumpără materiile prime.

Economic

  • Recesiunea economică ce a determinat mulți clienți să caute alternative mai ieftine.

  • Creșterea costurilor cu forța de muncă și a costurilor operaționale din cauza inflației.

Social

  • Retragerea la pensie a generației Baby Boomer, împreună cu schimbarea modelelor familiale și scăderea ratei natalității, ceea ce duce la scăderea numărului de clienți care cheltuiesc.

  • Schimbarea stilurilor de muncă și a stilurilor de viață, inclusiv creșterea numărului de oameno care muncesc de la distanță.

Tehnologie

  • Permiterea plăților mobile, ceea ce mărește baza de clienți potențiali.

  • Evoluții agricole care ar putea avea un impact asupra producției de materii prime.

Aspecte legislative

  • Introducerea de politici legate de consumul de cofeină de către organizațiile de sănătate.

  • Reglementări privind licențierea industriei.

Mediu

  • Dezastre naturale în țările care produc boabe de cafea.

  • Legi și reglementări de mediu legate de ambalaje și deșeuri.

Un alt exemplu ar putea fi de la compania Amazon. Acest gigant al tehnologiei și al comerțului online din toate timpurile are multe oportunități pe care să le valorifice, dar și câteva amenințări pe care trebuie să le monitorizeze.

Politica

  • Presiunea guvernamentală privind monopolurile pentru marile corporații.

  • Presiuni din partea guvernului federal și a guvernului local cu privire la practicile de angajare.

  • Reglementări guvernamentale privind securitatea cibernetică și protecția vieții private.

Economic

  • Creșterea veniturilor disponibile în țările dezvoltate.

  • Inflația și problemele legate de lanțul de aprovizionare care au impact asupra stocurilor online.

  • Macro-tendința organizațiilor de a căuta și achiziționa produse și soluții de cloud computing.

Social

  • Consumerism în creștere în economiile dezvoltate și în economiile emergente.

  • Consumerism în creștere în economiile dezvoltate și în economiile emergente.

  • Creșterea cererii de livrare a produselor în aceeași zi către consumatori.

  • Dependența tot mai mare de tehnologie, cloud  și AI.

Tehnologie

  • Extinderea automatizării robotizate pentru preluarea, ambalarea și livrarea produsului.

  • Extinderea AI pentru a deservi Amazon Web Services.

Juridic

  • Sindicalizarea și legile muncii au un impact asupra forței de muncă a companiei Amazon.

  • Schimbarea reglementărilor privind importul și exportul.

  • Taxe de import și export pentru bunurile vândute.

Mediul înconjurător

  • Creșterea costurilor energiei și al livrărilor din lanțul de aprovizionare.

  • Impactul asupra mediului al plasticului și ambalajelor din plastic.

  • Emisiile de carbon și noile opțiuni de combustibil ca organizație.

Acestea sunt doar două exemple de analiză PESTLE de la cele mai mari companii care activează pe piața internațională.

Așa cum am menționat și mai sus, este o analiză ce te poate ajuta oricând să analizezi oportunitățile sau piedicile care ar putea să-ți influențeze afacerea.

Cum facem o analiza PESTLE?

Cum facem o analiza PESTLE
Sursă: hbsonline

Dacă îți dorești să realizezi o analiză PESTLE pentru firma sau compania ta urmează cu atenție pașii de mai jos:

  • Identifică domeniul de aplicare al cercetării. Acesta ar trebui să acopere scenariile prezente și posibilele scenarii viitoare aplicabile industriei și piețelor  în care operează firma sau compania ta.

  • Decide cum vor fi colectate informațiile și de către cine. Alege mai multe persoane care să colecteze datele pentru a furniza dovezi și perspective diferite.

  • Identifică sursele adecvate de informații. S-ar putea să constați că anumite domenii din interiorul acestei analize sunt mai importante pentru afacerea ta decât altele. Doar explorarea informațiilor pentru toate acestea îți va oferi o viziune mai amplă asupra mediului extern.

  • Analizează informațiile colectate.

  • Marchează fiecare element în funcție de importanță, în raport cu riscul potențial pentru firma sau compania ta.

  • Identifică opțiunile de afaceri pentru a aborda problemele.

  • Scrie un document de convorbiri pentru toate părțile interesate.

  • Discută cu echipa sau părțile interesate, constatările și factorii de decizie.

  • Decide ce acțiuni trebuie întreprinse și ce tendințe trebuie monitorizate.

Pentru a fi cât mai eficientă, o analiză PESTLE trebuie să fie efectuată în mod regulat la tine în companie, ceea ce te poate ajuta să identifici din timp tendințele, iar acesta poate fi un avantaj competitiv.

Sfaturi pentru o analiza PESTLE buna

Sfaturi pentru o analiza PESTLE buna
Sursă: thematic

Iată și câteva sfaturi de care să ții cont în realizarea unei analize PESTLE reușită:

  • Colaborează. Perspectivele multiple pot identifica mai multe riscuri.

  • Folosește expertiza și resursele din cadrul organizației tale.

  • Folosește analiza alături de alte tehnici, cum ar fi: analiza SWOT; analiza Porter, analiza concurenților sau planificarea scenariilor.

  • Încorporează o analiză PESTLE într-un proces continuu de monitorizare a schimbărilor din mediul de afaceri.

  • Evită să colectezi cantități uriașe de informații detaliate fără a analiza și a înțelege în mod corespunzător constatările tale.

  • Nu trage concluzii pripite cu privire la viitor pe baza trecutului sau a prezentului.

Strategii analiza PESTLE

Strategii analiza PESTLE
searchjournal

Dacă te întrebi în ce etapă a procesului de strategie este cel mai bine să apelezi la analiza PESTLE, trebuie să știi că ar fi bine să o utilizezi în etapele de pre-planificare a afacerii sau a planului strategic împreună cu o analiză SWOT.

O analiză SWOT analizează punctele forte și punctele slabe interne ale organizației tale precum și oportunitățile și amenințările externe pe care le prezintă piața.

Poți efectua  o analiză PESTLE în orice moment pentru a evalua situația în care te afli și cu ceea ce e posibil să te confrunți în viitor. De pe urma acestei analize vor beneficia strategia de marketing, schimbările organizaționale, afacerile și dezvoltarea produselor, precum și planificarea cercetării viitoare din firma ta.

Care sunt limitarile analizei PESTLE?

Care sunt limitarile analizei PESTLE
Sursă: aihr

Așa cum am exemplificat și mai sus, analiza PESTLE are mai multe avantaje, dar și unele limitări. Iată câteva dintre acestea:

Mediul este în continuă schimbare. Ceea ce era relevant acum șase luni poate să nu mai fie acum. Din cauza schimbărilor constante, este dificil să ții pasul, astfel încât informațiile din această analiză pot deveni rapid diferite.

Sunt necesare multe speculații întrucât viitorul este imposibil de prezis cu o precizie de 100%. Va trebui să faci mai multe presupuneri atunci când efectuezi o analiză PESTLE.

Supraîncărcarea datelor este o altă limitare. Deoarece această analiză necesită colectarea unor cantități atât de mari de date, filtrarea lor și decizia de a le utiliza în avantajul tău necesită mult timp.

Riscul de inexactitate este considerat a fi o altă limitare. Nu poți fi sigur că informațiile pe care le primești sunt corecte, deoarece, de cele mai multe ori, le vei obține din surse externe.

Ia în calcul și aceste limitări atunci când dorești să realizezi o analiză PESTLE ale cărei rezultate să fie de ajutor pentru firma ta.

Concluzie analiza PESTLE

Un lucru e clar. Analiza PESTLE este esențială în prezentul și viitorul fiecărei firme indiferent de domeniul de activitate.

Două lucruri pe care ar trebui să le iei întotdeauna în considerare în timp ce parcurgi fiecare aspect sunt următoarele:

Unde te afli acum și unde vrei să ajung? Aceste întrebări te vor ghida pentru a-ți determina starea actuală în mediul macro, dar și starea ideală. De asemenea este important să iei în considerare fiecare factor sau eveniment observat în analiza PESTLE, deoarece acesta poate fi o oportunitate sau o amenințare pentru firma ta.

Dezvoltarea afacerii tale merită toată atenția și implicarea ta. Merită să încerci tot ce trebuie pentru a produce rezultatele dorite pe termen lung.

Dacă ești antreprenor și vrei să generezi mai multe vânzări, dar și să beneficiezi de o abordare a business-ului tău din mai multe unghiuri, de cunoașterea tendințelor din domenii conexe care pot determina construirea unei strategii corecte de promovare, programul Manifesto te poate ajuta să generezi exponențial mai multe vânzări decât ai avut vreodată în business-ul tău. Mai mult decât atât, acesta îți va oferi bazele solide de dezvoltare și te va ajuta să schimbi modul în care faci marketing digital.

Acum că ai acumulat atât de multe informații despre analiza PESTLE și tipsuri pentru noi strategii de dezvoltare, ai toate șansele să-ți îmbunătățești strategia de business și să produci rezultate!

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Responses

Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări
Autor Articol
Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Categorii Articole
Postări Recente
Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări