Piramida lui Maslow

Piramida lui Maslow

Cuprins

Cu siguranță ai auzit până acum de Piramida lui Maslow. Ni se spune despre ea încă din școală și ni se explică, faptul că este valabilă în cazul fiecărei ființe umane, dar nu toate ajung să aibă nevoile din top. 

Deși suntem diferiți în mici privințe legate de personalitate și comportament, la bază avem aceleași nevoi. 

Dacă vrei să vinzi online, piramida nevilor umane,  te poate ajuta să înțelegi mai bine care sunt nevoile clienților tăi și cum îi poți atrage spre ce vrei tu să le oferi.  În plus, te poți folosi de acest principiu și în cazul echipei tale, pentru a-ți ajuta membrii echipei să devină mai productivi și mai fericiți.

Ce este Piramida lui Maslow

Piramida lui Abraham Maslow reprezintă un concept interesant, apărut în anul 1950. După cum se poate intui, acest concept a fost creat de către psihologul american Abraham Maslow. 

Acesta a trăit în perioada 1908-1970. Conform teoria lui Maslow, un important om de știință american, ființele umane trăiesc în căutarea satisfacerii anumitor nevoi. 

Acesta considera că, perspectiva satisfacerii acestor nevoi, este  cea care determină forța motivantă a oamenilor

Piramida nevoilor umane

Piramida nevoilor umane are 5 niveluri: fiziologie, securitate, dragoste, relații, stimă și împlinirea personală. Baza piramidei este reprezentată de către nevoile de bază. Acestea sunt, de fapt, nevoile fiziologice pe care le avem cu toții.

Conform piramida maslow, cu cât urci mai sus pe structura piramidei vei găsi nevoile mai complexe cum ar fi cele de securitate, dragoste, stimă de sine, etc.

NevoieClientiEchipa
Nevoi fiziologiceMediu primitor, accesul la toaletaIluminare corecta, birouri, echipamente, incalzire/aer conditionat, existenta unei toalete
Nevoia de sigurantaOferirea unei garantii/Money back-guarantee/TestimonialePlata la timp a salariilor si beneficiilor, contract pe perioada nedeterminata, proiecte pe termen lung
Nevoia de apartenentaNon-discriminare, acceptare, sanse egale pentru totiLucru in echipa, colaborare, teambuilding
Nevoia de stima de sineOferirea de beneficii si apreciere, statutul de persoana importanta (Clientul nostru, stapanul nostru)Recunoasterea meritelor in public, prime si bonusuri, titlul de “angajat al lunii”
Nevoia de crestere si dezvoltareOferirea de informatii sau ghidare gratuita/Consiliere/MentoratCursuri si seminarii de perfectionare, sansa de a deveni lider, coaching/mentorat

Tipuri de nevoi

Primul nivel al piramidei este reprezentat de către nevoile cele mai simple, respectiv nevoile fiziologice. 

Este vorba despre nevoile fără de care, ființa umană încetează să mai existe: nevoia de hrană, nevoia de transport, nevoia de adăpost, etc.

Al doilea nivel, imediat următor, de jos în sus în piramidă, este reprezentat de nevoile de siguranță. Acest nivel este puțin mai complex. De altfel, cu cât urcăm mai mult în piramida aceasta, cu atât nevoile vor fi mai complexe. 

Nevoia de siguranță implică în cazul nostru, siguranța financiară și implicit siguranța locului de muncă. Fără acest confort, nu vom avea sub nici un fel de formă un confort psihic normal și potrivit pentru o viață obișnuită, lipsită de griji.

Peste nivelul siguranței se găsește nivelul nevoilor sociale

În acest sens, oamenii simt nevoia să socializeze cu alte persoane și să devină parte componentă a uneia dintre categoriile sociale. Altfel spus, omul este o ființă socială, lucru pe care nu îl poate nega nimeni!

În acest caz avem următoarele categorii de grupuri, pentru care fiecare ființă umană va avea o anumită preferință: grupuri religioase, grupuri sportive, organizații profesionale, grupuri care simpatizează o anumită persoană, grupuri aflate la limita legii, etc. 

Pot fi considerate tot grupuri și familia, partenerul de viață, colegii de servici, de asemenea.

Nivelul 4 al piramidei, aparține nevoii de recunoaștere socială. Este vorba despre încrederea în sine și despre respectul de sine. 

Este ușor de intuit ce poate să însemne lipsa respectului de sine: complexe de inferioritate, inadaptabilitate socială, etc.

Vârful piramidei Maslow este reprezentat de cel mai înalt nivel al acesteia, numit și nivelul de auto-actualizare.

Aici se găsesc hobby-urile, plăcerea de a călători, plăcerea de a desena sau picta, nevoia de a învăța limba unei alte țărietc. Este nivelul cel mai greu de atins, spun cunoscătorii din domeniul psihologiei.

Aplicarea piramidei lui Abraham Maslow în creșterea afacerii tale

Doar o descriere simplistă a acestei piramide, nu te va ajuta foarte mult, mai ales dacă nu ai deloc pregătire psihologică. De aceea, vom vorbi în continuare despre câteva lucruri foarte interesante, pe care le poți folosi în creșterea afacerii tale.

Ajută în procesul de comunicare

Aproape toți psihologii și oamenii de știință din domeniul psihologiei susțin faptul că, piramida lui Maslow ne ajută în procesul comunicării.

Procesul comunicării este unul dintre cele mai importante procese care intervin în viața noastră. Avem nevoie de o comunicare foarte bună, în aproape tot ceea ce facem. 

De asemenea, comunicarea dintre compania ta și clienții pe care îi ai, este elementară. Fără o foarte bună comunicare nu îți vei dezvolta niciodată mult afacerea.

Transmiterea mesajelor în funcție de fiecare nevoie

Pentru ca mesajele pe care noi le transmitem să ajungă exact la publicul țintă, acestea vor trebui să fie perfect adaptate la nevoile oamenilor cărora ne vom adresa. 

Este foarte simplu: nu poți vorbi despre politicile de salvare a pădurilor, categoriei de oameni care sunt îngrijorați de ceea ce le vor da de mâncare copiilor, în lipsa unui loc de muncă. Este vorba doar despre un simplu exemplu.

Așadar, dacă nu vom ști cu precizie să construim mesajele, în funcție de nevoile care există în viața acelui grupul, mesajul nu va fi transmis, nu va rezona cu publicul și comunicarea va fi una fără rezultat.

Așadar, această piramidă interesantă care a reușit să clasifice toate nevoile noastre, poate fi un instrument modern și util pentru orice tip de strategie de marketing. 

Îți recomand să fali cât mai multe despre acest subiect al comunicării. În felul acesta vei ține pasul cu concurența și vei ști exact cum sa procedezi pentru a comunica mult mai bine cu clienții companiei tale.

Exercițiu de auto-reflecție

Dacă vrei să afli ce nevoi au clienții tăi și ai observat că ai un engagement mare pe rețelele sociale, poți întreba de ce au nevoie sau ce pun pe primul loc printr-un poll cu mai multe răspunsuri. 

Această metodă este folosită foarte des pe grupuri pentru a face research rapid și a avea răspunsuri de actualitate. 

Totuși, pentru a-ți crește business-ul va trebui să te crești pe tine. 

De aceea, îți propun un exercițiu de auto-reflecție care se va desfășura în felul următor: vei primi un set de întrebări la care vei răspunde cu cât mai multă onestitate posibilă. 

  1. Pe o scară de la 1 la 5, cât de multă bucurie îți produce un cont cu salariul tău în el?
  2. Pe o scară de la 1 la 5, cât de multă bucurie îți produce mâncarea favorită?
  3. Pe o scară de la 1 la 5, cât de multă bucurie îți produce întâlnirea cu cei dragi după o lungă perioadă de timp?
  4. Pe o scară de la 1 la 5, cât de multă bucurie îți produce o ieșire cu prietenii?
  5. Pe o scară de la 1 la 5, cât de multă bucurie îți produce o diplomă pentru care ai muncit 6-12 luni?
  6. Pe o scară de la 1 la 5, cât de multă bucurie îți produce un grup de oameni care te aplaudă pentru meritele tale profesionale?
  7. Pe o scară de la 1 la 5, cât de multă bucurie îți produce să fi singurul om care știe o anumită informație dintr-un grup? 
  8. Pe o scară de la 1 la 5, cât de multă bucurie îți produce să fii singurul care a găsit soluția unei probleme?

Acum, uită-te la răspunsuri și alege cele 3 răspunsuri cu cel mai mare punctaj. Acelea sunt nevoile tale. 

Dacă ai ales răspunsurile la întrebările 1, 5, 6 recunoașterea muncii și domeniul financiar/profesional sunt pe primul loc pentru tine. 

Dacă din contră, ai ales, celelalte întrebări, atunci nevoile tale sunt unele emoționale și de stimă de sine, situate în partea de sus a piramidei.

Concluzie

Piramida lui Maslow psihologie este un instrument psihologic pe care dacă îl înțelegi, îți vei îmbunătăți viața pe mai multe planuri. 

Nu numai că vei înțelege mai bine ce anume pun ceilalți pe primul loc, dar vei putea să clădești o strategie de marketing care să împuște doi iepuri deodată: satisfacerea nevoilor clienților tăi și creșterea încasărilor tale. 

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Responses

Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări
Autor Articol
Picture of Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Categorii Articole
Postări Recente
Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări