Manager de Proiect: Ce este și ce face

Manager de Proiect

Cuprins

Dacă ai ajuns aici, probabil că ești curios sau chiar te interesează ce este și ce face un manager de proiect. Mai mult chiar. Ți-ai dori să ocupi o astfel de poziție în cadrul unei agenții, corporații, organizații nonguvernamentale sau instituții?

Rândurile următoare îți oferă suficiente detalii care să te ajute să descoperi un job care să îți placă foarte mult și care să-ți aducă satisfacții pe plan profesional, financiar și personal. Vei știi care sunt responsabilitățile unui manager de proiect, ce abilități trebuie să aibă, cât de bine câștigă și ce trebuie să faci pentru a deveni și tu unul.

Ce este și ce face un manager de proiect?

Ce este și ce face un manager de proiect
Sursa foto: nTask

Dacă te întrebi ce face un manager de proiect, află că acesta planifică, organizează și monitorizează un anumit proiect, folosindu-se de toate resursele pe care le are la dispoziție pentru a-și îndeplini obiectivele în mod eficient, cu respectarea bugetului stabilit inițial și a perioadei impuse. Spunem impuse, pentru că fiecare proiect are un deadline, care trebuie respectat, altfel, pot interveni penalizări și alte probleme.

Deci, ce este un manager de proiect? Este (sau ar trebui să fie) acea persoană care se pricepe să gestioneze toate aspectele proiectului în desfășurare, fie că vorbim despre echipa implicată, resursele financiare, logistice, fie că vorbim despre comunicarea cu toate părțile angajate în acesta.

Este o poziție care te provoacă la orice pas, dar care îți aduce satisfacții personale, financiare și profesionale, dacă te folosești cu succes de resursele disponibile. Dacă îți dorești un astfel de job, îl poți regăsi în toate industriile, tehnologie, construcții, afaceri, servicii medicale, digital marketing etc.

Care sunt principalele responsabilități ale unui manager de proiect?

  • Crearea planului de proiect și stabilirea bugetului;
  • Se asigură că proiectul este realizat la timp și în bugetul stabilit;
  • Gestionarea echipei de proiect și a tuturor resurselor necesare;
  • Monitorizarea progresului proiectului și ajustarea planului dacă este necesar;
  • Comunicarea cu toate părțile interesate, inclusiv clienții, furnizorii și membrii echipei;
  • Rezolvarea problemelor și aprovizionarea cu soluții pentru orice obstacole care apar în timpul proiectului;
  • Asigurarea că proiectul respectă standardele de calitate și conformitate;
  • Realizarea rapoartelor finale de proiect și prezentarea acestora către stakeholderi.

Așadar, ce înseamnă un manager de proiect? Este persoana care știe ce, când și cum să acționeze pentru finalizarea cu succes a unui proiect.

Ce abilități trebuie aibă un manager de proiect?

Ce abilități trebuie aibă un manager de proiect
Sursa foto: LiveAbout

Să spunem că vrei să ocupi un rol de manager de proiect într-un anumit domeniu pe care îl stăpânești. Este necesar fii înzestrat cu tot soiul de abilități aflate în strânsă legătură cu activitățile desfășurate și pe care le poți deprinde cu ușurință dacă îți dorești (în cazul în care nu le ai deja).

Trebuie să știi să comunici clar, să planifici fiecare detaliu, să organizezi și să gestionezi timpul, resursele și bugetul. Este imperativ să poți lucra în echipă, să te adaptezi și să poți lua decizii cu rapiditate, inclusiv în situații de criză.

Te invităm să urmărești dacă următoarele abilități te caracterizează. Sunt abilități care te ajută să gestionezi eficient orice proiect și să te bucuri de succes, indiferent în ce domeniu activezi.

Abilitățile de comunicare: sunt printre cele mai importante deoarece trebuie să comunici clar cu membrii echipei, colaboratorii, furnizorii și cu alte persoane implicate, direct sau indirect, în proiect. Comunicarea înseamnă nu doar transmiterea unui mesaj, ci și abilitatea de a asculta.

Abilități de planificare: și organizare pentru că ai nevoie să creezi planuri detaliate, pe categorii de activități și să organizezi desfășurarea acestora în mod eficient pentru a atinge obiectivele proiectului.

Trebuie să poți gestiona: timpul și resursele pentru că sunt variabile extrem de importante în succesul unui proiect.

A lucra în echipă este printre cele mai importante abilități. Cu cât comunici mai bine ce vrei să facă fiecare membru al echipei, cu atât acesta va înțelege mai ușor. Fiecare trebuie să-și cunoască responsabilitățile pentru ca proiectul să se finalizeze la timp și să nu existe o depășire a bugetului stabilit inițial.

Trebuie să te poți adapta cu ușurință oricărei schimbări intervenite pe parcursul desfășurării proiectului, să poți identifica cele mai bune soluții pentru obstacolele care apar (sunt inevitabile).

Luarea deciziilor: managerul de proiect trebuie să fie capabil să ia decizii rapid în condiții de incertitudine.

Abilități de rezolvare a problemelor: identificarea și rezolvarea problemelor care apar în timpul proiectului sunt un must-have ability pentru orice manager de proiect.

Abilități de gestionare a riscurilor: trebuie să identifici și să gestionezi riscurile care pot afecta proiectul, pentru a finaliza proiectul la timp și cu cele mai bune rezultate.

Abilități de negociere: trebuie să fie capabil să negocieze cu clienții, furnizorii și alți stakeholderi pentru a asigura că proiectul este finalizat la timp și în buget.

Abilități de management al calității: respectarea standardelor de calitate și conformitate, pentru a se asigura că proiectul este de calitate și aduce valoare pentru organizație, este o altă variabilă care depinde în primul rând de tine, ca manager.

Abilități de raportare: raportarea este o activitate care presupune sintetizarea informațiilor pe care le incluzi rapoarte clare și complete stakeholderilor pentru a le ține la curent cu progresul proiectului. Dacă este un proiect european, cu sume care nu trebuie rambursate, raportările pot fi extrem de solicitante și care îți pot ocupa foarte mult timp. De aceea este important ca fiecare membru al echipei să realizeze eficient orice activitate trasată pentru că se va regăsi în fiecare raportare.

Responsabilități ale unui manager de proiect

Responsabilități ale unui manager de proiect
Sursa foto: Vinsys

Un manager de proiect este o persoană responsabilă pentru planificarea, organizarea și monitorizarea unui proiect specific într-o organizație, corporație sau instituție.

În general, responsabilitățile includ:

  • Stabilirea clară a obiectivelor de îndeplinit.

  • Crearea planului de proiect: trebuie să creeze un plan detaliat, care să cuprindă obiectivele proiectului, termenele de finalizare, bugetul și toate activitățile necesare pentru a finaliza proiectul în cele mai bune condiții.

  • Asigurarea că proiectul este finalizat la timp și în buget: este nevoie de monitorizarea progresului proiectului îndeaproape și de luarea măsurilor pentru a te asigura că proiectul este finalizat la timp și în buget.

  • Trebuie să se evalueze și să se controleze riscul de neîndeplinire a obiectivelor. 

  • Estimarea și alocarea resurselor trebuie să se realizeze cu maximă prioritate și în acord cu obiectivele proiectului.

  • Definirea și trasarea responsabilităților fiecărui membru al echipei.

  • Gestionarea echipei de proiect: membrii echipei de proiect trebuie să dispună de resursele necesare pentru îndeplinirea sarcinilor lor și gestionarea oricăror probleme sau conflicte care pot apărea în timpul proiectului.

  • Monitorizarea progresului proiectului: un manager de proiect trebuie să țină evidența progresului proiectului pentru a interveni dacă este nevoie de ajustare sau pentru a știi foarte clar cum sunt finalizate etapele. 

  • Comunicarea cu părțile interesate: este, de asemenea, foarte importantă.

  • Rezolvarea problemelor: identificarea și soluționarea oricărei probleme ivite pe parcursul desfășurării proiectului într-un mod favorabil este una dintre cheile succesului proiectului.

  • Asigurarea respectării standardelor de calitate și conformitate: standardele de calitate și conformitate trebuie să fie respectate, pentru că și de acestea depinde rezultatele obținute în urma finalizării proiectului. Să nu mai vorbim despre faptul că pot exista penalizări și chiar sancțiuni în special dacă ne referim la proiectele europene cu finanțare nerambursabilă. 

  • Realizarea rapoartelor lunare, intermediare și finale: rapoartele nu doar că te ajută pe tine ca manager, să știi care este evoluția proiectului, dar îți poate arăta și unde există probleme sau nevoie de ajustări, pe care le poți rezolva în timp util.

Care este ciclul unui proiect?

Care este ciclul unui proiect
Sursa foto: scrigroup

Administrarea și gestionarea oricărui proiect presupune parcurgerea mai multor etape așa cum sunt în graficul de mai sus. Responsabilitatea unui manager de proiect este ca fiecare etapă să decurgă în cele mai bune condiții pentru ca proiectul să ajungă la final în timpul necesar și cu respectarea bugetului stabilit în planul inițial sau în cel ajustat pe parcurs.

Tipuri de manageri de proiect

Tipuri de manageri de proiect
Sursa foto: Ricksoft,Inc.

Acum, că am aflat ce este un manager de proiect și ce responsabilități are, să vedem care sunt tipurile existente și rolurile fiecăruia dintre ei.

Există mai multe tipuri de manageri de proiect:

  • Managerul tehnic care verifică fiecare detaliu, indicator și rezultat. Este acel tip care știe să decidă rapid în mod favorabil proiectului și care are un răspuns la orice întrebare.

  • Managerul căruia îi place aventura este tipul care își asumă multe riscuri care, uneori, duc la rezultate negative. 

  • Managerul expert identifică cele mai profitabile variante de afaceri și creează strategii perfecte a căror implementare o monitorizează.

  • Managerul care susține este acela pentru care a comunica cu toate persoanele implicate direct sau indirect într-un proiect, este floare la ureche.

Dar, dacă ne referim la categoriile de manageri de proiect, putem identifica cu ușurință câteva domenii în care aceștia își fac loc:

1. Managerul de proiect tradițional folosește un proces de management al proiectelor standard, care include planificarea, organizarea și controlul proiectului. Este responsabil pentru finalizarea proiectului la timp, în buget și la nivelul calității specificate.

2. Managerul de proiect de dezvoltare de software se concentrează pe dezvoltarea de software și aplicații. Răspunde de implementarea, monitorizarea și finalizarea proiectului în conformitate cu specificațiile inițiale.

3. Managerul de proiect de construcție răspunde de implementarea proiectelor de construcție, cum ar fi clădiri sau infrastructuri.

4. Managerul de evenimente, a cărui sarcină principală este organizarea și planificarea evenimentelor de orice tip: conferințe, expoziții, seminarii, festivități etc.

5. Managerul de proiect de marketing răspunde de campaniile de marketing al căror obiectiv principal este lansarea unui nou produs sau campanii de publicitate. 

6. Managerul de proiect de resurse umane monitorizează activitățile de recrutare, formare și perfecționare a personalului.

7. Managerul de proiect de cercetare și dezvoltare. Acest tip de manager de proiect se concentrează pe proiecte de cercetare și dezvoltare, cum ar fi cercetarea unui nou produs sau serviciu sau dezvoltarea de tehnologii noi.

Ei sunt responsabili pentru a asigura că proiectele de cercetare și dezvoltare sunt finalizate la timp și în conformitate cu specificațiile proiectului.

8. Managerul de proiect de schimbare are ca principală responsabilitate implementarea de schimbări în cadrul unei organizații, cum ar fi lansarea unei noi strategii sau implementarea de noi procese de lucru.

Acestea sunt doar câteva exemple de tipuri de manageri de proiect. Important este ca fiecare să se implice și să se dedice total acelui proiect pentru ca rezultatele finale să fie cele mai bune.

Cum să devii manager de proiect

Cum să devii manager de proiect
Sursa foto: Adobe Experience Cloud

Acest subiect îl tratăm din două perspective, cea a managerului de proiect cu diplomă și cea a managerului fără diplomă. Oricare dintre aceștia poate să obțină cele mai bune rezultate, cu implicare, pasiune și efort continuu.

Dacă ești la începutul vieții de adult și te interesează o carieră în direcția managementului de proiecte, te poți îndrepta spre o facultate de profil, după care este necesar să alegi o specializare.

Ulterior specializării, preocupă-te să obții diferite certificate, desigur, în urma participării la unele cursuri sau chiar masterate, pentru că astfel vei realiza ce îți place cel mai mult și te va ajuta să-ți stabilești o destinație. Te va ajuta să știi ce vrei să faci în viață.

Urmează etapa acumulării unei minime experiențe. Companiile aleg cu prioritate candidații care au o oarecare idee despre ce presupune un astfel de rol, motiv pentru care îți recomandăm să identifici oportunitățile care te ajută să dobândești experiență.

Dacă ești un adult aflat deja în ritmul tumultuos al vieții și poate că ți-ai dori să-ți schimbi locul de muncă sau chiar să te convertești profesional, accesează platforme online precum Udemy, Coursera etc. Multe dintre cursuri și resurse sunt gratuite, iar cele pentru care trebuie să plătești, costurile sunt destul de mici în raport cu calitatea oferită.

Înscrie-te în comunități de profil, pentru că resursele din interiorul acestora, fie că vorbim despre informații prețioase sau posibilități de interacționare cu potențiali angajatori.

Cât câștigă un manager de proiect?

Cât câștigă un manager de proiect
Sursa foto: Agora

Poți câștiga foarte bine într-o asemenea poziție, dar acest lucru depinde de mai mulți factori, precum pregătirea, experiența, locația, dimensiunea afacerii, a proiectului.

Potrivit averagesalarysurvey.com salariul net mediu anual al unui manager de proiect din România este 122,859 lei sau aproape 25.000 de dolari. Sigur că experiența, studiile și alți factori influențează aceste venituri. Observăm că femeile sunt plătite mai bine decât bărbații în astfel de poziții.

Dacă în trecut acest rol se concentra în cea mai mare parte pe detaliile tehnice, în prezent, acesta trebuie să aibă calitățile unui lider. Cunoștințele și experiența nu mai sunt suficiente pentru implementarea și finalizarea cu succes a unui proiect. Trebuie să empatizezi și să comunici foarte clar cu membri echipei, trebuie să asculți părerile și ideile acestora, dar și ale clienților, colaboratorilor etc.

Este necesar să apreciezi la timp eforturile și performanța fiecărui membru al echipei și să-l critici constructiv, în particular, adresându-te doar lui. Mai mult de atât, critică rezultatul, nu persoana.

Rolul unui manager de proiect este complex, însă satisfacția pe toate planurile se resimte la fiecare pas, iar posibilitățile de dezvoltare continuă a unei cariere sunt foarte mari.

Ești pregătit să devii un bun manager de proiect?

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Responses

Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări
Autor Articol
Picture of Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Categorii Articole
Postări Recente
Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări