Ciclul de Viata al Produsului

Ciclul de Viata al Produsului

Cuprins

Ai un business și te gândești dacă să lansezi un produs nou pe piață? Sau poate ai un produs care nu se vinde așa cum ți-ai dorit și nu înțelegi ce e de făcut?

Ei bine, află că toate aceste decizii le poți lua doar dacă înțelegi foarte bine în ce stadiu se află produsul tău.

Un produs la fel ca și un business are un ciclu de viață care reprezintă perioada pe care acesta o petrece în piață începând cu lansarea și terminând cu retragerea acestuia.

La fel ca și în viață produsele se nasc, se dezvoltă, ajung la maturitate iar ulterior ajung la perioada de declin. În fiecare fază a produsului va trebui să abordezi strategii diferite și să iei decizii care să se potrivească cu faza ciclului de viață în care se află produsul tău.

A știi exact care este ciclul de viață al produsului, te va ajuta să îți planifici strategii funcționale și benefice și să faci investiții strategice care să îți aducă profituri. Mai mult decât atât vei putea lua decizia potrivită, de lansare a unui produs nou sau de retragere de pe piață a unui produs care nu îți mai aduce niciun beneficiu.

Așadar în acest articol vom lua pe rând fiecare fază și vom discuta despre ciclul de viață al unui produs pentru ca tu să reușești să îți creezi strategia potrivită pentru fiecare fază pentru a te bucura de succes și profituri în business-ul tău.

Fazele ciclului de viata al produsului

Ciclul de viață al unui produs este un concept important în business pe care trebuie să îl cunoști ca și antreprenor sau om de afaceri și se referă la perioada de timp (viața produsului) în care produsul este dezvoltat, lansat pe piață, se bucură de succes sau devine mai puțin popular și, în cele din urmă, este retras sau înlocuit.

Fiecare produs trece prin 5 faze principale în ciclul său de viață:

  • Studiu de piață;
  • Lansarea;
  • Creșterea;
  • Maturitatea;
  • Declinul.

Fiecare fază are propriile sale provocări și oportunități pentru afacerea ta însă dacă știi exact în ce fază se află produsul tău, vei știi foarte clar ce ai de făcut.

De exemplu, dacă un produs se află într-o fază de lansare sau de creștere, tu ca business ar trebui să te orientezi înspre a investi mai mult în promovare pentru a atrage cât mai mulți clienți posibili înspre produsul tău.

Dacă un produs se află într-o fază de maturitate sau declin, te-ai putea concentra mai mult pe menținerea clienților existenți prin oferirea de servicii de calitate și reducerea prețurilor pentru a face față concurenței.

În general, ciclul de viață al unui produs are un impact semnificativ asupra afacerii tale și este important să iei în considerare etapele prin care trece produsul tău,  atunci când iei decizii strategice.

Prin înțelegerea fazelor ciclului de viață și prin adaptarea planurilor de afaceri în consecință, îți poți maximiza șansele de succes pe termen lung.

Faza de studiu de piata al unui produs

Înainte de a lansa pur și simplu un produs, este nevoie să faci un studiu de piață pentru a vedea dacă acesta are cerere, ți-ar aduce succes sau ar fi de interes pentru consumatori.

Faza de studiu de piață este prima fază din ciclul de viață al unui produs și are rolul de a ajuta o afacere să înțeleagă dacă există o cerere reală pe piață pentru produsul pe care dorește să îl lanseze.

Această fază este crucială pentru afacerea ta, deoarece te poate ajuta să economisești timp și bani investind într-un produs care nu va avea succes pe piață.

În faza de studiu de piață, ar trebui să efectuezi o serie de activități pentru a câștiga cât mai multe informații posibile despre produsul său și despre piața pe care dorești să îl lansezi.

Aceste activități pot include:

  1. Realizarea unui studiu de piață: acest lucru presupune colectarea de date despre piața țintă, cum ar fi dimensiunea pieței, profilul consumatorilor și comportamentul de cumpărare, precum și despre concurența existentă pe piață;
  2. Testarea produsului: testează produsul într-un grup mic de consumatori pentru a afla dacă acesta întrunește așteptările și dacă există o cerere reală pentru el;
  3. Realizarea unui plan de afaceri: un plan de afaceri detaliat te poate ajuta să îți estimezi costurile și să îți definești obiectivele pentru lansarea și dezvoltarea produsului;
  4. Obținerea finanțării: dacă studiul de piață arată că există o cerere reală pentru produs, și nu ai bugetul necesar ai putea lua în considerare opțiunea de finanțare pentru a începe procesul de producție și pentru a-l lansa pe piață.

Faza de cercetare, proiectare si dezvoltare al unui produs

Faza de cercetare, proiectare și dezvoltare a unui produs, mai este cunoscută și sub numele de “faza de dezvoltare a produsului” și este o etapă foarte importantă în ciclul de viață al unui produs.

În această fază, practic ”ia naștere„ produsul, plecând de la o idee. Însă nu înainte de a efectua o cercetare pentru a înțelege nevoile și dorințele consumatorilor. Abia apoi se proiectează produsul în conformitate cu aceste informații, se dezvoltă un prototip al produsului și se testează pentru a se asigura că acesta îndeplinește cerințele.

Ca afacere, ar trebui să investești într-o cercetare de piață pentru a te asigura că înțelegi nevoile și dorințele consumatorilor dar și pentru a putea proiecta un produs care să le răspundă acestor nevoi întocmai. De asemenea, ar trebui să investești în proiectarea și dezvoltarea produsului, asigurându-te că este de calitate și că îndeplinește cerințele consumatorilor.

Această fază poate fi costisitoare pentru tine pentru că necesită investiții majore la început, însă investiția poate fi justificată pe termen lung dacă produsul devine un succes pe piață.

Rolul fazei de cercetare, proiectare și dezvoltare a produsului este de a te asigura că produsul final va îndeplini nevoile și dorințele consumatorilor și va fi de calitate.

Această fază poate contribui la succesul afacerii tale prin creșterea veniturilor și a cotei de piață. De asemenea, poate contribui la construirea unei reputații pozitive pentru tine ca business, datorită faptului că, consumatorii sunt mai puțin probabil să cumpere produse de la o companie care nu le oferă produse de calitate.

Faza de lansare al unui produs pe piata

Faza de lansare a unui produs este crucială pentru afacerea ta, deoarece este perioada în care produsul tău își construiește propria bază de clienți și își câștigă poziția pe piață.

Investițiile în publicitate și marketing, crearea unei prezențe puternice online, lucrul cu distribuitori și parteneri și oferirea unui serviciu sau a unei oferte unice pentru clienții tăi pot ajuta la asigurarea succesului în această fază.

Această fază poate fi costisitoare, deoarece va trebui să investești  în publicitate și marketing pentru a atrage atenția consumatorilor, însă fără aceste strategii produsul tău nu se va dezvolta și nu va trece în următoarea etapă din ciclul său de viață.

De asemenea trebuie să știi că în această fază produsul tău poate să sufere modificări constante, iar distribuția este destul de limitată, așadar în faza de lansare a unui produs pe piață, va trebui să îți concentrezi eforturile în atragerea atenției consumatorilor și în construirea unei baze de clienți. Acest lucru se poate face prin:

  1. Investirea în publicitate și marketing: este important să îți faci cunoscut produsul cât mai multor persoane posibile prin intermediul publicității și al campaniilor de marketing;
  2. Crearea unei prezențe online puternice: în prezent tot mai mulți consumatori își fac cumpărăturile și cercetează produsele în online înainte de lua o decizie, așa că este important să ai o prezență puternică în acest mediu. Acest lucru poate include crearea unui website atractiv și optimizat pentru motoarele de căutare, precum și utilizarea platformelor de social media pentru a-ți  promova produsul cât mai eficient;
  3. Lucrul cu distribuitorii sau partenerii tăi: este important să te asiguri că produsul tău este disponibil pentru achiziționare în cât mai multe locuri. Așadar, în această fază poți începe colaborarea cu distribuitori sau parteneri, care să te ajute la distribuirea produsului tău în cât mai multe locații, locuri sau website-uri;
  4. Oferirea unui serviciu sau a unei oferte unice: în faza de lansare, este important să faci tot posibilul pentru a mulțumi clienții și pentru a le oferi un serviciu sau o ofertă irezistibilă. Acest lucru se face de obicei la lansarea unui produs și poate fi cuantificat în reduceri substanțiale sau promoții greu de refuzat. O astfel de strategie te va ajuta la creșterea bazei de date de clienți, la creșterea vizibilității brandului dar și la vânzarea produsului în sine.

Faza de crestere al unui produs pe piata

În faza de creștere, produsul devine mai cunoscut și își construiește deja o bază mai mare de clienți. Deja unii consumatori încep să fie mulțumiți de produs și sunt chiar predispuși să repete cumpărarea sau chiar să recomande produsul și altora.

Veniturile afacerii tale încep să crească, deoarece numărul de clienți și cererea pentru produs cresc iar tu ca afacere ar trebui să îți concentrezi atenția și investițiile pe menținerea ritmului de creștere și pe expansiune.

Aceast lucru poate include investiții în publicitate și marketing pentru a atrage mai mulți clienți, dar și în creșterea capacității de producție pentru a face față cererii crescute.

De asemenea, în această fază ar trebui să acorzi o atenție deosebită calității produsului și serviciilor oferite, deoarece poate apărea o creștere a numărului de clienți nemulțumiți dacă acestea nu sunt satisfăcătoare. Întreținerea relațiilor cu clienții existenți și construirea unei baze solide de clienți fideli este un lucru esențial în această fază.

Acum este perioada în care se poate construi o bază solidă de clienți și se pot obține venituri importante. Așadar este important să gestionezi cu atenție această fază pentru a te asigura că profiți la maximum de oportunitățile prezente și că ești pregătit pentru fazele viitoare ale ciclului de viață al produsului.

Iată câteva dintre lucrurile pe care le poți face în această fază:

  1. Investiții în marketing și publicitate:  este important să continui să îți faci cunoscut produsul și să atragi noi clienți;
  2. Expansiunea pe piețe noi: Faza de creștere poate fi un moment bun pentru a te extinde pe piețe noi pentru a face față cererii crescute;
  3. Creșterea capacității de producție: dacă cererea pentru produsul tău crește, ar putea fi necesar să investeștii în mijloacele de producție performante pentru a satisface această cerere;
  4. Dezvoltarea de noi variante de produs: lansarea de noi variante de produs poate menține interesul consumatorilor pentru produsul tău și poate ajuta la menținerea cererii.

Rolul acestei faze este să îți construiești o bază solidă de clienți și să începi să te faci cât mai cunoscut pe piață. Dacă gestionezi și abordezi strategiile potrivite în acest stadiu îți vei menține poziția pe piață și te vei dezvolta din ce în ce mai mult ca și business.

Faza de maturitate al unui produs pe piata

În faza de maturitate, produsul a devenit deja popular pe piață, rentabilitatea este cea mai ridicată în această perioadă dar cererea pentru el poate începe să scadă. Veniturile sunt, de obicei stabile sau încep să scadă ușor în această fază.

Așadar, acum va trebui să găsești modalități de a menține interesul consumatorilor pentru produs, de exemplu prin lansarea de noi variante sau prin reducerea prețurilor.

Iată ce fel de strategii poți aborda pentru a încuraja creșterea produsului și pentru a menține poziția pe piață.

  1. Oferă servicii de calitate clienților existenți pentru a încuraja loialitatea acestora și pentru a atrage noi clienți prin recomandări pozitive;
  2. Lansează noi variante sau modele ale produsului pentru a menține interesul clienților tăi;
  3. Redu prețurile pentru a face față concurenței și pentru a atrage noi clienți;
  4. Investește în publicitate și marketing pentru a-ți menține produsul cunoscut în rândul consumatorilor;
  5. Găsește noi piețe sau sectoare unde produsul poate fi vândut pentru a încuraja creșterea acestuia.

Faza de declin al unui produs pe piata

În faza de declin a ciclului de viață al unui produs, cererea pentru acesta scade semnificativ și veniturile scad rapid.

Aceasta poate fi o perioadă dificilă pentru tine ca afacere, deoarece poate fi dificil să menții profitabilitatea acestui produs. În acest stadiu, trebuie să iei măsuri pentru a încetini declinul produsului sau în cele din urmă, pentru a-l  înlocui cu un produs mai nou și mai performant.

Rolul fazei de declin a ciclului de viață al unui produs este de a te ajuta  să îți adaptezi planurile pentru a face față scăderii cererii și a veniturilor.

Prin luarea de măsuri pentru a încetini declinul și pentru a înlocui produsul cu unul mai nou, îți poți păstra profitabilitatea afacerii și să te pregătești pentru viitoare oportunități de afaceri.

Unele măsuri pe care le poți în faza de declin a ciclului de viață al unui produs sunt:

  • Reduceri de preț: în acest stadiu poți aborda reduceri de preț ale produsului pentru a încuraja cererea și a menține profitabilitatea;
  • Lansează variante noi: ia în considerare lansarea de noi variante ale produsului sau aducerea de modificări pentru a îl face mai atractiv pentru consumatori;
  • Investește în marketing: investește în marketing pentru a atrage atenția consumatorilor asupra produsului și pentru a încuraja cererea asupra acestui produs;
  • Redirecționeaz-ți resursele către alte produse: dacă un produs devine prea costisitor pentru a fi menținut, acceptă acest lucru și redirecționează-ți resursele către alte produse care sunt mai profitabile.

Înnoirea produselor

Înnoirea sau inovarea produselor poate fi un factor cheie pentru succesul afacerii tale, în special în momentul în care acestea nu mai aduc randamentul la care te aștepți, nu se mai cer sau nu mai sunt pur și simplu profitabile.

Deși ai fi tentat să crezi că înnoirea unui produs se face doar în faza de declin sau de maturitate, totuși inovarea acestuia se poate face inclusiv în prima fază a ciclului de viață atunci când produsul este lansat pe piață pentru prima dată, ajutând astfel la diferențierea de produsele concurente și la atragerea atenției potențialilor cumpărători.

Deoarece în această fază de lansare produsul nu este încă stabil și poate suferi modificări, înnoirea sau inovarea acestuia este un lucru bun pe care îl poți face.

În faza de creștere, înnoirea sau inovarea poate ajuta la menținerea interesului produsului și poate duce la o creștere foarte mare a cererii pe piață.

Atunci când alegi să înnoiești un produs sau să-l innovezi în faza de maturitate, vei minimiza și vei preveni declinul cererii astfel că vei extinde viața produsului tău pe piață.

Înnoirea produsului este recomandată în special atunci când acesta a ajuns în faza de declin, pentru a-i menține un nivel minim de cerere până când acesta va fi retras de pe piață.

Din acest motiv marile companii care oferă produse de ani de zile aleg să aducă mici modificări produselor, pentru a evita “moartea” produsului și a cererii.

Cum îți poți înnoi un produs?

Există mai multe modalități prin care îți poți inova produsele iar una dintre aceasta este îmbunătățirea caracteristicilor sau performanțele produsului.

Putem lua ca și exemplul telefoanele mobile care devin din ce în ce mai performante de la un an la altul oferind caracteristici mai bune decât cele anterioare, cu toate că produsul în sine este același.

Dacă ai un serviciu, și acestuia îi poți aduce îmbunătățiri, precum oferirea anumitor avantaje competitive sau trăsături pe care înainte nu le avea.

Lansarea de produse noi pe piata

Atunci când ai făcut tot ce ai putut și ai abordat toate strategiile pentru a menține cererea pentru un anumit produs, iar acesta a ajuns în fața de declin și nu mai este profitabil este indicat să îl retragi de pe piață și să te focusezi pe lansarea de produse noi. Astfel îți vei optimiza bugetul și îți vei focaliza energia și banii înspre produse noi, care îți vor aduce profit pe termen lung.

Lansarea de produse noi poate fi o mișcare strategică pentru afacerea ta în special atunci când produsele existente au ajuns în faza lor de declin.  Acest lucru îți va revitaliza afacerea și va menține activ interesul clienților tăi.

Înainte de a lansa un nou produs este important să treci din nou prin pașii de cercetare a pieței pentru a te asigura că noul produs este relevant pentru clienții tăi existenți dar și pentru cei potențiali și că va avea succes pe piață.

De asemenea va trebui să acorzi o atenție deosebită unei strategii de promovare solidă pentru a face cunoscut noul produs cât mai multor persoane dar și clienților pe care i-ai câștigat deja.

Nu uita să aduci cât mai multe valoare noului produs, să fie cât mai eficient și util, să aibă caracteristici unice față de celelalte produse din portofoliul tău sau față de celelalte produse existente pe piață.

Ulterior va trebui să abordezi din nou aceleași strategii din toate fazele ciclului de viață al noului produs pentru a face ca rentabilitatea investiției tale să conteze și noul tău produs să se bucure de succes.

Așadar fiecare fază a ciclului de viața unui produs este importantă în strategia ta de afaceri dar și cea de promovare și în deciziile pe care le vei lua un business-ul tău.

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Responses

Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări
Autor Articol
Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Categorii Articole
Postări Recente
Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări