Ce este si ce face un copywriter

Ce este si ce face un copywriter

Cuprins

Scrisul a existat dintotdeauna la fel cum și vânzările sau negoțul există încă din cele mai vechi timpuri.

Oamenii care știau să scrie sau să vândă, au fost dintotdeauna considerați ca fiind persoane care aduc un aport important în societate. Iar persoanele care își doreau să își atingă anumite obiective, fie că erau emoționale fie că erau obiective în business, apelam la aceste persoane care știau să scrie sau să vândă.

Cu toate că această meserie, de copywriter, sub această formă, există doar de ceva zeci de ani (timp în care s-au generat milioane de dolari datorită acestei meserii) de fapt, ceea ce se practică în această meserie, este o combinație interesantă a acestor două meserii, dar și altor concepte preluate din psihologie și cunoașterea comportamentului uman.

Ce este un copywriter in Romania?

Ce este un copywriter in Romania

Dacă te întrebi ce este și ce înseamnă un copywriter, află că acesta este o persoană care, pe lângă faptul că știe să scrie în mod corect, înțelege nevoile de bază și comportamentul oamenilor, are capacitatea de a crea texte convingătoare, care să genereze emoția de care este nevoie printr-un anumit text, pentru a vinde.

A scrie astfel de texte, este o nevoie vitală a lumii noastre în special a mediului de business, astfel că, copywriterii sunt din ce în ce mai căutați.

Ca să dăm o definiție foarte clară a unui copywriter, acesta este un creator profesionist de conținut care creează și integrează diferite tipuri de texte în domenii variate de business pentru a face vânzare.

Ce face si ce NU face un copywriter?

Content writing on paper sheet with hand holding a pen, writer, journalist, author, and copywriter concept illustration

Dacă te întrebi ce face un copywriter diferit față de orice altă persoană care scrie și cum de reușește să aibă rezultate prin textele sale, află că acesta ține cont de foarte multe principii înainte de a scrie efectiv un anumit text sau conținut.

Spre exemplu cercetarea este o primă fază pe care un copywriter o parcurge, iar acest lucru îl ajută să înțeleagă extrem de bine clientul pentru care scrie și să îi ofere libertatea de a decide singur care este cea mai bună alegere pe care o poate face în urma citirii unui text.

Un copywriter va folosi întotdeauna un limbaj simplu si nu va încerca să impresioneze prin folosirea unui vocabular complex greu de înțeles.

Limbajul folosit de un copywriter va fi întotdeauna unul prietenos și inteligibil de către orice persoană, dar mai mult decât atât va fi înțeles de avatarul de client pentru care el scrie, folosindu-se inclusiv de expresiile pe care acesta le folosește.

Un alt lucru pe care un copywriter îl face este să ofere emoție dar și motive reale pentru care clientul să ia decizia pe care acesta și o dorește, în urma scrierii acelui tip de conținut.

Copywriter-ul îi va spune întotdeauna cititorului la modul cât mai simplu și concis, ce are de făcut dar și de ce avantaje sau beneficii se va bucura făcând o anumită acțiune.

Un copywriter va ști să scoată în față unicitatea unui produs a unui serviciu sau a unei afaceri și să o transforme într un beneficiu uimitor pentru client.

Ce nu face un copywritter?

  • Nu își copiază concurenții, textele sau ideile ci le creează într-un mod unic și autentic;

  • Nu folosește clișee decât atunci când știe că pot avea cu adevărat un impact impresionant sau de cele mai multe ori le rescrie în cuvintele proprii;

  • Nu folosește laude excesive și le transpune în beneficii pentru cititor;

  • Nu scrie blocuri întregi de texte și nici nu se folosește de majuscule sau puncte de exclamație în exces;

  • Nu face greșeli gramaticale;

  • Nu compromite claritatea unui mesaj pentru a-și arăta inteligența;

  • Nu uita scopul pentru care scrie un text și adaptează întreg conținutul în jurul acestuia;

  • Nu creează conținut confuz sau prea lung, dacă nu este cazul;

  • Nu încearcă să vândă într un mod invaziv fără a ține cont de nevoile cititorului și de emoțiile sale;

  • Nu folosește titluri irelevante doar pentru a atrage atenția.

Tipuri de copywriting

Tipuri de copywriting

Copywriting-ul este un domeniu complex iar modul în care poate fi scris un anumit text depinde foarte mult de scopul acestuia.

Așadar există mai multe tipuri de copywriting, iar un copywriter poate fi specializat in 2-3 tipuri dintre toate acestea sau poate sa le facă pe toate, dacă este foarte bun.

Copywriting cu vânzare directă

Cu toate că orice tip de copywriting are ca scop vânzarea, acest tip de scriere urmărește să obțină un răspuns foarte rapid și măsurabil din partea cititorului.

Acesta poate fi un conținut promoțional care solicită în mod direct luarea unor măsuri rapide precum ar fi achiziția unui produs sau unui serviciu, completarea unui formular sau înscrierea la newsletter.

De obicei în această categorie intră acel conținut, de regulă destul de lung precum o scrisoare de vânzare, scrisorile de strângere de, email-uri, pagini de vânzare dar și anunțuri pentru reclamele plătite sau pentru diferite cataloage sau reviste.

Copywriting de business sau corporate

În acest tip de copywriting ne referim atât la B2C (business to customer) cât și la B2B (business to business).

Aici este nevoie de o multitudine de tipuri de conținut de la conținutul în format tipărit cât și online, la emailuri sau diferite proiecte precum broșuri, cupoane sau tichete promoționale sau oferte de produse.

Copywriting tehnic

În copywritingul tehnic se creează conținut pentru rețelele sociale, campanii plătite, studii de caz, comunicate de presă, buletine informative electronice, scripturi video informative pentru online, răspunsuri automate la email uri sau diferite platforme dar și pentru paginile web.

Copywriting pentru SEO

Orice site are nevoie de conținut de calitate, însă mai presus decât atât acesta trebuie să fie optimizat și pentru următoarele de căutare.

În acest caz intervine copywriting-ul  pentru SEO,  care se folosește atât de partea de persuasiune cât și de partea tehnică din strategia SEO.

Exemple de copywriter din viata reala

Exemple de copywriter din viata reala

Dacă intri în mediul online vei descoperi o multitudine de texte, de forme și tipuri diferite care transmit mesaje diferite.

Ei bine toate aceste texte au în spate un scop bine definit Care este traduce în mai multe tipuri de a face copywriting.

Iată așadar câteva exemple din viața reală, pe care le poți întâlni fie pe rețelele de socializare fie pe site-uri, și care întrunesc aceste tipuri de texte.

Copywriting pentru înțelegerea audienței

Un astfel de text te ajută extrem de mult să îți înțelegi audiența, iar un exemplu relevant în acest caz este cel de mai jos, pe care l-am găsit pe pagina de Facebook oficială a magazinului eMag.

Facebook Ads Emag

Evident că astfel de texte pot fi și de alte tipuri și pot fi incluse inclusiv în e mailuri sau pe paginile unui site înaintea completării unui formular.

Copywrting catchy

Conținutul de tip catchy îl poți regăsi în extrem de multe situații, de la bannere pe site-uri, la cover-uri pe rețelele de socializare sau chiar în diferite postări scrise sau video.

Iată un exemplu mai jos, preluat tot de pe site-ul eMag.

Continut de tip catchy Emag

Copywriting amuzant

Copywriting amuzant, deși nu este utilizat de foarte mulți oameni, prinde foarte bine la public.

Acesta poate fi creat pentru rețelele de socializare, în emailuri sau chiar în anumite pagini ale unui site.

Iată un exemplu de postare de la Bookzone:

Facebook Ads Bookzone

Copywriting de tip landing page

Landing page-urile sunt pagini de vânzare, care au ca scop atât prezentarea unui produs sau a unui serviciu, cât și vânzarea. În general acestea sunt texte lungi care se regăsesc pe website-uri.

Iată o parte dintr-un landing page de pe site-ul nostru doads.ro

Landing page de pe site-ul doads.ro

Copywriting storry telling

În copywriting poți face vânzare chiar și printr-o poveste. Iată un exemplu simpatic pe care l-am găsit pe pagina frinks.ro, unde și-au spus povestea într-un mod inedit.

Copywriting storry telling

Copywriting conversațional sau interactiv

Textele de tip conversațional sau interactive pot fi texte de vânzare foarte bune, care incită la acțiune, atât ca și interacțiune cât și ca și vânzare. Aici există multe variante prin care te poți folosi de astfel de texte, de la cele de tip intrebare – raspuns, la cele cu imagini, pool-uri în story sau pe website-uri.

Iată un exemplu de la Auchan.

Copywriting conversațional sau interactiv

Copywriter vs content writer

Copywriter vs content writer

Deși pentru mulți oameni un content writer este același lucru cu un copywriter, de fapt între aceștia există foarte multe diferențe.

Da, este adevărat că ambii se ocupă cu partea de scris însă un copywriter are obiective foarte clare atunci când realizează un conținut, iar acestea se leagă în mare parte de vânzare.

În schimb un content writer este de fapt un redactor de conținut care informează publicul, îl educă, îi oferă anumite instrucțiuni referitoare la anumite domenii sau creaza conținut pentru implicare și entertainment.

Așadar copywriter-ul face întotdeauna vânzare prin conținutul său în timp ce un content writer doar informează.

Un copywriter ține cont de emoții și transmite sentimentele care trezesc răspunsuri emoționale, în timp ce un content writer scrie un conținut pur informativ, fără a ține cont de emoțiile cititorului, într-un mod pregnant.

Un copywriter știe să scrie extem de multe tipuri de texte care să aducă vânzare, de la cele scurte la cele lungi,  în timp ce un content writer scrie în general conținut pentru articole de blog.

Un copywriter scrie texte pentru:

  • reclame online și offline;

  • sloganuri;

  • conținut pentru paginile web;

  • texte pentru camapanii de email;

  • diferite scenarii pentru campanii de promovare pentru tv sau radio;

  • scripturi pentru video-uri comerciale;

  • cataloage;

  • scisori de vânzare;

  • postări pentru rețelele de socializare.

Un content writer scrie texte pentru:

  • Articole de blog;

  • Diferite articole pentru ziare fizice sau online;

  • Comunicate de presă;

  • Diferite buletine informative prin email;

  • Cărți sau reviste electronice;

  • Scripturi pentru podcast-uri.

Calitățile unui copywriter de succes

Calitățile unui Copywriter de succes

Pentru a deveni un copywriter de succes ai nevoie de anumite abilități pe care le poți dezvolta chiar dacă nu simți că te-ai născut cu ele.

În meseria de copywriter practica este esențială pentru a deveni un bun profesionist în a crea acel conținut care generează cu adevărat rezultate.

Iată așadar de ce abilități are nevoie un copywriter.

Abilități de scriere

Una dintre cele mai elementare și evidente abilități pentru a fi un copywriter este abilitatea de a scrie. Aici nu ne referim la scrisul ca artă ci la anumite elemente care alcătuiesc un text de vânzare care aduce rezultate.

Având în vedere că un copywriter creează diferite texte care variază ca și formă, tip de conținut dar și structură, este nevoie ca această persoană să știe cum să își structureze orice fel de text pentru a genera a rezultatele dorite, și evident să scrie corect.

Mai mult decât atât această abilitate se traduce prin abilitatea de a scrie în așa fel încât ideile să fie transmise într-un mod clar și convingător pentru ca cititorul să ia acea decizie pe care copywriterul o propune prin intermediul acelui conținut.

Abilități de comunicare

Un copywriter se exprimă prin comunicarea scrisă, insă o persoană care practică această meserie trebuie să aibă abilități eficiente și în comunicarea verbală.

Deși există oameni care se exprimă mult mai bine verbal și mai puțin bine în scris sau viceversa, atunci când vrei să devii un copywriter trebuie să ai ambele abilități.

Acest lucru este important datorită faptului că un copywriter are nevoie de relaționare cu clientul sau cu echipa cu care lucrează, pentru a înțelege foarte bine produsul, serviciul sau afacerea pe care urmează să o promoveze prin conținutul pe care îl va crea.

Abilități tehnice

Abilitățile tehnice sunt foarte importante în această meserie deoarece un copywriter va lucra la proiecte de marketing digital și publicitate folosind anumite platforme sau instrumente care necesită anumite abilități tehnice.

Mai mult decât atât urmărirea rezultatelor în această meserie este importantă Iar acest lucru se poate face cu ajutorul anumitor aplicații cu care un copywriter trebuie să știe să lucreze.

Gândire creativă

Este adevărat că nu trebuie să ai abilitatea de a inventa povești precum un scriitor, însă în această meserie trebuie să ai imaginație și creativitate suficientă în așa fel încât să poți construi conexiuni între anumite concepte care să inoveze promovarea într-un mod creativ Dar simplu pentru cititor.

Aici nu ne referim la faptul că trebuie să inventezi roata la căruță, ci pur și simplu să ai suficientă imaginație și creativitate încât să exprimi o idee într un mod cât mai convingător și atractiv.

Abilități de cercetare

Așa cum am vorbit la început, în această meserie este o împletire de tehnici care alcătuiesc un conținut ce creează un rezultat precis.

Pentru ca un copywriter să poată o combina toate elementele necesare unei vânzări, trebuie să facă o cercetare minuțioasă, referitoare atât la comportamentul și psihologia clientului pentru care scrie, dar și pentru a înțelege foarte clar despre ce scrie. Adică, trebuie să cunoască atât business ul și oferta acestuia cât și avatarul de client afacerii.

Ce cunostinte trebuie sa aiba un copywriter?

Ce cunostinte trebuie sa aiba un copywriter

Cu toate că pare că un copywriter este un om care scrie niște texte, aceste texte nu sunt scrise într-un mod oarecare, ci pentru a aduce anumite rezultate, în funcție de scopul cu care a fost scris acel text, îmbinând partea de cercetare dar și elemente de persuasiune, adică de convingere, rezultate din cunoașterea comportamentului uman și a psihologiei.

Așadar pentru a fi un copywriter profesionist va trebui să ai cunoștințe în marketing, în cercetare, în cunoașterea psihologiei consumatorului dar și în transformarea nevoilor de bază ale omului într un text convingător.

Una dintre cele mai importante elemente din meseria de copywriter este cercetarea și descoperirea nevoilor pieței țintă pentru care vei crea mesaje.

Un copywriter cu adevărat bun va aloca mai mult timp studiului, își va pune întrebări, va fi mult mai atent la limbajul scris dar și cel al corpului atunci când vorbim de clienți fizici și va reuși să documenteze toate aceste lucruri într o resursă care îi va fi baza pentru conținutul pe care va urma să îl scrie.

Mai mult decât atât atunci când îți dorești să scrii conținut care să fie relevant și luat în considerare inclusiv de motoarele de căutare, v va trebui să ai cunoștințe inclusiv de optimizare SEO.

Pe lângă toate aceste lucruri, un copywriter va înțelege care sunt principiile persuasiunii bazate pe emoțiile umane și va ști să folosească un limbaj eficient pentru a redirecționa comportamentul de cumpărare în direcția pe care acesta o dorește, folosindu-se nu doar de emoție cât și de rațiune.

Cat castiga un copywriter in Romania?

Cat castiga un copywriter in Romania

Nevoia de copywriting este enormă atât la nivel global cât mai ales în România.

Această meserie este o practică de care orice afacere are nevoie, indiferent de dimensiunea ei, astfel că atât timp cât există business uri va exista și nevoia de a scrie texte care aduc rezultate și fac vânzări.

Așadar, acum că ai înțeles faptul că va fi întotdeauna nevoie de tine copywriteri, află că în alt avantaj al acestei meserii este că se câștigă foarte bine.

Orice afacere care își dorește să se dezvolte mai mult, să atragă mai mulți clienți și să aibă parte de profituri bune va fi dispusă să plătească o persoană care îi generează rezultate printr un copywriting profesionist și de calitate.

Prețurile pot varia în funcție de complexitatea fiecărui proiect și de tipul de text pe care îl vei scrie.

Așadar, dacă te întrebi cât câști un copywriter în România, răspununsul este că nu există un preț prestabilit la care să ne raportăm atunci când vorbim despre copywriting.

Lucrurile depind de asemenea și de modul în care îți vei dori să practici această meserie, pentru că prețurile vor fi diferite dacă vei alege să lucrezi într-o agenție unde poți primi un salar mediu de 2300 – 3000 RON pe lună, sau vei dori să îți creezi propriul portofoliu și să lucrezi pe cont propriu ca și freelancer.

În acest caz veniturile tale pot crește considerabil în funcție de implicarea ta și de numărul de proiecte pe care le vei lua.

Totuși atunci când vrei să lucrezi pe cont propriu, Nu uita să studiezi foarte bine piața și să îți aliniezi prețurile cu cele care există deja pentru a te asigura că nu vei rămâne fără clienți.

Avantaje/dezavantaje – copywriter angajat la o agenție sau freelancer

Avantaje-dezavantaje - copywriter angajat la o agenție sau freelancer

Orice lucru pe care decidem să îl facem are avantaje și dezavantaje. Așadar chiar și atunci când ne referim la practicarea acestei meserii ca angajat sau freelancer te bucuri de anumite avantaje cât și dezavantaje, în ambele cazuri.

Spre exemplu, dacă ești începător Și alegi să lucrezi într-o agenție, cu toate că nu vei câștiga la fel de bine ca și freelancer, ai avantajul de a practica în mod constant, pentru diferite tipuri de clienți.

Mai mult decât atât, atunci când alegi să lucrezi într-o agenție, indiferent că ești începător sau nu, nu-ți mai bați capul cu găsirea clienților, fapt care necesită cu totul alte abilități din partea ta. Și evident timp și buget alocat în partea de promovare.

După ce ți-ai format tu o experiență Poți să începi să lucrezi ca freelancer pentru diferite proiecte, iar avantajul aici este că tu îți vei alege clienții cu care vei vrea să lucrezi și îți vei stabili propriile prețuri dar și timpul pe care îl vei aloca acestei meserii.

Dezavantajul aici este faptul că va trebui să te ocupi mereu în a-ți găsi noi proiecte la care să lucrezi și tu vei fi acea persoană care se va ocupa inclusiv de partea contabilă și de management.

Așadar tu știi ce responsabilități poți să îți asumi atunci când vine vorba de practicarea acestei meserii și cât timp ai disponibil pentru a te ocupa de promovare și găsirea clienților.

În cazul în care vrei să îți focusezi atenția doar pe partea creativă adică copywriting, varianta ideală este să lucrezi într-o agenție, unde nu vei face nimic altceva în plus decât acest lucru.

Cum sa inveti copywriting-ul?

Cum sa inveti copywriting-ul

Fie că ne referim la conținutul pentru reclame în online, oprimizare SEO, conținut, pentru reclame la TV sau pentru promovarea fizică, regulile care se aplică în crearea de conținut sunt aproximativ aceleași.

Evident că aici, adaptarea mesajului se va face în funcție de canalul pe care se va distribui conținutul, însă dacă știi regulile de bază vei putea crea texte care conving sau vând în orice situație.

Mai mult decât atât trebuie să înțelegi faptul că comportamentul consumatorilor se schimbă în mod frecvent, aceștia devenind din ce în ce mai selectiv și pretențioși.

Astfel că, comunicarea în marketing se schimbă constant, evoluează și se adaptează în mod continuu noilor nevoi ale consumatorilor.  Iar pentru acest lucru presupune că trebuie să înveți atât regulile de bază care au funcționat acum multă vreme dar și cele care sunt noi și se creează în prezent.

Pentru a deveni un copywriter cu adevărat bun, ai nevoie de cel puțin 3-6 luni de studiu și cel puțin un an pentru practică.

Te poți folosi de resursele și materialele gratuite pe care le găsești în mediul online dar atunci când vrei să aprofundezi această meserie este bine să te orientezi către cursuri ale specialiștilor din domeniu.

Acolo nu doar că vei primi informațiile pe care ai nevoie însă vei fi susținut în practica ta și vei reuși să înțelegi ce anume poți îmbunătăți pe parcurs.

5 sfaturi pentru copywriterii incepatori

5 Sfaturi pentru Copywriterii Incepatori

Nu orice om care știe să scrie un text frumos poate să fie un copywriter. Asta presupune că aproape oricine poate să practice această meserie atât timp cât este deschis să se lanseze într-o carieră care presupune informare, multă practică și câștigarea unei experiențe.

Ca oricare altă meserie din lume, este nevoie să fi conștient că nu este un un lucru foarte ușor ci este o activitate care presupune studiu, practică și crearea unui portofoliu.

Totuși copywriting-ul nu este o meserie foarte dificilă, atunci când știi Cu ce să începi și ești deschis să te dezvolți.

Iată așadar câteva sfaturi dacă ești un copywriter începător.

Începe să înveți cât mai mult

Pentru a practica această meserie ai nevoie de anumite informații despre cum să faci lucrurile în cel mai bun mod posibil și cum să folosești Toate aceste concepte în practică.

Așadar începe să studiezi textele care au generat deja rezultate de milioane de dolari și stai în preajma oamenilor care te pot ajuta cu informații dar și cu multă practică. 

Rămâi în comunități de unde poți afla tehnici noi sau actualizări ale diferitelor stiluri de scris și dezvoltă te în mod constant pentru a te asigura că nu rămâi în urmă.

Dezvoltă-ți abilitățile de scriere

Pentru a-ți dezvolta aceste abilități este nevoie să cunoști care sunt toate tipurile de conținut pe care le poți face în această meserie și să începi să exersezi scriind. 

Găsești foarte multe informații în acest sens atât gratuit cât și în cursurile create de specialiștii din domeniu.

Exersează diferite tipuri de conținut

Scrie cât mai multe tipuri de conținut și asigură-te că gramatica ta este una corectă, dar și că, chiar dacă nu vei avea nevoie de un vocabular foarte complex în copywriting, începi să îl dezvolți.

Setează-ți obiective

Setează-ți obiective mici, la început  pentru a exprima aceeași idee în mai multe feluri și începe să dobândești o înțelegere cât mai profundă a modului în care poți să transmiți o idee flirtând-o prin emoție, rațiune și mai ales prin persuasiune.

Acceptă orice tip de proiect

Pentru a-ți dezvolta foarte bine abilitățile de copywriter ai nevoie de foarte multă practică Iar acest lucru presupune să ai clienți din diferite nișe.

Acceptă orice fel de proiect chiar dacă este unul mai mic sau chiar dacă nu rezonezi 100% cu acea industrie sau nu cunoști.

Provocarile te pot face să devii din ce în ce mai bun. În plus, pe lângă faptul că practici îți poți dezvolta un portofoliu complex care te va ajuta ulterior să îți aduci clienți mai importanți sau acei clienți pe care tu ți dorești.

Iată, așadar că a fi u copywritter nu este neapărat cel mai ușor lucru de făcut, însă nu este nici cea mai grea meserie. Oricine poate practica această meserie dacă are voință, chiar și atunci când nu are neapărat talent la scris.

Ca în oricare domeniu, studiu și pratica te pot ajuta să ajungi la succes. Iar, dacă vrei să devii un copywritter, cu siguranță va fi nevoie de tine acum cât și în viitor.

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Responses

Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări
Autor Articol
Picture of Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Categorii Articole
Postări Recente
Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări