Mixul de marketing: tendințe în 2022

mixul de marketing

Cuprins

Nu de puține ori observ în online că atunci când facem referire la marketing lumea se gândește la reclame. Însă, pentru ca o strategie de marketing să funcționeze cum trebuie, va trebui să înțelegem că marketing nu înseamnă doar reclame. Când aducem în discuție marketingul, ne referim mai mult la un mix de marketing, un mix cu mai multe elemente care formează o strategie completă.

Marketingul nu face referire doar la promovare. Ci la acest mix de elemente denumit mixul de marketing.

Ce este mixul de marketing?

Mixul de marketing este exact formula completă a elementelor care compun o strategie de marketing pentru o companie. Conceptul mixului de marketing a fost introdus ca termen de specialitate în anii ‘50 și a fost dezbătut de foarte mulți autori celebri, având la bază mai multe formule.

Vom discuta în cele ce urmează principalele componente ale mixului de marketing pentru a înțelege mai bine conceptul și pentru a elimina orice urmă de îndoială în procesul de definire a marketingului.

Componentele mixului de marketing

După cum am spus, există mai multe abordări ale mixului de marketing și în funcție de autor vom vedea o formulă și o serie de componente, iar la alți autori alte formule și alte componente. Să le luăm pe rând.

Cei 4P ai mixului de marketing

Una dintre cele mai celebre formule ale mixului de marketing este cea propusă de părintele marketingului Philip Kotler, formula celor 4P ai marketingului. În perspectiva lui Kotler, tot ce trebuie să facă o companie este să vândă cu Produsul perfect, la un Preț atractiv și să îi ofere un Plasament și o Promovare care să ducă la vânzarea produsului cu succes.

Prin urmare, cei 4P sunt: Produsul, Prețul, Plasamentul (sau Plasarea) și Promovarea.

După cum vedem, este complet incorect să ne referim la promovare ca fiind marketing, deoarece promovarea reprezintă doar 25% din procesul complet de marketing.

Contează să avem și un produs de calitate, căutat de clienți, iar prețul să fie unul competitiv. În plus, plasamentul (care face referire la logistică, locația de prezentare, locurile în care e disponibil produsul spre cumpărare) este un factor cunoscut pentru succesul produselor. Și de abia mai apoi intră în scenă promovarea, adică eforturile oamenilor care construiesc reclame.

Cei 4C ai mixului de marketing

O altă formulă a mixului de marketing este formula celor 4C. Această modalitate de a privi mixul de marketing îndreaptă privirea dinspre companie înspre clienți. Ea face referire la componentele marketingului ca fiind: Comunicarea, Consumatorul, Comoditatea sau Conveniența și Costul.  

Comunicarea poate fi un echivalent al promovării în formula anterioară, consumatorul este într-o oarecare măsură echivalentul produsului, comoditatea echivalează plasamentul, iar costul este factorul referitor la preț.

Cei 7P ai mixului de marketing

Aceasta este o altă formulă pe care o găsim destul de des în limbajul de specialitate atunci când discutăm despre mixul de marketing și despre analiza mixului de marketing.

Cei 7C ai mixului de marketing sunt: Place, Price, Promotion, People, Process, Physical Environment, Product. Dacă ne uităm mai atenți, cumva acest format care definește mixul de marketing este destul de asemănător cu exemplul 4P.

Ce avem aici adăugat în plus este partea de proces, care conține partea de logistică și face referire mai ales la industriile de servicii. Pentru că modul de promovare a serviciilor este diferit. La fel cum este diferit și modul de consum al serviciilor.

Iar o altă diferență ar putea fi faptul că plasamentul este aici împărțit în două componente: Place și Physical Environment. Place face mai degrabă referire la canalul de distribuție – engros, vânzare la bucată etc. Pe când cealaltă componentă face referire la plasamentul în spațiul fizic și la facilitățile pe care le oferă spațiul pentru vânzarea produsului.

Noi am putea lua în calcul însă încă un P foarte important, ajungând astfel la o nouă formulă. Cea prezentată și în cartea lui Dave Chaffey, care a reîmprospătat modelul 7P, adăugând încă un element foarte important în componența mixului de marketing.

Al 8-lea P al mixului de marketing  

Este vorba despre Parteneri. Parteneriatele între branduri sau între vânzători și producători pot aduce extrem de mult succes unui brand. Vânzările pot crește rapid prin parteneriate și vizibilitatea brandului are de câștigat.

Deși e o componentă foarte valoroasă a mixului de marketing, acest P – partenerii nu este încă un element cunoscut de toată lumea. Mulți dintre oameni au impresia că pe piață există doar concurenți și că nimeni nu poate fi demn de un parteneriat. Asta în timp ce brandurile mari fac parteneriate aproape constant pentru a ajunge să se extindă pe noi piețe și pentru a acapara noi clienți.

Analiza mixului de marketing

Mixul de marketing funcționează în orice companie, indiferent că vinzi produse sau servicii. În continuare vom analiza și vom vedea cum funcționează acest mix în diferite cazuri concrete.

Mixul de marketing al unei firme

Fiecare firmă are un produs sau un serviciu pe care se bazează. Iar acel produs sau serviciu are un preț. Pentru a putea fi vândut, are nevoie de un plasament, de un canal de distribuție care să-l scoată la vânzare. Iar pentru a atrage clienți pentru firma noastră, avem nevoie de promovare.

Deci, observăm chiar de la prima vedere cât de simplu e să gândim un mix de marketing pentru o firmă. Haideți să vedem împreună cum funcționează mixul de marketing în funcție de specificul firmei.

Mixul de marketing în servicii

În principal, atunci când dezvolți un serviciu nou pentru compania ta, trebuie să ai în vedere un lucru foarte important: căutarea pieței pentru acel serviciu. Odată ce ai găsit piața, testezi serviciul (un fel de MVP pe serviciu) și mai apoi treci la dezvoltarea mixului de marketing.

Poți îmbunătăți serviciul în funcție de feedback-ul clienților din etapa de testing, mai apoi stabilești strategii de pricing și promoții, apoi poți să construiești o rețea de plasament puternică, să negociezi cu agenți de vânzări care să-ți promoveze mai departe serviciul. Iar când ai început să valorifici serviciul la potențial maxim poți începe să îl promovezi.  

Ce trebuie să iei în calcul aici în special? Marketingul pe servicii este adaptabil în cel mai mic detaliu. Asta pentru că piața se poate schimba, comportamentul consumatorilor e volatil și serviciile sunt mai puțin “palpabile” ca produsele.

Prin urmare, trebuie să fii inovativ, să fii dinamic și să poți să te adaptezi mereu.

Mixul de marketing în produse

La produse, mixul de marketing este prestabilit și este mult mai puțin dinamic. Aici avem clar produsul, mai ales dacă este un produs fizic, putem calcula prețul, având la dispoziție deja costurile fixe de producție, costurile variabile și punând în calcul și costurile neprevăzute, apoi distribuția și plasamentul sunt de cele mai multe ori puncte de vânzare fixe (magazine, showroom-uri). Ce trebuie să luăm în calcul e strategia de promovare, care este poate cel mai dinamic element din componența mixului de marketing.

Putem alege modalități de promovare diferite și putem testa ce funcționează, având în vedere costurile și marja de profit. Ceea ce ne duce cu gândul la un alt element pe care trebuie să-l analizăm mereu și să îl luăm în calcul. Este vorba despre elementul denumit “KPI”- indicatorii de performanță ai afacerii.  

Principalii indici de susținere ai unei afaceri

Întotdeauna trebuie să analizăm lucrurile într-o manieră obiectivă și trebuie să avem în vedere o serie de indici de performanță (KPI) pentru a vedea dacă afacerea noastră este profitabilă. Mixul de marketing trebuie să se plieze perfect pe acești indici.

Deci, ce trebuie să cunoaștem mai exact?

Păi, trebuie să știm clar care este marja de profit a fiecărui produs / serviciu din afacerea noastră. Trebuie să știm care este Break Even Point-ul, adică în ce volum trebuie să vindem pentru a ajunge la linia ZERO – și pentru a trece la profit cu firma noastră.

Trebuie să știm care sunt costurile de marketing (cost de achiziție client, cost pe acțiune, cost pe mia de afișări, pe click etc). Și în funcție de rezultatele reclamelor trebuie să analizăm rentabilitatea lor. Deci, trebuie să cunoaștem ROAS-ul reclamelor.

Trebuie să știm clar care este return of investment-ul fiecărui proiect pe care îl desfășurăm în firmă. O lansare a unui nou produs sau a unui nou serviciu trebuie să ne aducă profit, deci trebuie să calculăm cu atenție care e ROI-ul acțiunii respective.

Mixul de marketing vs Growth Hacking

Mixul de marketing este clasificat de multe ori ca un sistem învechit de a gândi strategia de marketing. Însă, trebuie să înțelegem un lucru. Oricât de moderne ar fi canalele pe care le folosim pentru promovare, oricât de inovative ar fi produsele și serviciile noastre, strategiile de marketing care funcționează cu adevărat sunt bazate mereu pe principii descoperite de foarte mult timp, încă de la începuturile marketingului.

Prin urmare, chiar dacă Growth Hacking-ul este o modalitate modernă și extrem de creativă de a aborda marketingul unei companii, acesta este aflat în strânsă legătură cu mixul de marketing, deoarece inovația și creativitatea trebuie să țină cont de produs, de prețul acceptat de piață, de posibilitățile de distribuție a produsului sau serviciului.

Desigur, promovarea poate lăsa în anumite cazuri loc creativității și putem spune că aici nu se impun limite. Deși avem și aici stabilit un buget, o strategie clară, bazată tot pe analiza mixului de marketing și pe indicatorii de performanță pe care trebuie să îi urmărim și să îi îndeplinim.

Așadar, mixul de marketing și strategiile de growth hacking funcționează de minune împreună, deoarece mixul de marketing ne ajută să vedem clar ce resurse avem la dispoziție, iar growth hacking-ul găsește soluții la problemele de utilizare ale celor resurse pentru a ne atinge obiectivele.

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Responses

Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări
Autor Articol
Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Categorii Articole
Postări Recente
Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări