Cum setezi obiectivele SMART

obiective smart

Cuprins

Atunci când ai propria afacere sau te la afli în managementul unui businesss, este foarte clar că obiectivul tău principal, este acela de a avea succes și de a conduce afacerea pe o traiectorie de creștere. 

Indiferent că ai deja succes sau îți dorești să duci afacerea la un alt nivel, trebuie să fi SMART în formularea obiectivelor tale de business și a timing-ului de realizare, dacă scopul tău este ca afacerea ta să prospere din ce în ce mai mult. 

Dezvoltarea unui plan de business bine gândit, un plan cu obiective SMART, duce la realizarea acestora la timp și evident, la mai mulți bani în cont. 

Află exact ce presupune a avea obiective SMART, ce înseamnă, de fapt acest acronim și începe chiar acum setarea unei strategii smart pentru business-ul tău. 

Ce înseamnă acronimul SMART?

Acronimul SMART are în componența sa 5 termeni importanți care te ajută să îți setezi și măsori obiectivele, nu oricum, ci într-un mod SMART și înseamnă: Specific (Specific), Measurable (Măsurabil), Achievable (Realizabil), Relevant (Relevant) și Time – bound (Bazat pe timp).

Acest acronim a fost menționat prima dată în noiembrie 1981 de George T. Doran, în Revista de Management ”Management Review” și are valabilitate și aplicabilitate de succes și în prezent,  în domeniul managementului și marketingului. Managerii, liderii și specialiștii de marketing interesați să aibă indicatori de performanță (KPI) buni, se folosesc de acronimul SMART în strategia lor. 

Acronimul SMART înseamnă, de fapt, un plan bine pus la punct, un proces eficient, care te ajută să îți stabilești obiective eligibile și să îți îmbunătățești întreaga strategie de business pentru a reuși și a ajunge la succes. 

Pentru a înțelege și mai precis ce înseamnă fiecare dintre termenii acronimului SMART și la ce te ajută în setarea obiectivelor în business-ul tău, află mai jos, exact la ce se referă fiecare.

Specific.

 Claritatea este una dintre cele mai importante elemente atunci când îți dorești mai mult. Setarea unui obiectiv neclar îți va aduce rezultate la fel de neclare, așadar fi foarte specific în ceea ce vrei să realizezi. 

Uită de obiectivele prea generale și folosește-te de obiective SMART care să cuprindă cât mai multe detalii clare, foarte bine definite și, totodată clarifică care sunt acțiunile necesare dar și care este rezultatul la care îți dorești să ajungi. 

Corelează foarte bine claritatea obiectivelor tale cu rezultatul. Setează în obiective chiar ceea ce ai vrea să obții în business-ul tău, pentru a aduce mai mult profit, a reduce pierderile, a crește vânzările și poate chiar a reduce impactul asupra mediului. 

Pentru a fi cât mai specific în obiectivele tale, răspunde la următoarele întrebări:

  • Ce vreau să realizez ?
  • Cine se va implica în realizarea acestui obiectiv? 
  • Unde se va realiza? În ce spațiu, locație? 
  • De ce acțiuni și de câte este nevoie? Ce obstacole am identificat?
  • Când ar trebui să fie realizat? La ce dată? (poți seta aici mai mulți pași de acțiune cu date diferite care să te ducă înspre rezultatul final la data stabilită pentru obiectivul tău.)
  • Care este scopul? Ce motiv avem? De ce facem asta? Ce beneficii ne aduce îndeplinirea acestui obiectiv?

Măsurabil. 

După ce ai setat obiectivul foarte clar este important să vezi și dacă îl poți măsura. Este bine să analizezi dacă ai instrumentele necesare prin care, practic, să evaluezi în acest proces, evoluția obiectivului. 

Prin măsurare te asiguri, în același timp, că urmezI planul și în același timp te menții motivat să nu renunți

Ca un obiectiv SMART să fie măsurabil, este neapărat să specifici cifre, sume sau date exacte. Acest lucru te ajuta să știi că ai realizat acel obiectiv, așadar ești mai aproape de succes. 

Pentru a identifica dacă obiectivul tău este măsurabil, iată câteva întrebări la care vei răspunde prin obiectivul tău.

  • Ce vom face foarte concret și cui ne adresăm?
  • Ce strategie vom folosi? 
  • Obiectivul propus este destul de clar și inteligibil? 
  • În obiectiv sunt cuprinși și pașii de acțiune? 
  • Este destul de clar cine este implicat?
  • Este suficient de clară locația, locul? 
  • Este bine înțeles ce presupune și ce este de făcut?
  • Este clar care este rezultatul pe care îl dorim? 
  • Ne va genera rezultatul dorit? 

Realizabil. 

Obiectivele pe care le setezi trebuie să fie realizabile într-un timp relativ scurt. Dacă ai obiective mari, pe termen foarte lung, imparte-le pe obiective mai mici, pe un termen cât mai scurt. În acest fel ți se vor părea realizabile și vei vedea creșterea cu fiecare obiectiv realizat. 

În același timp acestea trebuie să fie realizabile și pentru resursele de care dispui în momentul prezent, al echipei tale, a specializărilor, a numărului de persoane din echipa ta. Sau poate e nevoie de schimbări din anumite puncte de vedere? Aspecte de îmbunătățiri?   

Ca să identifici dacă obiectivul tău este realizabil, răspunde la următoarele întrebări:

  • Este posibil să finalizăm acest obiectiv în timpul propus?
  • Înțelegem care ne sunt limitările sau blocajele? 
  • Putem realiza acest obiectiv cu resursele pe care le avem?
  • A reușit altcineva să realizeze ceea ce noi ne dorim?
  • Este realizabil? Avem personalul, specializările, resursele financiare, echipamentele sau informațiile de care avem nevoie pentru a atinge acest obiectiv?

Realistic. 

Pentru ca un obiectiv să fie realist este important să înțelegi, la modul cel mai real care sunt resursele de care dispui în prezent și să setezi aceste obiective în concordanță cu acest aspect. Sau poți identifica dacă există posibilități de a schimba ceva, de a aduce oameni în plus în echipa ta, de a face alte specializări sau anumite investiții viitoare. 

A fi realist nu înseamna că nu trebuie să îți setezi obiective mari. Ci setezi acele obiective care pot fi realizate cu resursele de care dispui și reprezintă un progres al business-ului tău. 

Ca să identifici dacă obiectivul tău este realistic, iată câteva întrebări la care să răspunzii:

  • Costurile și resursele de care avem nevoie pentru implinirea acestui obiectiv, merită?
  • Este timpul oportun acum pentru a investi energia și resursele noastre în acest obiectiv acum sau poate fi amânat?
  • Este acest obiectiv în concordanță cu restul obiectivelor? Toate împreună duc spre obiectivul mare? 

Bazat pe timp

Un obiectiv care nu are setat și un timp de realizare este practic la fel de nefolositor și are aceași direcție vagă ca acele obiective prea generale. Nu vei știi pănă când trebuie finalizat, va exista riscul amânării sau îi vei acorda atenție prea mult timp. Așadar, setează-i mereu obiectivului tău o dată de realizare. O dată concretă până la care să te focusezi strict, pe obiectivul respectiv. 

În acest fel îți vei ajuta echipa să știe ce are de făcut, să se focuseze pentru a împlini la timp pașii necesari și veți reuși chiar să prioritizați  anumiți pașii de acțiune, în cazul în care obiectivul setat presupune mai mult de un pas. 

Ca să identifici dacă obiectivul tău este bazat pe timp, răspunde la următoarele întrebări:

  • În ce dată sau în cât timp vom realiza acest obiectiv?
  • Am setat o dată de finalizare?
  • Ce trebuie să facem de acum în următoarele 6 luni?
  • Ce trebuie să facem de acum în următoarele 6 săptămâni?
  • Ce trebuie să facem astăzi? 

Importanța stabilirii obiectivelor SMART 

Abordarea SMART este practic o strategie inteligentă și funcțională pe termen lung care înseamnă conceperea obiectivelor de business printr-o abordare precisă, măsurabilă, realizabilă și care îți garateză progresul. 

În abordarea strategiei SMART nu este nevoie de un specialist. Această strategie de o importanță majoră, care va schimba total rezultatele business-ului tău, poate fi implementată chiar de tine și echipa ta. Pentru că până la urmă, tu cunoști cel mai bine business-ul tău, resursele de care dispui și scopul pentru care vrei să duci afacerea la un alt nivel. 

Stabilirea obiectivelor SMART te ajută să îți fixezi o traiectorie bine definită a acțiunilor, să ai mai multă claritate asupra activităților și să te menții focusat, pas cu pas spre scopul măreț al afacerii tale, acela de creștere și dezvoltare.   

Importanța stabilirii obiectivelor SMART este dată și de viziunea de ansamblu a situației actuale a business-ului tău cât și de abordarea acesteia din toate punctele de vedere. 

Exemple de obiective SMART 

Fiecare business este diferit și se află într-un moment diferit de creștere sau dezvoltare, așadar obiectivele fiecărei afaceri vor fi complet diferite. Tu vei știi cel mai bine unde te poziționezi și care îți este idealul în business, așadar stabilirea acestora îți revine ție și echipei tale.

Pentru a-ți fi mai ușor în crearea propiilor tale obiective, găsești mai jos câteva recomandări dar și un tabel cu exemple pentru a te ghida în strategia afacerii tale.

O primă recomandare ar fi să ții cont în formularea strategiei de businesss și de faptul că în crearea obiectivelor SMART te vei referi la toate aspectele următoare: financiare – de la supraviețuirea afacerii pe timpuri incerte sau de criză, la maximizarea profitului, creșterea vânzărilor, cota de piață deținută și creșterea efectivă a business-ului tău cât și nefinanciare, precum cele sociale, etice, de personal, sustenabilitate, satisfacție proprie dar și  experiența clienților, provocări, obstacole și independență.

Folosește-te de multe verbe care implică acțiune în crearea obiectivelor tale.  Dacă ai anumite obiective din cele setate care ajută la o îmbunătățire vizibilă în business-ul tău, în prezent, începe cu el. Va fi un imbold motivational incredibil. 

Exemple de obiective SMART în business. 

Acum știi că business-ul tău are nevoie nu doar de o strategie și de niște obiective oarecare ci de unele SMART.

Iar pentru că tu înțelegi cel mai bine la ce nivel este afacerea ta în prezent și unde îți dorești să ajungi, este timpul să îți creezi propria listă cu obiective SMART. Inspiră-te din tabelul cu exemple de mai jos și creează-ți cele mai SMART obiective de business pentru afacerea ta. 

EXEMPLE DE OBIECTIVE SMART ÎN BUSINESS

ÎN VÂNZĂRI

SpecificMăsurabilRelizabilRealisticBazat pe timp
Creșterea vânzărilor din produsul X cu 15% în următoarele 6 luni.Urmărirea progresului din conturile bancare și raportul comparativ al aceleiași perioade a anului trecut.Restrângerea cheltuielilor legate de dezvoltarea business-ului pentru următoarele 6 luni.Creșterea vânzărilor anul trecut a fost de 10%.Obiectivul va fi îndeplinit până la data de…. 

COSTURI / CHELTUIELI

SpecificMăsurabilRealizabilRealisticBazat pe timp
Reducerea cheltuielilor de la sediul firmei cu 30% în următorul an prin transferarea activităților în online. Urmărirea pasivelor legate de cheltuielile cu sediul din buget, comparativ cu lunile precedente. Munca pretabilă în online se va efectua de acasă.Activitățile X necesită doar muncă online care se pot efectua și de la domiciliu.Obiectivul va fi finalizat până la aceași perioadă a anului viitor. 

CUSTOMER CARE

SpecificMăsurabilRealizabilRealisticBazat pe timp
Fidelizarea cu un pachet cadou a 50 clienți care au achiziționat 30 de produse în ultimele 6 luni Identificarea clienților care au achiziționat 50 de produse în ultima jumătate de an.Existența unui CRM complet cu datele clienților care și-au dat acordul pentru a fi contactați ulterior și a achizițiilor făcute până în prezent.Fidelizarea clienților existenți garantează creșterea încrederii în brand și continuitate în comportamentul de achiziție.Obiectivul va fi realizat în următoarea lună. 

LEADERSHIP / DEZVOLTARE ECHIPĂ

SpecificMăsurabilRealizabilRealisticBazat pe timp
Dezvoltarea profesională a personalului printr-un curs specific fiecărui departament în online la fiecare 3 luni în următorul an.Testarea personalului prin calificative și probă practică după fiecare curs.Reducerea cu 3 ore din fiecare zi de vineri, timp de 4 săptămâni a muncii în favoarea dezvoltării.  Echipa se va dezvolta profesional și personal, ceea ce va îmbunătăți vizibil rezultatele în muncă a întregii afaceri. Obiectivul va fi atins în aceași perioadă a anului viitor. 

MANAGEMENT

SpecificMăsurabilRealizabilRealisticBazat pe timp
Creșterea cotei de piață cu 30% prin deschiderea a două noi locații în orașul/orașele X în următorii 2 ani. Urmărirea și măsurarea procentului de vânzări la nivelul orașului X raportat la cifra totală de afaceri față de anii precedenți.Anul trecut am crescut cota de piață cu 12% prin deschiderea unui magazin nou.Cheltuielile de deschidere raportate la venituri vor fi acceptate pentru că ne garantează o creștere estimativă cu 200% a cifrei de afaceri în următorii ani. Acest obiectiv va fi îndeplinit în umătorii 2 ani. În primul an, primul magazin, în anul 2, magazinul 2. 

Exemple de obiective SMART în Marketingul digital.

O strategie de marketing digital poate fi ineficientă și, mai mult decât atât, costisitoare dacă nu știi exact cum să îți setezi obiectivele corect, de la început. Analizează mai multe aspecte ale business-ului tău și inspiră-te din cele câteva exemple de obiective SMART de mai jos, în crearea obiectivelor tale de marketing digital pentru a-ți duce afacerea la un alt nivel, în mod sigur, clar și sănătos. 

EXEMPLE DE OBIECTIVE SMART ÎN MARKETINGUL DIGITAL

VÂNZĂRI/CONVERSII

SpecificMăsurabilRealizabilRealisticBazat pe timp
Creșterea vânzărilor cu 20% în următoarele 6 luni prin trimiterea a 100.000 de newslettere cu noua gama de produse către clienți. Identificarea ratei de deschidere a e-mailurilor și corelarea cu rata de conversie.Din trimiterea a 50.000 de newslettere cu prezentarea ultimei game de produse lansate, vânzările au crescut cu 10%.Creșterea vânzărilor ne ajută să lansăm game de produse noi în viitor și să menținem clienții informați.  Acest obiectiv se va finaliza la data de…

RATA DE RETUR

SpecificMăsurabilRealizabilRealisticBazat pe timp
Reducerea ratei de retur a comenzilor cu 15% în următoarele 2 luni.Măsurarea și contabilizarea numărului de retururi raportat la același număr de comenzi din lunile precedente.Îmbunătățirea ambalării coletelor și schimbarea serivicului de curierat cu un pachet profesional. Coletele ajunse în stare bună la client, vor diminua rata de retur și experiența clientului.Obiectivul va fi finalizat în următoarele 2 luni. 

CUSTOMER CARE / FIDELIZARE

SpecificMăsurabilRealizabilRealisticBazat pe timp
Creșterea loialității clienților prin invitația la 2 webinarii gratuite, (în domeniul similiar cu serviciul/cursul achiziționat), pentru clienții care au achiziționat minim 1 serviciu/curs în ultimele 4 săptămâni.Evaluarea confirmărilor și participărilor din totalul de invitații trimise. Webinarile vor fi susținute împreună cu partenerii și colaboratorii specializați, cu rezultate concrete în domeniul X. Clientul va avea mai multă încredere să achiziționeze noi servicii/cursuri după participarea la aceste webinarii. Obiectivul se va finaliza în 3 săptămâni. 

CUSTOMER EXPERIENCE

SpecificMăsurabilRealizabilRealisticBazat pe timp
Creșterea ratei de conversie cu 10% prin crearea unei experiențe de achiziție mai simplă pe pagina de finalizare comandă, în următoarele 3 luni.Măsurarea ratei de conversie din coșul de cumpărturi în urmăroarele 3 luni.Posibilitatea creării unui cont personal a clientului pentru salvarea datelor în momentul autentificării și reducerea pașilor din pagina de finalizare comandă. Procesul scurt de completare a datelor din pagina de finalizare comandă sau retenția lor automată va îmbunătăți experiența utilizatorului. Acest obiectiv va fi implementat în 5 zile și finalizat în 3 luni. 

REVIEW-URI

SpecificMăsurabilRealizabilRealisticBazat pe timp
Creștere recenziilor primite de la clienți pe website cu 40%Măsurarea progresului prin rapoarte lunare. În anul precedent creșterea vânzărilor a avut un procent de 30%. Este realizabilCreșterea recenzilor clienților va crește implicit rata de conversie. Termenul de realizare este de 1 an.

Concluzii.

Acum știi că, a-ți dori pur și simplu să ai succes nu este deloc un obiectiv smart, nu-i așa? Un astfel de obiectiv provoacă confuzii și nu te ajută să ajungi acolo unde ți-ai propus, din contră, îți va încetini mult drumul înspre reușită.  

Până la urmă ce înseamnă succesul? Pentru fiecare dintre noi se măsoară diferit, are o altă perspectivă și se referă la cu totul altceva. Așadar defineste-ti succesul propriu prin stabilirea unor obiective SMART, corelate perfect în business-ul tău și începe să acționezi în funcție de acestea. 

Evită toate incertitudinile care ar putea cauza stres în plus și te-ar putea face să îți pierzi timp, resurse, energie și bani în afacerea ta prin crearea obiectivelor incerte și folosește-te de acest instrument în strategia ta viitoare. 

Fii SMART. Creează-ți Obiective SMART, începând din acest moment, pentru business-ul tău și bucură-te de succesul pe care ți-l dorești! 

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Responses

Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări
Autor Articol
Picture of Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Categorii Articole
Postări Recente
Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări