Cum se face un plan de afaceri de succes

plan de afaceri

Cuprins

Idei care se pot transforma într-o afacere, sunt cu sutele. Însă până când acestea nu sunt puse pe hârtie și gândite strategic, practic rămân doar la stadiul de idee și nu  de afacere.

O afacere nu poate fi una de succes dacă nu știi încotro te îndrepți, ce etape ai de parcurs, cum vei face asta sau unde urmărești să ajungi.  

A nu avea un plan este o situație de risc-câștig în proporții aproape egale. Iar tu, cu siguranță nu îți dorești asta atunci când vrei să îți transformi ideea într-un business profitabil.  

Deși este posibil ca afacerea ta să funcționeze la început din inerție, nu vei știi care sunt șansele ca lucrurile să rămână așa, mereu.

Un business care să funcționeze cu adevărat are nevoie de o direcție clară, de un plan concret pentru a-ți genera rezultatele pe care ți le dorești. 

Un plan de afaceri este un instrument pe care îl poți folosi în avantajul tău, pentru a demonstra că ideea afacerii tale este una menită să funcționeze și nu lăsată la voia întâmplării. 

Ce este un plan de afaceri?

Indiferent că ai o idee de afacere pe care vrei să o implementezi, că vrei să intri pe o piață nouă sau ai deja o afacere activă, un plan de afacere al unei firme,  este un instrument indispensabil. 

Acesta nu doar că îți arată traiectoria afacerii tale dar te ajută în stabilirea strategiilor ulterioare atât pentru operațiunile financiare, strategiile de management cât și cele de marketing.

Structura planului de afaceri este ca o hartă pe care să o urmezi, pentru a ajunge la succesul pe care ți l-ai propus. Pentru că orice afacere, are ca scop suprem, succesul, nu-i așa?

În sinteza planului tău de afaceri, pe care îl vei realiza sub forma unui document scris,  vor fi cuprinși pașii, obiectivele și toate datele necesare pentru ca fiecare etapă să fie realizată la timpul ei,  iar afacerea ta să prospere. 

Un plan bun de afaceri este un ghid care descrie, de fapt, fiecare pas al business-ului tău și te va ajuta în tot ce înseamnă structurarea, conducerea și dezvoltarea afacerii tale. 

În plus, rolul unui plan de afaceri este și acela de a-ți  oferii pe lângă viziune și beneficii precum obținerea finanțărilor, atragerea investitorilor, dar și parteneriate sau noi colaboratori. 

Care este rolul planului de afaceri?

Atunci când ai decis că ideea pe care o ai, se poate transforma într-un business, este necesar să iei în serios nu doar succesul pe care ți-l poate aduce această idee ci și metodele prin care să îl obții. 

Rolul planului de afaceri nu se referă doar la a-ți conduce foarte bine afacerea și a obține finanțări ci mai ales la a vedea schimbările care apar pe parcursul activității business-ului tău și a depista toate oportunitățile de care poți profita pentru a te dezvolta din ce în ce mai mult. 

Pentru a înțelege foarte clar care este rolul unui plan de afaceri, este nevoie să înțelegi de fapt, aspectele care stau la baza afacerii tale. Iar pentru a vedea soluțiile, ai nevoie de întrebările  esențiale de la care să pleci. 

Hai să luăm un exemplu. 

Să presupunem că vrei să pleci într-un concediu din locația X în locația Y. În mod intuitiv știi ce este de făcut și ce presupune această călătorie dar, lucrurile nu sunt clare și pot apărea diferite modificări în realitate,  față de perspectiva ta, din acest moment. 

Așadar, este foarte bine să iei în calcul toate variantele, pentru că cel mai probabil nu vei pleca în această călătorie pe jos. Așadar, cu ce te vei deplasa în călătoria ta?

Dacă mergi cu mașina, ce fel de mașină vei folosi?  Care este ruta cea mai bună pentru a ajunge în timp util și a evita orele de stat în trafic aglomerat?

Câți kilometri ai de parcurs și de cât combustibil ai nevoie? De ce buget ai nevoie pentru combustibil? Dar pentru întreaga călătorie? Ai bani suficienți?  Vrei să faci și alte opriri sau mergi direct la destinație? 

O dată ce ai trecut prin toate aceste întrebări despre afacerea ta, pentru că procesul este similar, vei reuși să structurezi cel mai bun plan pe baza răspunsurilor tale. 

Vei reuși să faci o estimare foarte precisă și reală, referitoare la fiecare aspect al afacerii tale dar și ce alte posibilități există, pe care nu le-ai luat până acum în calcul și cum să faci din acest parcurs, unul cât mai plăcut și mai confortabil. 

Tipuri de planuri de afaceri

Ca să îți faci o idee despre cum ar trebui să arate planul tău ideal de afaceri, este bine să știi că există mai multe tipuri de planuri pe care le poți scrie pentru business-ul tău. Iată ce variante ai în funcție de stadiul la care se află afacerea ta. 

Ca și idee generală, planurile de afaceri se împart în 2 categorii mari dar poți regăsi și alte tipologii. 

Planul tradițional, care presupune un plan foarte amănunțit, cu descrierea în detaliu a fiecărei structuri cuprinse în acesta și poate avea câteva zeci sau sute de pagini. De obicei acest plan se realizează la începutului unei afaceri sau este solicitat de către creditori sau investitori.  

A doua mare categorie este Planul suport, care presupune doar un scurt rezumat al elementelor cheie ale afacerii tale, pentru a putea dezvolta noi strategii în afacerea pe care o ai deja, pentru a o dezvolta și mai mult. 

În funcție de momentul la care se află afacerea ta, vei decide ce fel de plan ai nevoie. În special un plan de afaceri se face atunci când :

  • îți lansezi afacerea;
  • când ai deja o afacere dar vrei să intri pe o piață nouă;
  • când ai nevoie de creditare;
  • când ai nevoie de finanțare europeană;
  • când îți deschizi un magazin online. 

Cum arată planul de afaceri al unei firme de succes.

Dacă vei căuta cum arată planul de afaceri al unei firme de succes care să se potrivească și pentru afacerea ta, s-ar putea să nu existe unul. Pentru că acesta ține mult de fiecare afacere în parte, în consecință nu există un plan de afaceri de succes care să rezoneze și pentru business-ul tău. 

Dar, există câteva criterii după care cele mai bune planuri de afaceri au fost făcute și pe care dacă le iei în calcul, vei scrie și tu cel mai bun plan. 

Spre exemplu, dacă ai nevoie de un plan de afaceri pentru un business de succes care oferă servicii de promovare în online, tot ce ai de făcut este să urmezi pașii din această prezentare a afacerii tale online la cheie unde vei avea parte de tot planul, creat deja de mine și care îți aduce succes, garantat. 

Descarcă Ghidul pentru o afacere în online marketing și advertising

Dacă ai un business diferit, nu trebuie să îți faci griji despre întocmirea unui plan de afaceri, pentru că, nu există un plan corect sau greșit. 

Cu toate că există anumite elemente generale care vor fi cuprinse în oricare plan de business, acesta trebuie să reflecte într-un totul afacerea ta dar și rezultatele pe care ți le dorești. 

Pentru că fiecare afacere este diferită și planurile pot varia ca structura și informații. Însă atât timp cât structura planului de afaceri se pliază pe nevoile business-ului tău, înseamnă că acesta este planul perfect pentru tine. 

Pentru a te asigura că planul pe care îl scrii pentru afacerea ta va arăta precum al unei firme de succes, trebuie să iei în considerare toate aspectele legate de afacerea ta, atât cele interne cât și cele externe și să acorzi timp suficient acestui proces. 

Iată de ce recomandări să ții cont pentru a avea un plan ca al unei firme de succes:

  • Segmentează și prioritizează elementelele esențiale precum: clienții țintă, mesajele, strategii de marketing, modelarea financiară, produsul/serviciul, metodele de creștere a bazei de clienți, costurile de achiziție a clienților;
  • Oferă detalii cât mai clare și mai cuprinzătoare pentru a înțelege foarte bine business-ului, strategia și metodele dar și pentru a putea face scenarii viitoare;
  • Cunoaște-ți publicul țintă încă de la început și nu înceta să o faci și după ce ai pus afacerea pe picioare;
  • Cunoaște-ți costurile în cel mai mic detaliu, de la materie primă, resurse umane, costuri de achiziție a clienților, costuri de transport etc.
  • Împarte-ți viziunea și scopul afacerii în obiective cuantificabile;
  • Include în planul tău detalii, dar care să reprezinte substanța afacerii tale și nu prea multe informații care să genereze confuzie;
  • Ia în calcul dezvoltarea și creșterea afacerii tale în viitor;
  • Examinează constat datele din plan și modifică atunci când ai primit o perspectivă nouă;
  • Așteaptă-te mereu la schimbări chiar dacă este un plan. Este firesc ca lucrurile să se schimbe  iar tu și afacerea ta trebuie să fiți adaptabili. 

Însă înainte de toate, ia în considerare faptul că un plan de afaceri de succes este un proces, în sine și nu pur și simplu o redactare a unui text sau a câtorva cifre. 

Ai nevoie de timp, de răbdare dar și de multă cercetare înainte de a scrie planul de afaceri final. 

Structura planului de afaceri

Pentru a-ți fi foarte ușor atunci când vrei să creezi propriul plan pentru business-ului tău, este bine să faci  o structură a planului de afaceri, pentru a-ți face o idee ce trebuie să conțină. 

Ulterior, vei putea să adaugi informațiile care lipsesc, detaliile sau orice alte lucruri consideri că sunt necesare pentru ca planul tău să fie unul perfect. 

Pentru că acest plan va arăta practic ca o carte, iată care este structura planului de afaceri pe care să o urmezi pentru a-ți contura primele elemente din planul tău.

Coperta

Indiferent că îl creezi pentru tine sau pentru creditor, finanțator, colaboratori, fonduri europene sau parteneri, coperta planului este un element de primă imagine. Trece aici numele firmei tale, numele tău și al asociaților dar și informațiile de contact. 

Cuprins

La fel cum cuprinsul unei cărți este important pentru a găsi mult mai rapid informațiile care te interesează, la fel de important este și pentru planul tău. 

În acest fel, nu doar cei care vor citi planul tău vor accesa mult mai rapid informațiile pe care le caută dar și tu, atunci când vrei să aduci anumite modificări. 

Rezumat executiv

Această secțiune de început trebuie să cuprindă o explicație scurtă și oficială despre firma ta, despre cât de departe îți dorești să ajungi și de ce va avea succes. 

Include, într-o pagină, maxim 2, misiunea, industria în care vei intra, unicitatea afacerii tale dar și a avantajele competitive. 

Cât despre partea financiară, include pe scurt care este potențialul financiar dar și care sunt posibilele riscuri,  echipa de bază dar și stadiul la care se află afacerea (în cazul în care este în dezvoltare). 

Planul de afaceri

Aici vei avea mai multe secțiuni care se referă la descrierea afacerii în sine, analiza competitivă, analiza pieței, management și marketing, planurile de management și marketing dar și cel financiar.  Vom vorbi despre ele, mai pe larg în urmatoarele secțiuni ale articolului. 

Anexe 

Pentru că s-ar putea să ai nevoie de informații suplimentare pe care nu le vei introduce în planul de afaceri, ia în considerare și o parte cu Anexe, unde poți atașa orice tip de document, tabele sau statisici. 

Cum se face un plan de afaceri

Una dintre cele mai esențiale întrebări legate de un plan de afaceri este normal să fie chiar aceasta: totuși cum se face un plan de afaceri?

Dacă nu ai mai făcut până acum unul, s-ar putea să te întrebi dacă ai nevoie de un un software special pentru a-l crea? Sau cum să îl scrii? Sub forma unui text sau sub formă de tabel? 

Pentru că, am spus că nu există un plan de afaceri greșit sau corect, cea mai bună alegere este cea cu care tu poți lucra și înțelege foarte bine ceea ce ai creat.  Așadar, ideal ar fi să îl scrii sub forma care te mulțumește cel mai mult dar te poți folosi și de modele prestabilite pe care le poți achiziționa de pe internet. 

Noi îți recomandăm să îl faci chiar tu, sub forma unui text, indiferent că alegi un document text, pdf sau chiar tip prezentare Power Point, pentru că aici poți include atât text cât și grafice sau tabele.  

Folosește-te de un limbaj cât mai oficial și mai apropiat de industria din care faci parte, în special daca planul tău de afaceri va ajunge în mâna investitorilor, creditorilor sau finanțatorilor. 

După ce ai decis în ce format vei face planul de afaceri iată care sunt pașii pe care să îi urmezi pentru a crea cel mai potrivit plan de afaceri pentru business-ul tău. 

Evaluează și analizează ideea pe care vrei să o implentenzi

Acum că ai găsit ideea de a începe o afacere sau de a-ți dezvolta și mai mult business-ul actual, prin crearea unui plan de afaceri vei putea dovedi dacă aceasta este una fezabilă. 

Pentru că pe măsură ce îl vei scrie  ca la carte, vei avea din ce în ce mai multă claritate dacă ideea ta este una aplicabilă și de succes. 

Colectează toate datele de care ai nevoie

Pentru că nu ai cum să știi toate datele referitoare la industrie, piață, concurenți, clienți s.a.m.d , este necesar să faci o cercetare amănunțită despre toate aceste lucruri. 

Până la urmă ai nevoie de un plan cât mai aproape de realitate și nu unul fictiv. 

Îți poți colecta datele din online (website-uri, rețele de socializare), de pe site-urile de profil dar și din sondaje sau chiar păreri ale clienților din industria în care vrei să intri sau activezi acum. 

Estimează tot ce ține de cifre

Dacă tot vorbeam de colectare de date, acum este timpul să te uiți și la partea financiară. 

Ce costuri implică afacerea ta? De ce echipamente ai nevoie? Câți oameni trebuie să plătești? De ce materii prime ai nevoie? Poate ai nevoie de cursuri, de licențe? Cât te costă achiziția unui client? Etc. 

Pune toate cheltuielile pe hărtie și cere oferte de preț, acolo unde ai nevoie. În acest fel, pe lângă că vei avea o viziune cât mai reală a costurilor vei știi și ce ai de făcut pentru a-ți asigura bugetul necesar. 

Asigură-te că ai bugetul de care ai nevoie

Acum că ai făcut calcule exact uită-te la ce buget ai disponibil pentru a-l investi în afacerea ta și de cât mai este nevoie. 

Acum ești la pasul la care trebuie să găsești modalități prin care să îți finanțezi afacerea iar aici, ai nenumărate opțiuni. 

Fie că te gândești la creditare, la investitori sau la finanțări europene, scrie în această secțiune modalitatea pe care ai ales-o și detaliile aferente ei. 

Analizează competiția

Analiza competiției te va ajuta foarte mult în deciziile tale strategice. În funcție de industria în care vrei să intri este relativ ușor să depistezi cine sunt concurenții tăi. 

Stai cu ochii pe ei, vezi ce fac, cum își atrag clienții, ce prețuri practică, ce strategii implementează, ce oferă și ce beneficii aduc clienților lor. 

Află de ce clienții îi aleg și prin ce metode se promovează. 

Fă analiza SWOT a afacerii 

Analiza concurenței este un pas premergător acestei etape dintr-un motiv foarte evident. Afli care îți sunt lipsurile dar mai ales care  sunt atuu-rile afacerii tale, comparativ cu ceea ce, concurenții tăi oferă. 

Iar acum, poți vedea cu claritate care sunt punctele slabe, punctele tari, amenințările dar mai ales ce oportunități ai, pentru a deveni mai bun decât concurența ta. 

Notează-le pe toate și vei vedea, că deciziile tale ulterioare, bazate pe tot ce ai scris până acum în plan, vor avea o bază solidă și reală. 

Creează-ți o strategie și contureaza-ti obiectivele

Tocmai ai trecut de mai bine de jumătate din planul tău, așa că acum este timpul să îți setezi obiectivele. 

Știi care ți-e echipa, știi ce ai nevoie, ce buget ai, cum faci rost de el, cine îți sunt concurenții și ce poți îmbunătăți pentru a te diferentia de ei. 

Așadar, acum este momentul propice să îți setezi obiective în funcție de toate aceste informații. 

Implementează-ți o strategie de lucru pe baza obiectivelor tale și ia-le pas cu pas. 

Segmentează-le, în funcție de fiecare parte a afacerii, pentru că ai nevoie pentru fiecare departament de obiective punctuale. 

Asigură-te că alegi să setezi de fiecare dată obiective SMART

Alcătuiește un plan de execuție, dezvoltare și management

După ce ai trecut prin toți acești pași, știi ce vrei de la afacerea ta și care îi este potențialul, acum îți mai rămâne doar să stabilești pașii preciși ai planului tău de afaceri. 

Scrie în detaliu tot ce ține de partea de execuție (a procedurilor de lucru, vânzărilor, marketingului etc.) dar și care este planul pentru dezvoltare.

Cu toate că ești la început este foarte bine să gândești cât mai în perspectivă, pentru că afacerea ta este menită să crească și nu să stagneze. 

Deci, conturează-ți și strategia de dezvoltare și management pentru viitor. 

Structurează datele în funcție de etapele și structura planului

Acum că ai schițat toate datele de care ai nevoie, este foarte simplu să le pui cap la cap. 

În primă fază ai nevoie doar de o structura a planului de afaceri și să știi foarte clar care sunt etapele unui plan de afaceri, pentru a-l putea concepe în detaliu, ulterior. 

Deschide acum fișierul original al planului tău și începe să treci toate elementele importante, care vor alcătui planul tău de afacere, fără prea multe detalii. 

După ce ai deja structura și ghidul creat, îți va fi foarte ușor să creezi planul, ca la carte. În plus, prin structurarea celor mai importante date, înainte de scrierea planului în sine, te vei asigura că nu îți scapă nimic. 

Redatează planul de afaceri

A mai rămas un singur pas pentru a-ți crea planul. Acum că ai sinteza și structura planului de afaceri, știi tot ce trebuie să conțină, ai obținut toate datele, tot ce a rămas este să le pui ca la cap, cu detalii. 

În acest pas începe de fapt întocmirea planului tău de afacere și acum este timpul să scrii orice detaliu îl consideri important pentru tine, afacerea ta, strategia sau finanțatorii tăi. 

Nu te limita în a scrie multe pagini, dacă crezi că toate acele informații sunt relevante și te pot ajuta. Deși există și planuri de afaceri scurte și simple, dacă ești la început, îți recomandăm să alegi această variantă ci să treci în conținutul lui cât mai multe informații. 

Ce conține un plan de afaceri

Pentru a putea înțelege ce conține, de fapt, un plan de afaceri și a include toate aceste informații în planul tău, un lucru care te poate ajuta, este să îți pui o serie de întrebări. 

Pentru că nu există un model de plan de afaceri pe care să îl poți folosi pentru afacerea, cea mai bună metodă este să răspunzi la întrebările de mai jos.

Răspunsurile pe care le vei nota, vor alcătui de fapt, exact informațiile pe care le va conține planul tău și, evident că ele vor fi foarte relevante și valoroase pentru afacerea ta. 

Răspunsurile vor fi exact informațiile de care ai nevoie și pe care nu le vei găsi în altă parte dar și de tot ceea ce conține, de fapt un plan de afaceri bine făcut.  Așadar, iată la ce întrebări să răspunzi.

Cu ce propunere vii? Ce fel de afacere intenționezi să dezvolți?

Pentru început, trebuie să știi clar care este problema clientului și care este soluția pe care afacerea ta o aduce. Dacă te întreabă cineva la o discuție rapidă sau la o petrecere ce afacere ai, cum o descrii? Poți spune pe scurt care sunt valorile afacerii tale și ce faci? Ce beneficii aduci clienților?

Care este nevoia pe care ai descoperit-o ?

O idee de afacere vine întotdeauna în urma unei nevoi existente pentru care nu se găsesc soluții sau se găsesc prea puține soluții.  Așadar ce fel de nevoie ai depistat? Ce problemă vrei să rezolvi tu prin afacerea ta? 

Care este soluția pe care o oferi? Care sunt serviciile sau produsele pe care le vei oferi?

Descrie detaliat produsul sau serviciul tău. Care sunt beneficiile lui, ce avantaje competitive are? De ce l-ar alege clienții tăi în detrimentul produselor/serviciilor deja existente? 

Care este piața țintă? Cine sunt oamenii care vor cumpăra de la tine?

Descrie clar care este clientul tău ideal. Ce vârstă are? Ce nevoi? Ce interese? Unde locuiește? Unde îl găsești? Ce fel de comportament are legat de cumpărături, de alegerea produselor? Ce afaceri și produse preferă și de ce? 

Dacă aici ai mai multe tipuri de client, segmenteaza lista și crează segmente de piață pentru fiecare dintre aceștia. 

Cine sunt concurenții tăi?

Atunci când ajungi să îți cunoști concurenții foarte bine ai șanse mari de reușită și de diferențiere. Află cine sunt și tot ce se poate despre ei și folosește toate informațiile în avantajul tău. Inspiră-te de la cei mai buni și devino și mai bun. 

De unde vei obține capital și cum te vei menține pe piață?

S-ar putea ca afacerea ta să aibă nevoie de foarte mulți bani. Sau și dacă nu sunt neapărat mulți să fie o valoare de care tu nu dispui. Ce soluții ai pentru a face rost de acești bani? La ce soluții de finanțare poți apela?

Întocmirea unui plan de afaceri ca la carte

Așa cum am văzut, nu exista un plan de afaceri greșit sau un model care sa fie potrivit oricărei afaceri. 

Însă, un plan de afaceri care sa te ajute cu adevărat trebuie să aibă cuprins în structura lui anumite elemente  ale afacerii tale. 

Iată care sunt:

Rezumat executiv

  • Descrierea de ansamblu a afacerii tale 
  • Factori de succes
  • Repere financiare 

Descrierea companiei 

  • Numele firmei și activitatea pe care o va avea firma ta.
  • Istoricul (în cazul în care nu este o firmă nouă).
  • Misiune
  • Produsele și serviciile pe care le vei oferi.

Analiza industriei

  • Dimensiunea industriei
  • Care sunt tendințele din industrie?
  • Ce riscuri există?
  • Ce potențial există?

Analiza clientului

  • Cine este clientul tău? (locație, vârstă, sex, obiceiuri de cumpărare etc.)
  • Care este dimensiunea pieței țintă?

Analiza concurenței

  • Cine sunt competitorii tăi?
  • Ce te diferențiază?
  • Ce puncte forte și ce puncte slabe au? 
  • De ce și pentru ce beneficii îi aleg clienții lor?

Organizare și management

  • Structura organizațională (organigramă );
  • Metodologie și proceduri;
  • Timing (atât pentru punerea în aplicare cât și pentru profitabilitate);

Echipă și mangemenent

  • Membrii echipei 
  • Plan de angajare

Servicii sau produse

  • Descrierea produselor sau serviciilor pe care le vei oferi;
  • Descrierea proceselor de lucru (dacă sunt produse);
  • De ce echipamente ai nevoie?

Marketing și vânzări

  • Cum te vei promova? Prin ce metode?
  • Care sunt canalele de comunicare cu clienții tăi?
  • Cum vei vinde? 
  • Unde?
  • Cum îți vei păstra clienții?

Financiar 

  • Istoric financiar (dacă nu este o firmă nouă);
  • Capitalul de început;
  • Care este bugetul de care ai nevoie? (Detaliat la fiecare departament: producție, vânzări, resurse umane, marketing etc.)
  • Facturi generatori de costuri și de venit. 

Cerere de finanțare (opțional)

  • De câți bani ai nevoie?
  • Pentru ce îl vei folosi și cum? (echipamente, salarii, facturi etc.)
  • Ce capital/buget ai disponibil? 

Previziuni financiare 

  • Cât preconizezi că vei vinde? În cât timp? Unde vei fi din punct de vedere financiar pentru 6 luni, un an dar în 5 ani?  

Folosește grafice și diagrame pentru previziunile tale și pentru a arătat că afacerea ta are potențial pe termen lung. 

Anexe

  • Acte, CV-uri, Grafice, tabele, extrase de cont etc. 

Model gratuit

Pentru a-ți mai ușor în realizarea planului tău îți oferim mai jos un ghid, un model de plan de afaceri după care să îți structurezi propriul tău plan.  Tot ce ai de făcut este să urmezi modelul, completând cu datele afacerii tale sau cu răspunsurile la întrebări. 

Nu uita de pagina de titlu, căreia să îi adaugi numele firmei tale, o siglă, dacă ai creat-o deja și un scurt slogan, care să reprezinte foarte bine ceea ce oferi. 

Adaugă în cuprinsul planului tău de afacere toate punctele și subpunctele pe care le va avea planul tău. Îl poți completa și la final după ce ai scris absolut toate informațiile. 

Urmează să scrii prima parte a rezumatului executiv al planului tău. Gândește-te la activitatea afacerii tale și la misiunea ei și scrie cât mai concis și mai reprezentativ ceea ce faci. 

Acum este momentul să oferi mai multe detalii despre firma ta. 

Ce face mai precis, de când (în cazul în care nu este o firmă nouă), ce își propune? Cum va face asta? Care este stadiul la care se află și cât s-a investit până acum sau urmează să se investească? Ce tehnologii va folosi și unde preconizeazi că vei ajunge? La ce cifră de afaceri? În cât timp? 

Scrie câteva paragrafe scurte care să cuprindă toate aceste informații într-o pagină maxim. 

În analiza industriei, ai nevoie de suficiente date, pentru a înțelege  clar unde te poziționezi pe piață. Atașează în anexe grafice, chestionare de cercetare sau orice analiză mai detaliată ai făcut pentru acest pas al planului tău de afaceri. 

Te poți folosi aici și de Modelul celor 5 forțe ale lui Porter, pentru a înțelege care este raportul tău de succes în comparație cu ceilalți participanți din industria în care vrei să activezi. 

Pentru a face analiza clientului tău ai nevoie să știi înainte de toate cine este și cui te adresezi. Pentru că nici o afacere nu se adresează tuturor oamenilor de pe pământ. 

Avatarul de client este cea mai importantă parte din Analiza Clientului tău. Aici trebuie să fii foarte specific și să îl descrii cât mai concret. Concepe avatarul de client răspunzând la următoarele întrebări: 

Următorul pas din planul tău este analiza concurenței. 

           Cel mai simplu aici este să te folosești de un tabel, în care să listezi toți concurenții tăi și tot ceea ce ai aflat despre ei, informații cât mai detaliate care sunt în interesul afacerii tale și te pot ajuta sa îți îmbunătățești serviciile sau produsele.

După ce ai analizat concurența, în următoarea secțiune vei face o analiza proprie. Pentru că acum știi la ce elemente să te uiți la afacerea ta, în raport cu concurența. 

Știi ce lipsuri au ei și ce poți tu aduce nou sau poți observa dacă perspectiva ta inițială, nu avea cumva prea multe lacune. 

Ai finalizat partea de mediu extern și de analiză. Acum este momentul să treci la secțiunea unde vei descrie echipa ta. Cine este? Câți membri vor fi și ce roluri vor avea? Nu uita să atașezi și CV-urile lor în Anexe.

În următoarea secțiune vei trece la partea de metodologie și proceduri de lucru. 

Aici fii destul de scurt dar specific, pentru ca cei care citesc planul să înțeleagă exact care sunt metodele pe care le abordezi, cine le va face, ce echipamente folosești și ce aduci nou, pentru ca afacerea ta să funcționeze mai bine decât a concurenței. 

Pentru că o afacere se bazează și pe cifre și nu doar pe descrieri, în paginile următoare va trebui să faci câteva predicții bazate pe ceea ce ai deja. 

Pe tehnologia de care te folosești, pe metodele pe care le-ai ales, pe echipa și pe avantajele tale competitive. 

Ai ajuns la partea de produse și servicii, unde trebuie să detaliezi fiecare aspect legate de acestea. Ce produse/servicii vinzi? Cum le produci/creezi? De ce echipament ai nevoie în producția lor, fie că sunt produse sau servicii?

Acum, ai ajuns la partea cea mai importantă din planul tău. Ai totul pus la punct. Știi ce vei vinde, cum vei crea, de ce ai nevoie, dar acum este important să știi și cum vei ajunge la clientul tău ideal. 

Asigură-te că te folosești de canalele de promovare eficiente, care se potrivesc avatarului tău de client și că ai specialiști alături de tine. 

Dacă vrei să te ocupi chiar tu de promovarea online, învață cum să faci asta, ca un profesionist din acest ghid strategic Facebook Ads

Descarcă Ghidul pentru o afacere în online marketing și advertising

La secțiunea Financiară trebuie să treci tot ceea ce ține de costuri. De la costurile de producție, la cele de vânzare, echipă, cheltuieli dar și costuri de atragere și retenție a clienților.  

           Aici, dacă ești la început, vei trece cifrele din ofertele e care le-ai cerut de la furnizorii de produse sau servicii, de care ai nevoie. 

Fă o listă completă a tuturor costurilor, în special dacă ai nevoie de finanțare. Această parte va fi foarte utilă pentru cei care citesc planul tău de afaceri în a-ți oferi suport financiar. 

Ai ajuns la ultimul pas al planului tău și anume cel în care vei face previziuni financiare. Aici, te poți folosi de un tabel pentru următorii 3-5 ani în care să estimezi vânzările dar și să faci o descriere a performanțelor pe care le ai. Vânzările vor fi estimate lunar pentru primul an de activitate iar ulterior, anual pentru următorii ani. 

În cazul în care, planul tău de afaceri este pentru dezvoltarea unui business deja existent, îți va fi mult mai simplu să faci previziuni viitoare. 

Această secțiune o poți completa și modifica pe măsură ce afacerea ta începe să funcționeze, dacă este la început. 

În cazul în care afacerea ta este la început te vei folosi date și informații de la alte firme din același domeniu și industrie. Le găsești pe site-urile de specialitate. 

Datele pe care le vei colecta la partea de previziuni financiare le vei folosi pentru a-ți analiza evoluția activității, vei putea să determeni necesarul de resurse (pe măsură ce activitatea ta se va dezvolta) dar vei avea și capacitatea de a anticipa necesarul de resurse financiare viitoare (eviți astfel suprastocurile sau cheltuielile inutile) cât și resursele financiare posibile. 

Dacă vei avea și partea de cerere de finanțare, notează toate beneficiile și avantajele pe care afacerea ta le aduce clienților și de ce un investitor ar trebui să investească în această afacere, dar și cheltuielile în detaliu pe care le ai de făcut, cu construcția,  echipamente, utiliaje, instalații etc. 

În partea de previziuni financiare în cazul unei creditări o să mai existe o secțiune unde să notezi cum se va face rambursarea banilor și când.

De o astfel de listă trimestrială te poți folosi și pentru fondurile europene, pentru a știi când se virează tranșele de bani și până când vor fi cheltuite sumele dar și pe ce anume, cât mai detaliat. Aici e musai sa atașezi facturi și devize de lucru, pe care le poți cuprinde în Anexe. 

Cu cât tu vei avea mai multă claritate asupra afacerii și a planului tău de afaceri cu atât acesta va fi mai convingător și va avea șanse de reușită în finanțare. 

Așadar, începe chiar acum să scrii planul tău de afacere, indiferent că ești la început cu afacerea ta sau îți dorești să te dezvolți. 

Pentru că orice afacere, care are un plan de afaceri bun și adaptat, are mult mai multe șanse de succes, scrie-ți și tu, propriul plan de afaceri. 

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Lasă un răspuns

Introdu Adresa de E-mail și primești Ghidul Strategic pentru Facebook Ads în eCommerce
Autor Articol
Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Categorii Articole
Postări Recente
Principiul Pareto

Principiul Pareto

Simți că ai foarte multe activități dar totodată nu ai timp pentru nimic? La finalul zilei ajungi acasă obosit spunând că ai avut o zi

Influencer marketing

Influencer marketing

Influencer marketing este o formă de marketing online pe care o adoptă din ce în ce mai multe branduri. Această expresie este la modă de

Comportamentul consumatorului

Comportamentul consumatorului

‘You can’t be seen until you learn to see’, Seth Godin. În fiecare zi iei decizii. Deși pare de necrezut, este adevărat. Zilnic hotărăști ce

Introdu Adresa de E-mail și primești Ghidul Strategic pentru Facebook Ads în eCommerce