Email Marketing: GHID cum faci vânzări prin email

Email Marketing

Cuprins

Știai că un prim email a fost trimis de către Ray Romlinson, în anul 1971? Acesta a fost cel care a dat startul unei noi ere a comunicării. 

Primul email care a fost trimis conținea doar un șir de cifre și litere. Inginerul informatic Tomlinson a fost primul care a utilizat simbolul ”@” în conținutul adreselor de email. 

Ulterior, în anul 1978, Gary Thuerk, manager de Digital Equipment Corp, s-a folosit de această metodă de comunicare pentru a furniza informații despre un produs nou lansat. Deși emailul său a fost trimis doar către 400 de contacte, rezultatul acestei metode a avut o valoare a vânzărilor de aproximativ 13 milioane de dolari. 

Din anii ‘90 agenții de marketing au început să folosească tot mai mult această metodă de promovare. Deja internetul devenise din ce în ce mai disponibil iar email marketingul a prins amploare, fiind necesare chiar și reglementări care se refereau la Protecția Datelor.  

În prezent, email marketingul este o parte integrantă din strategia de marketing online a business-urilor care își doresc cu adevărat să comunice cu clienții eficient și să își dezvolte afacerea, indiferent de industria în care activează.  

Unul dintre cele mai folosite canale de comunicare a devenit un instrument indispensabil în conectarea cu clienții. 

Marea majoritate a oamenilor preferă să primească un email în loc să fie contactați prin orice altă metodă de comunicare. 

Așadar, campaniile prin email marketing, pe lângă că te ajută să construiești relații de încredere, îți aduce multiple beneficii în creșterea vânzărilor și dezvoltarea business-ului tău. 

Descarcă Ghidul pentru o afacere în online marketing și advertising

Ce este email marketing?

Email marketing este unul dintre cele mai rentabile instrumente de marketing strategic care te ajută să construiești o relație cu publicul tău. 

Acesta este un canal de comunicare și o formă de marketing direct prin care menții legătura cu clienții tăi, îți promovezi afacerea sau produsele într-un mod simplu și automatizat, duci trafic către website-ul tău, rețelele de socializare sau articole de blog.  

Înscrierea se face simplu, printr-un formular integrat pe website-ul tău iar toți cei care se înscriu vor primi informații de la tine pe email. 

Pentru ca email marketing-ul să fie o metodă cu adevărat bună de comunicare, conținutul inclus în mailurile trimise trebuie să fie cât mai relevant pentru abonații tăi. 

Email marketingul joacă un rol important în strategia ta de marketing digital prin care testezi, generezi clienți noi, îți faci cunoscută afacerea, construiești relații sau menții clienții care îți sunt deja fideli, alături.

Scopul fiecărui email îl vei stabili în funcție de diversele campanii de email marketing pe care le desfășori sau chiar specific, pentru stadiul în care se află fiecare abonat în parte. 

Email marketing-ul este o parte dintr-o combinație de strategii și nu ar trebui să fie singurul mod prin care te gândești să îți dezvolți afacerea în digital marketing. 

  1. Obiectivele campaniilor de email marketing

Așa cum ai văzut deja, această metodă versatilă de marketing via email îți aduce multiple beneficii dacă o folosești în diverse campanii digitale. 

 Ca orice abordare strategică și ai aici ai nevoie de obiective bine stabilite pentru a avea rezultatele pe care le poți evalua și măsura ulterior. 

Iată câteva dintre obiectivele pe care le poți seta pentru afacerea ta, abordând acest instrument.

Transmiterea informațiilor importante

Unul dintre cele mai frecvente obiective în campaniile de email marketing este chiar acela de a transmite informații personalizate către clienții tăi.  

O apariție constantă în căsuța lor de e-mail este o oportunitate foarte bună de a-i informa cu privire la un produs nou, un serviciu nou, lansarea unei game noi, oferte, evenimente sau orice alte informații noi despre business-ul tău.  

Le poți transmite chiar și comunicări despre ce modificări ai făcut în business-ul tău, cine a mai venit nou în echipa ta sau ce alte beneficii mai pot avea în magazinul tău fizic sau online. 

Introdu alături de tot acest conținut și link-uri către anumite pagini din website-ul tău, spre articole de blog sau pagini de produse. Nu uita să faci mailul cât mai atractiv, folosindu-te de imagini sau grafice. 

Generarea de clienți noi și atragerea lor

Există oameni care se vor abona la newsletter-ul tău pentru că apreciază ceea ce oferi, nu au nimic de pierdut și consideră că este o modalitate bună de a primi informații valoroase, în mod gratuit. 

Mulți vor considera relevante informațiile pe care le primesc de la tine prin intermediul e-mailului și vor vrea să te urmărească pentru că le oferi valoare. 

Însă aceștia nu sunt neapărat clienții tăi, ci mai degrabă urmăritori. Astfel că pentru acest tip de clienți vei avea nevoie de un astfel de obiectiv prin care să îi convertești în clienți. 

Te poți folosi în conținutul mailurilor trimise către ei de oferte de produse sau servicii prin care te poziționezi ca lider în industria în care activezi. Sau poți include testimoniale ale clienților mulțumiți de ceea ce au primit de la tine.  

Dacă ai câștigat anumite premii în afacerea ta, include-le și pe acestea în campaniile de email marketing de atragere a clienților. În acest fel le vei crește încrederea și vor vrea să devină clienții tăi.

Creșterea traficului pe website

Unul dintre cele mai importante obiective în digital marketing este acela de a genera trafic în magazinul online din cadrul website-ului tău. Iar acest lucru îl poți face și prin campanii de email marketing. 

Abonații tăi te cunosc deja, știu cine ești și ce faci iar până la a face o conversie mai este doar un pas. 

Îndeamnă-i prin intermediul mailurilor să acceseze website-ul tău, folosindu-te de call to action (CTA) prin butoane sau linkuri. Ia în considerare că va fi nevoie să te folosești de această metodă de mai multe ori pentru a avea rezultate. 

Reamintirea existenței brand-ului tău sau a anumitor evenimente

Cu toate că ai impresia că lucrurile nu par să funcționeze rapid prin email marketing este important să nu renunți. Până la urmă procesul decizional al fiecărui om este diferit și variază ca și durată de timp. 

Tu însă continuă să le reamintești potențialilor tăi clienți despre tine și despre produsele/serviciile tale. Chiar dacă nu au nevoie în acest moment de ele, cu siguranță își vor aminti de tine atunci când va fi cazul. 

În plus te poți folosi de email marketing pentru a genera și remindere pentru evenimente viitoare la care îți dorești ca aceștia să participe. Oferă mereu beneficii noi pentru a-i impulsiona să participe.

Conversii 

Un obiectiv pe care îl are orice business este conversia în sine sau vânzarea. Însă a vinde este un proces în sine. După ce te-ai asigurat că te-ai folosit de toate obiectivele de încălzire a audienței tale acum este timpul să vinzi cu adevărat. 

Acum clientul tău știe foarte clar cine ești și ce îi poți oferi. Are încredere în tine și nu mai este nevoie să îl convingi ci doar să îl informezi.  Te poți folosi de expresii precum ”Ultima zi, cumpără acum!” sau ”ofertă cu timp limitat” în conținutul mailurilor trimise către ei. 

Fidelizare, upsells și cross sells 

Odată ce un potențial client a devenit deja clientul tău, tot ce trebuie să faci este să îl păstrezi alături de tine. 

Asigură-te că ai înțeles care este comportamentul său și care îi sunt obiceiurile de cumpărare și creează campanii specifice pentru el. 

În aceste campanii pe care le creezi pentru clienții care au achiziționat deja produse/servicii de la tine, asigură-te că le trimiți oferte personalizate sau cupoane de reducere pentru produsele/serviciile pentru care și-au manifestat interesul. Oferă-le chiar produse similare celor pe care le-au achiziționat pentru a genera și mai multe vânzări. 

Cele mai bune platforme pentru serviciile de email marketing

Campaniile prin email marketing au cele mai bun ROI ( return of investment) dintre toate tipurile de marketing, generând profituri bune. 

Însă, pentru a te asigura că acest lucru se întâmplă cu adevărat, este nevoie să găsești cel mai bun software de email marketing prin care să te poți folosi simplu și rapid de această metodă de marketing digital. 

De obicei aceste servicii includ instrumente utile care te vor ajuta să economisești timp, să îți gestionezi cu ușurință abonații, conținutul și, evident, campaniile. În acest fel vei ajunge la mult mai mulți oameni și îți vei reduce volumul de muncă la jumătate, automatizând trimiterea mailurilor. 

În general atunci când îți dorești să te folosești de cele mai bune instrumente este nevoie de o investiție, așa că nu îți recomandăm să faci campanii de marketing email gratis, deși sunt pachete cu mai puține opțiuni care îți oferă această posibilitate. 

Dacă ai un business mare și îți dorești cu adevărat rezultate, optează pentru acele pachete care îți pun la dispoziție toate instrumentele de care ai nevoie. În acest fel te asiguri că poți crea liste și șabloane personalizate, segmenta, automatiza si măsura fiecare campanie în parte. 

Iată mai jos o listă cu câteva dintre cele mai populare și cunoscute platforme pentru serviciile de email marketing. 

Constant Contact

Dacă ai nevoie de o platformă ușor de utilizat, prietenoasă și ești la început în utilizarea acestui tip de serviciu, Constant Contact este perfect pentru tine. 

Una dintre cele mai mari platforme pentru email marketing din lume, te ajută să gestionezi foarte ușor listele de email, șabloanele, calendarul de email, contactele etc.. 

Poți urmări cu ușurință rapoartele, și instrumente de distribuire a rețelelor de socializare pentru că sunt încorporate în platformă, ai avantajul de a integra reclamele de pe Facebook și ai chiar și acces la o bibliotecă de imagini gratuită.

Poți folosi acest serviciu timp de 60 de zile gratuit, după care prețurile variază în funcție de ce îți dorești, pornind de la 20$ pe lună. 

SendinBlue

Cu o creștere foarte rapidă în Europa, această platformă este un software de email marketing pe care îl poți folosi inclusiv pentru campanii prin SMS pe lângă cele prin email.

 Folosit de multe companii, este foarte ușor de utilizat și deține instrumente care te ajută să creezi mailuri captivante. 

Chiar dacă nu știi foarte multe despre folosirea unei astfel de platforme, nu-ți face griji, pentru că editorul prin glisare integrat în această platformă este simplu de folosit. 

Acest serviciu îți oferă adăugarea de contacte nelimitate și este gratuit dacă trimiți până la 300 de emailuri pe zi. Toate mailurile trimise din planul gratuit vor conține logo-ul SendinBlue. 

Dacă ai nevoie de un plan cu mai multe funcții, precum chat, CRM, integrarea reclamelor de pe Facebook, trebuie să alegi planul premium. 

Drip

Drip este platformă care este potrivită atât pentru marketingul digital cât și pentru bloggeri sau comerț electronic. Personalizarea mailurilor se face destul de simplu  și ți se oferă o gamă largă de instrumente pentru automatizări. 

Cu ajutorul software-ului acestei platforme, vei face integrări perfecte chiar și pe WordPress și WooCommerce. În acest fel vei avea opțiuni de adăugare de ferestre pop-up și chiar formulare. 

Cu instrumentele oferite de Drip vei avea ocazia de a-ți segmenta lista de clienți, de a testa  și de a trimite mai multe mailuri în același timp.

Această platformă are și un plan gratuit iar cele premium au prețuri începând de la 49$ pe lună, unde vei beneficia de toate instrumentele pe care le oferă dar și de notificări prin SMS. 

HubSpot

Un software de email marketing, foarte cunoscut în domeniul marketingului prin email și CRM, oferă un plan gratuit care include toate instrumentele de marketing, servicii și operațiuni dar și CRM. Ai posibilitatea trimiterii 2.000 de emailuri și stocare nelimitată a contactelor. 

Planul conține template-uri ușor de folosit, testare, livrare emailuri, automatizare, campanii și analiză detaliată. 

Dacă afacerea ta are nevoie de instrumentele avansate ale acestei platforme planurile premium au prețuri începând de la 45$ pe lună. 

MailChimp

Unul dintre cele mai renumite servicii de email marketing din lume, a devenit popular pentru că Mail Chimp oferă un plan gratuit nelimitat care îți permite să trimiți 12.000 de emailuri la 2.000 de contacte. 

Folosirea acestui serviciu este simplă, de tip drag and drop și ai posibilitatea de a seta răspunsuri automate, segmentarea contactelor și analiză. 

În același timp Mail Chimp îți permite să îți configurezi orele de livrare și să îți segmentezi listele de contacte în funcție de mai multe criterii. 

Mail Chimp poate fi integrat cu WordPress, Magento, Shopify dar funcțiile sale sunt destul de limitate față de alte platforme de email marketing iar logo-ul lor va fi afișat în fiecare email. 

Planurile plătite au prețuri începând cu 10$ pe lună în funcție de numărul de abonați. 

Tehnici de atragere a contacților 

Pentru a putea ține legătura cu clienții tăi prin email ai nevoie să îți crești lista de abonați. În acest fel te asiguri că aceștia rămân în contact cu tine mereu. 

 Pentru a putea colecta adresele lor în mod natural te poți folosi de anumite tehnici și instrumente pe care să le abordezi în strategia ta de email marketing.

Înainte de solicitare, oferă

Înainte de a-ți face un plan din a colecta adrese de email, asigură-te că ai ce să oferi în mailurile pe care le vei trimite. Amintește-ți câte mailuri primești tu zilnic și pe câte dintre ele le deschizi pentru că le consideri cu adevărat relevante. 

Așadar asigură-te că ceea ce va găsi clientul tău în mailul pe care îl vei trimite este conținut de care chiar are nevoie. Poate fi un cupon de reducere, un document gratuit de descarcat de care este interesat sau  chiar acces la un produs care urmează a fi lansat, la un preț special pentru el. 

Oferă utilitate

Oamenii sunt bombardați zilnic cu tot felul de mailuri și de multe ori nu mai au nevoie de încă unul în plus. Astfel că dacă îi vei oferi ceva util, clientul va fi dispus să ofere adresa de email pentru a avea acces la acele materiale care nu sunt chiar ușor de găsit în alte părți.  

Oferă așadar acces la interviuri cu anumiți specialiști din industria în care activezi, prezentări interesante, documente utile sau secrete și sfaturi pe care și-ar dori mult să le cunoască. În același timp le poți solicita să distribuie materialul oferit, pe care l-a considerat util, prietenilor. 

Folosește-te de Facebook Ads

Un instrument util, accesibil și rentabil pentru a-ți crește lista de contacte pentru campaniile tale de email marketing în România și în întreaga lume este chiar crearea de reclame plătite pe Facebook. 

Aceste servicii de promovare plătită puse la dispoziție de Facebook dar și de alte rețele de socializare te ajută să îți crești mai rapid lista de contacte și să ajungi la potențialii clienți mai ușor. 

Cu un buget relativ moderat, indiferent de business-ul pe care îl deții, Facebook este una dintre acele modalități puternice prin care poți obține zeci de potențiali clienți. 

În plus, prin aceste campanii plătite vei știi exact cui te vei adresa și îți va fi mult mai ușor să ajungi chiar la clienții care vor fi dispuși să cumpere de la tine. 

Ulterior, cu ajutorul Facebook-ului vei avea acces la date relevante care te vor ajuta să concepi o strategie de email marketing ulterioară targetată conform auditienței tale. 

Oferă tutoriale sau videouri gratuite

Indiferent de industria în care activezi și de afacerea pe care o ai, cu siguranță poți oferi videouri gratuite care să îi facă pe urmăritorii tăi curioși și interesați de produsele sau serviciile tale. 

Mai mult, poți crea chiar și tutoriale în care să explici cum se folosesc produsele sau serviciile  tale și cu ce îi ajută acestea. Oferă inclusiv cursuri gratuite din industria în care activezi.

 Atunci când le  oferi mai mult decât ei se așteaptă cu siguranță vor fi încântați să îți ofere adresa de mail pentru a primi și mai multe informații valoroase din partea ta. 

Abonare newsletter pe website (CTA)

Clienții care îți vizitează website-ul sau blogul nu vor știi că pot primi mailuri în viitor de la tine dacă nu le semnalezi acest lucru. Așadar oferă această opțiune pe site-ul tău, printr-un call to action, mai ales în categoria de blog. 

Asigură-i că vor afla imediat ce ai postat un articol nou, de interes pentru ei, dacă se vor abona. 

Oferte promoționale prin ferestre pop-up

Dacă obișnuiești să faci reduceri sau promoții, menționează acest lucru prin pop-up pe website-ul tău. 

Oamenii iubesc promoțiile și vor fi bucuroși să fie primii care află de o nouă reducere pe site-ul tău, astfel că se vor abona pentru a nu rata un discount. 

Concursuri în social media

Concursurile fac parte din acele tehnici folosite constat de afaceri pentru a colecta adrese de email înainte de strategia de email marketing. Iar clienții adoră concursurile. Cui nu-i place să primescă cadouri, nu-i așa? 

Oferă așadar premii în numerar sau în produse în schimbul adreselor de email. 

 Pe lângă acest beneficiu un client care a încercat deja un produs de care a fost încântat s-ar putea să îți devină fidel. Deci, concursurile aduc beneficii multiple atât pentru afacere cât și pentru clienți.

Cumpărarea unei liste de abonați

Pare mult mai simplu și mai rapid să cumperi o listă cu contacte de email și poate fi chiar tentant să faci asta atunci când ai decis să creezi campanii de email marketing. Însă acest lucru nu este chiar o idee bună dacă vrei ca afacerea ta să de dezvolte în mod natural. 

Așa cum business-ul tău nu crește peste noapte nici lista de abonați nu o va face forțat. 

Învață să ai răbdare pentru a avea o listă de abonați cu adevărat relevantă și valoroasă.  Nu este recomandat să faci asta din multe multe puncte de vedere. 

  • Încalci regulile GDPR;
  • Adresele pot fi invalide sau inexistente;
  • Poți fi perceput de către furnizorii platformelor de email ca spam;
  • Nu vei avea o rată de deschidere bună;
  • Există riscul de a avea aceeași listă pe care cel mai probabil o dețin și alte afaceri;
  • Clienții din listele cumpărate nu te cunosc și nu sunt interesați de afacere ta;
  • Va fi nevoie de foarte multă muncă pentru a ajunge să le câștigi cu adevărat încrederea dacă nu sunt interesați de ceea ce tu le oferi.

 Segmentarea audienței

A-ți segmenta audiența în email marketing este unul dintre acele lucruri smart pe care le poți face în campaniile tale.  

Pentru a te asigura că livrezi conținut relevant pentru fiecare utilizator și că mailurile tale vor fi citite și nu ajung în coșul de gunoi, o segmentare a listei tale de contacte îți va garanta rezultatul pe care ți-l dorești.

Segmentarea audienței este creată pentru ca tu să răspunzi la modul cât mai specific fiecărei liste și să nu concepi un mesaj general care nu se potrivește tuturor.

Acest proces, care se referă de fapt la fragmentarea abonaților din lista ta de contacte, în segmente definite după anumite criterii, este făcut foarte eficient prin intermediul software-ului de email marketing pe care l-ai ales pentru crearea campaniilor. 

În acest fel le poți livra conținutul în funcție de interesul lor, de achizițiile făcute, de locația geografică etc. 

Este adevărat că vei avea ceva mai mult de muncă pentru că va trebui să oferi conținut diferit pentru fiecare listă, însă va merita efortul. 

Nu multe afaceri aleg să facă acest pas așadar este un atuu mare pe care îl poți avea dacă îți vei segmenta audiența în campaniile tale de email marketing. 

  • Segmentarea geografică. Spre exemplu, dacă vrei să faci un eveniment local ar fi ideal să te adresezi doar abonaților care se află în zona afacerii tale. 
  • Segmentarea pe criterii de sex. Prin această segmentare vei crea conținut în care te vei adresa diferit femeilor față de bărbați sau le vei trimite mailuri în care promovezi  produse cu mesaje specifice în funcție de sex.
  • Segmentarea B2B. În acest caz vei avea posibilitatea să te adresezi în mod specific unui manager și într-un alt mod unui specialist de marketing. 
  • Segmentarea după conținut. După ce ai verificat istoricul conținutului sau paginilor pe care le-a vizitat audiența ta, ai văzut ce materiale au descărcat și de ce instrumente s-au folosit, le vei putea trimite conținut din ce în ce mai valoros. 
  • Segmentarea în funcție de RTC. Acestui segment de clienți le vei trimite conținut diferit pentru că abonații care fac parte din această listă au accesat linkurile din mailurile anterioare primite. 
  • Segmentarea în funcție de tag-urile folosite în Active Campaign. În conținutul trimis acestei liste te vei folosi de tag-uri create în campaniile tale active de email marketing sau ale campaniilor plătite pe rețelele de socializare. Ai posibilitatea să segmentezi clienții în funcție de anumite tag-uri precum ”client nou”, ”client fidel” sau ”Prima achiziție” pentru pentru a le trimite conținut relevant în funcție de  tag-ului respectiv. 
  • Segmentarea specifică comportamentului. După ce ai identificat clar care este comportamentul audienței, cât timp a petrecut pe o anumită pagină, cât de des cumpără, de câte ori vizitează magazinul tău sau același produs, vei putea să  creezi mesaje potrivite pe care să le livrezi către clienții tăi. 
  • Segmentarea recomandărilor. În această segmentare le poți trimite mailuri chiar și celor care te apreciează și distribuie păreri despre tine. Identifică cine a scris recenzii despre tine? Unde le-a distribuit și dacă au fost eficiente și crează conținut specific pentru acest segment. 

După ce ai aflat toate aceste detalii și ai împărțit listele de mailuri îți va fi foarte ușor să creezi conținut adaptat fiecărei liste.

         Unora le vei mulțumi, altora le vei oferi materiale gratuite, pe alții îți vei fideliza iar altora le vei trimite invitații la evenimentele tale sau lansări de produse. 

        Împărțind astfel listele de clienți și livrând conțintul potrivit fiecăreia te vei asigura că fiecare client va primi exact ceea ce își dorește. 

Strategii email marketing 

Ca orice strategie pe care o faci pentru business-ul tău și în email marketing este recomandat să faci același lucru. Aceasta te va ajuta să câștigi clienți noi, să îi păstrezi pe cei pe care îi ai deja, să îți dezvolți business-ul și evident să îți crești vânzările.

În strategia ta vei introduce toate aspectele pe care le vei aplica în campaniile tale, de la adresele de contact segmentate, la titluri, la personalizare specifică, la conținut, la elemente vizuale și  CTA-uri, dar și măsurarea rezultatelor.

 Creează-ți un plan

Pentru că ai șanse mult mai mari să atragi clienți noi, să generezi vânzări și să crești gradul de conștientizare a mărcii tale prin strategia ta de email marketing, ai nevoie de un plan foarte bine realizat de la început. 

În acesta vei include toți pașii necesari pentru a implementa strategia în mod corect.  Având un plan în care să incluzi obiectivele, tipurile de conținut livrate, analiza și măsurarea evoluției campaniilor, șansa de succes a campaniilor tale crește considerabil iar rata de eșec scade. 

Identifică și definește-ți obiectivele

Unul dintre cei mai importanți pași în crearea planului este să știi clar de ce vei face o campanie de email marketing. În caz contrar s-ar putea să nu reușești să corelezi în mod natural celelalte aspecte, precum conținutul cu nevoia reală a contacțiilor tăi. 

Acest lucru va duce la o rată de deschidere a mailurilor mică sau chiar dezabonare și poți fi identificat ca fiind generator de mesaje tip spam. 

  • Identifică cine este publicul tău țintă și ce nevoie are fiecare segment în parte;
  • Stabilește care este  CTA-ul (call to action) pe care îl vei introduce în conținut? Ce vrei să facă clientul tău cu acel mail apoi crează un îndemn clar; 
  • Află exact în ce fază a călătoriei clientului se află fiecare și oferă-i conținutul de care are nevoie;
  • Identifică ce dispozitiv folosește cel mai des clientul tău și optimizează astfel campaniile în funcție de acest criteriu pentru a-i crea o experiență cât mai plăcută;
  • Întrebă-te de ce faci această campanie? Se corelează cu restul strategiei de marketing, cu planul general? 

Atrage potențiali clienți și segmentează listele

Folosește-te de lead magnets în campaniile tale de email marketing pentru a-ți crește lista de emailuri: webinarii, oferte, mostre sau produse gratuite, materiale sau cărți electronice dar și alte resurse de care aceștia pot fi interesați. Iar apoi segmentează listele pentru a putea concepe conținut relevant. 

Creează conținut util și valoros

După ce ai aflat exact unde se poziționează clientul tău și ai identificat nevoia lui este momentul să îi oferi conținut care se pliază 100% pe stadiul în care el se află în momentul creării campaniei. 

          Nu îi vei trimite un mail de vânzare unui client care nu te cunoaște prea bine sau nu știe exact ce benficii îi aduci prin produsele sau serviciile tale. Te poți folosi inclusiv de modelul AIDA (Atenție, Interes, Dorință, Acțiune) pentru a crea structura conținutului. 

Setează-ți un program de livrare

Acum că ai stabilit ce fel de mailuri vei trimite și cui, este nevoie  și de un plan de livrare. Cât de des le vei trimite?  Indiferent că alegi să faci aceste livrări zilnic, săptămânal sau lunar este important să fi constant în campaniile tale.

Pentru a identifica acest lucru folosește-te de campaniile de testare A/B prin care poți testa diverse lucruri în campaniile tale. În acest fel vei știi exact care este cea mai bună variantă de frecvență a livrării. 

Optimizează corect și automatizează

Înainte de orice asigură-te că ai cerut acordul clienților tăi pentru a le trimite mailuri. Apoi ține cont de intenția cu care s-a abonat fiecare client la newslatter-ul tău și de conținutul pe care se așteaptă să îl primească de la tine. 

Nu trimite un conținut care nu are legătură cu promisiunea pe care i-ai făcut-o înaintea abonării. 

Spre exemplu dacă clientul s-a abonat pentru a primi materiale gratuite de la tine, asigură-te că le va primi imediat.  În acest fel nu îți vei compromite campania. 

A avea o listă mare de contacte pe care nu vei reuși să o păstrezi și de care nu te vei folosi în mod corespunzător nu îți va aduce nici un beneficiu.

Stai cu ochii și pe rata de deschidere a mailurilor pentru a înțelege dacă ceea ce ai creat este suficient de bun sau necesită îmbunătățire. 

Tot aici poți identifica dacă anumite adrese nu mai sunt valabile sau chiar afla motivul dezabonarii. 

După ce ai făcut planul și știi exact ce ai de implementat sau de modificat, automatizează livrările. 

Ai variante nelimitate în funcție de serviciul pe care îl alegi pentru a face acest lucru și nu mai este necesar să trimiți mailurile manual. Tot ce este nevoie este să configurezi corect automatizarea emailuri. Folosește-te de teste A/B pentru cea mai bună optimizare a mailurilor la fel cum te folosești de A/B test pe facebook.

 Oferă-i un design mail-ului

Oamenii preferă conținutul vizual în detrimentul textului scris așadar merită să te folosești de elemente vizuale în crearea designului mailurilor pe care le vei trimite. Fa-le cât mai atractive și mai ușor de parcurs. 

Folosește-te de toate componentele importante ale unui mail printr-un design atrăgător, de la titlu, la culori, conținut și CTA pentru a menține interesul clienților tăi.

Alege un design care te reprezintă

Nu este neapărat nevoie să creezi un design cap-coadă dacă te folosești de email marketing software în campaniile tale. 

Majoritatea serviciilor îți pun la dispoziție șabloane prestabilite care pot fi optimizate în funcție de necesitățile tale și de culorile brand-ului, pentru ca fiecare mail să conțină ”vocea” brand-ului tău în aspectul vizual. 

Adaugă imagini

O imagine care să reprezinte 100% ceea ce îți dorești să transmiți poate să aibă efectul a 1000 de cuvinte. 

În funcție de context și de tipul mailului poți folosi una sau mai multe imagini însă nu face din acest lucru o întreagă galerie foto. Acest lucru nu doar că dăunează dar îngreunează și încărcarea mailului. 

În plus, mailurile cu un conținut prea lung nu vor fi parcurse până la final, existând așadar riscul ca celelalte informații să se piardă. 

Creează un CTA vizibil și convingător

Un mail care conține un Call to Action are o rată de succes mult mai mare decât cele care nu se folosesc de astfel de îndemnuri. 

Asigură-te că CTA-ul inclus în conținutul mailului este vizibil și mai ales, convingător. 

Buton-ul de CTA poate fi dispus în corpul textului în funcție de lungimea acestuia sau la finalul mailului. Important este să știi exact ce vrei de la abonații tăi și să nu le dai prea multe lucruri de făcut. Keep it simple! 

Folosește-te de secțiunea Footer 

O secțiune a mailului de care poți profita la maxim este chiar secțiunea Footer. De multe ori neglijată, această îți aduce beneficii dacă alegi să o populezi cu conținut relevant. 

În subsolul fiecărui mail este recomandat să oferi date concrete de care clientul tău are nevoie precum: de ce primește acest mail, cum se poate dezabona dar poți oferi chiar și detalii succinte despre afacerea ta sau anumite programe pe care le promovezi. 

Testează emailurile

Înainte de a trimite mailurile către întreaga listă de abonați este recomandat să testezi dacă acestea se afișează corect și dacă arată bine din punct de vedere vizual. 

Pentru că fiecare client va deschide mailul de pe un dispozitiv diferit s-ar putea ca acesta să se afișeze diferit decât în platforma de pe care ai creat tu șablonul. Așadar pasul de previzualizare și testare înainte de a face livrarea mailurilor este esențial.

În planul platformelor de email marketing regăsești chiar și partea de previzualizare și testare.  Vei avea opțiunea de a trimite emailuri de testare la doar câteva adrese înainte de a porni campania. În acest fel te vei asigura că emailul se va afișa exact așa cum l-ai conceput. 

Verifică inclusiv butoanele din conținutul emailul pentru ca acestea să fie funcționale. 

Măsoară-ți performanțele

Măsurarea performanțelor campaniilor de email marketing este vitală în menținerea unei relații cu clienții tăi și în îmbunătățirea rentabilității investițiilor făcute.  

În acest fel poți evalua mai mulți factori și vei îmbunătăți aspectele care nu au funcționat. Pentru a putea face acest lucru cât mai precis trebuie să iei în calcul în măsurarea rezultatelor mai multe variabile. 

Rata de deschidere

Acesta este procentul care include numărul celor care au deschis mailul din totalul de emailuri livrate. Rata de deschidere este importantă de evaluat pentru că te ajută să înțelegi dacă informația livrată a fost cu adevărat citită. În acest fel îți vei da seama ce alte ajustări este nevoie să faci pentru a mări rata de deschidere.  

Rata de click 

Pentru acele mailuri care conțin link-uri sau CTA poți verifica care este procentul de destinatari care au accesat aceste opțiuni.  Scopul pentru care ai livrat aceste link-uri în mail este tocmai acela, de a fi accesat, așadar măsoară rata de click pentru a putea evalua corect campaniile tale. 

Rata dezabonărilor

Pentru a-ți da seama de relevanța conținutului tău, rata de dezabonare este cea mai relevantă rată. În acest fel vei știi dacă ceea ce ai livrat către clienții tăi a fost cu adevărat util pentru ei. Dacă ai o rată de dezabonare mare, merită să vezi ce poți îmbunătăți în conținutul mailului. În același timp, aceasta se poate referi și la frecvența livrării mailurilor. 

Rata de conversie

Una dintre cele mai urmărite rate, de preferat lunar, îți va arăta procentual câți dintre abonații tăi au făcut acele acțiuni pe care le-ai descris în obiectivul campaniei, cum ar fi spre exemplu achiziționarea unui produs sau participarea la un eveniment. 

Rata de respingere

Se referă la procentajul mailurilor care nu au fost livrate către utilizatori și este recomandat să o calculezi lunar. Unele dintre motivele unei rate de respingere crescută pot fi adresele de mail invalide, o căsuța de e-mail plină, răspunsuri automate de absență/concediu sau blocarea mailului de către server. 

ROI sau rentabilitatea investiției 

Așa cum am spus, email marketingul are cel mai mare ROI dintre toate metodele de marketing digital, cu toate că pare că sunt alte metode mai noi care ar funcționa mai bine. 

În funcție de industrie, această rată poate ajunge chiar la 42:1 adică dintr-un $ investit câștigi 42 $. (Conform Hubspot). Bineînțeles că această rată nu este valabilă pentru toate industriile sau țările și depinde foarte mult și de felul în care ai reușit să îți creezi strategia de email marketing în România și cât de adaptată este nevoilor clienților tăi.  

Felul în care îți calculezi rentabilitatea poate avea variante multiple și cu mult mai sofisticate, însă aici îți arătăm cum să faci un calcul simplu.

LGR sau Rata de creștere a liste de abonați

Rata de creștere a listei tale de abonați este una dintre acele elemente pe care trebuie să le urmărești cu multă atenție. Dacă aceasta nu crește, atunci ai lucruri de îmbunătățit în strategia ta. 

Nu te baza pe ceea ce ai deja ci continuă să o dezvolți continuu. Clienții tăi își crează conturi noi, se dezabonează sau unele conturi le abandonează pur și simplu, ceea ce presupune o actualizare constantă a acesteia. 

Ca să menții o rată LGR bună chiar și în aceste situații, adaptează-ți constat strategia pentru creșterea listei de abonați. 

 Exemple de email marketing

Pentru că întotdeauna exemplele de succes ne inspiră, mai jos găsești câteva exemple de email marketing cunoscute pentru a înțelege cum s-a folosit fiecare companie de caracteristicile principale ale unui mail în funcție de intenția cu care a fost trimis fiecare mail.

Un prim exemplu de email marketing este de la Coca Cola. Acesta este un email de abonare la newsletter.  Aici este inclus un mesaj simplu, unde compania îți urează bun venit dar îți oferă și un link pentru ca pasul următor să fie cât mai simplu.  

De asemenea, găsești date despre companie în secțiunea Footer, contacte importante și opțiunea de dezabonare.

Un alt exemplu este un email de vânzare, simplu, concis și rapid de parcurs de la Elefant.ro. Regăsești elemente vizuale corelate cu logo-ul Food Panda dar și sigla Elefant. Conține adresarea cu nume, o imagine relevantă pe același subiect ca în titlu, CTA-uri dar și butoane de Social Media. 

Un exemplu bun de email după dezabonare am găsit la Netflix. Ei se folosesc de titluri excelente, de oferte incredibile, de imagini care te fac să te reabonezi imediat ce te-ai dezabonat. În design regăsești culorile siglei. 

Iată un exemplu de mail în care vrei să oferi materiale valoroase pentru clientul tău de la DoADS. În acest mail ți se oferă exact ce ți-a fost promis și chiar mai mult. Observă titlul, limbajul prietenos, simplitatea, sigla, materialul pe care îl poți descărca ușor și  CTA-ul. 

Un mail tip reminder pentru clientul căruia i-au plăcut produsele tale dar nu le-a achiziționat, este chiar de la Emag. Iată cum arată:

Structura unui newsletter eficient

Pare destul de simplu să scrii un mail, mai ales unul scurt, nu-i așa? Însă în spatele fiecărui cuvânt și element este practic o analiză și  o strategie bine pusă la punct. Indiferent de tipul campaniilor pe care le vei face, de scopul mesajelor, fie că sunt promoționale, fie de mulțumire sau către noii abonați, fiecare mail trebuie să aibă în structura sa 3 secțiuni majore:

  • Antet 
  • Corpul mailului
  • Footer/Subsol

Titlul mailului

Titlul unui mail face parte exact din acea parte vizuală pe care potențialul tău client îl vede înainte de a se hotărî dacă va deschide sau nu mailul de la tine. Așadar, creează titluri care să îi trezească interes și să fie de impact.  Lungimea titlului trebuie adaptată în funcție de dispozitivul de pe care clientul tău obișnuiește să citească mailurile. 

Nu există o rețetă de succes privitoare la alegerea unui titlu bun, așadar trebuie să testezi, după ce ai înțeles foarte clar nevoia consumatorului tău. Ca și opțiuni, alege să incluzi numele, informații despre ce vor primi dacă deschid mailul, un beneficiu sau chiar crea sentimentul de urgență.

Antetul și textul de previzualizare

O primă impresie după ce clientul tău a primit mailul este chiar antetul. Ce va găsi aici? Un text, o imagine? Cum îi menții curiozitatea de a rămâne până la finalul mailului? Alege cea mai bună variantă a acestei secțiuni în funcție de tipul mailului și de clientul tău. 

Nu uita de partea de previzualizare dacă abonații tăi citesc mailurile preponderent de pe mobil. Completează această secțiune cu conținut interesant și atractiv și nu trimite mailuri care conțin coduri, linkuri sau cifre. 

Corpul mailului

Aici se află chiar mesajul pe care vrei să îl afle clientul tău, așa că în această secțiune vei dezvălui informațiile importante. În același timp, acesta trebuie să aibe un design plăcut și nu unul inestetic sau plictisitor iar conținutul să fie relevant și corelat cu promisiunea din titlu.  

Înainte de a concepe designul și corpul mailului, asigură-te că ai creat un design care este adaptat dispozitivului de pe care clientul tău va citi. Cu siguranță îți vei dori ca acesta să arate la fel pentru el ca și pentru tine. Alege să folosești o singură coloană pentru că în acest fel te asiguri că mailul va fi citit perfect de pe orice dispozitiv. 

Folosește-te de elemente, dar nu în exces. Uneori, unul sau două pot fi suficiente. Adaptează-le în funcție de tipul mailului și de campaniile pe care le creezi. 

Plasează CTA-urile în puncte strategice și ușor de reperat și nu încărca prea mult corpul mailului. Uneori spațiile goale pot ajuta la o mai bună concentrare asupra conținutului. 

Adaptează designul, imaginile și elementele din corpul mesajului afacerii tale și creează un echilibru atât vizual cât și al conținutului. Verifică cu atenție conținutul pentru a repera eventualele greșeli ortografice, înainte de a-l finaliza.

Footer/subsol

Acea secțiune a unui email pe care mulți o neglijează, îți aduce multe avantaje. Așa că profită de ea pentru a oferi informații despre cum aceștia pot intra ușor în legătură directă cu tine. 

O poți utiliza pentru abonare la newsletter, dacă este client nou, poți transmite mulțumiri sau chiar menționa de ce primesc mailuri de la tine dar și cât de des se va întâmpla acest lucru. 

Tot în această secțiune este important să introduci butonul de dezabonare, pentru o experiență completă a abonatului tău.

Tipuri de emailuri de vânzare

Înainte de a-ți crea campania află exact care sunt tipurile de mailuri pe care le poți trimite clienților tăi. Acestea pot fi corelate perfect cu obiectivele campaniei pentru ca succesul să fie garantat. 

Mailuri de informare la rece

Mailurile la rece se trimit acelui segment al listei tale cu care nu ai avut până acum un contact. Scopul acestora este să îi captezi atenția potențialului client pentru a afla informațiile despre tine dar și soluțiile pe care i le oferi. 

Mailuri de bun venit 

Aceste mailuri au o rată foarte bună de deschidere, mai ales dacă sunt personalizate. În acest tip de mail nu vei face vânzare ci vei prezenta informații despre afacerea ta și pregătești clientul pentru o achiziție ulterioară. 

Mailuri de prospectare

În acest tip de mail te adresezi clienților care știu despre tine sau cu are ai mai avut contact, atât pe rețelele de socializare cât și în alte campanii. 

Avantajul unui astfel de mail este că poți construi o relație, oferind mai multe date despre afacerea ta și despre soluția pe care o aduci clientului și te poți folosi chiar și de povestea brandului tău.

Mailuri de prezentare 

Scopul acestui mail este strict de a crește numărul de clienți activi și de a-l face pe client să interacționeze cu tine și cu brandul tău. În acest mail nu te vei folosi de nici o practică de vânzare ci mai degrabă de o strategie de conștientizare a mărcii tale.

Mailuri dedicate 

Acest tip de mail este perfect pentru a-ți anunța lansarea unui nou produs, a unui eveniment sau a unei oferte. 

Mailurile dedicate sunt asemănătoare cu Landing Page-urile și conțin un CTA iar pentru a avea o rată de conversie bună este nevoie să te folosești de segmentarea listei în funcție de interesele și comportamentele abonaților tăi. 

Mailuri de tip Newsletter 

Newsletter-urile sunt acele mailuri interactive prin care îți ții audiența la curent cu tot ceea ce este nou referitor la articolele de pe blog, ofertelor, produselor noi lansate, interviurilor sau altor evenimente pe care le creezi.  Acest tip de email, în special dacă este informativ poate fi trimis către mai multe segmente ale listelor tale de abonați.

Prin abonarea la newslatter vei înțelege foarte bine la ce tip de conținut reacționează clienții tăi în mod deosebit, le aduci noutăți și îi poți încuraja să facă o anumită acțiune. 

Mailuri de reamintire

Aceste emailuri le vei trimite acelui segment de clienți care și-au manifestat interesul pentru produsele, ofertele, materialele sau evenimentele tale însă nu au finalizat procesul. 

Spre exemplu, au pus produse în coșul de cumpărături dar nu le-au achiziționat. Au început procesul completării unui formular dar nu l-au finalizat. Sau celor care s-au înscris pentru participarea la un eveniment și mai au pași de făcut până la confirmarea finală.

Mail-uri de vânzare

Pentru audiența caldă care deja te cunoaște, a interacțioant cu tine sau chiar a făcut achiziții dar și pentru a converti potențialii clienți în cumpărători, alege să creezi campanii de email marketing care să conțină oferte de produse de care aceștia au fost interesați sau pentru care și-au manifestat interesul. Folosește-te de o grafică simplă prin care să prezinți produsele și alege un număr mic de produse sau o categorie. Adaugă buton de cumpărare sub produse pentru a ușura procesul. Nu uita să afișezi o descriere a produsului/serviciului, beneficiile aduse și chiar prețul. 

Mail-uri aniversare/festive

Dacă ai colectat suficiente date despre clienții tăi, te poți folosi de această metodă pentru a le trimite mailuri de ziua de naștere, de nume. 

Chiar și pentru contactele despre care nu ai prea multe infromații poți crea campanii cu ocazia anumitor evenimente speciale precum Crăciun, Anul Nou, Paște.  Cu cât le arăți că sunt mai importanți pentru tine, cu atât aceștia te vor aprecia mai mult și îți vor rămâne alături. Aceste mailuri ar trebui să aibă conținut personalizat pentru a avea efectul dorit. 

Poți introduce chiar și anumite oferte speciale pentru ei cu ocazia acestor evenimente sau le poți oferi vouchere cadou. 

Creșterea ratei de deschidere a newsletterelor

Rata de deschidere a newsletterelor îți arată o imagine clară a strategiei tale de email marketing. În acest fel îți vei da seama dacă această funcționează și ce măsuri este nevoie să iei pentru a o îmbunătăți.

O rată foarte bună de deschidere a unui email este mai mult decât simplul click pe ”open”. În cazul în care utilizatorul nu a acceptat ca toate imaginile sau elementele afișate în e-mail să fie vizualizate complet, această rată nu este considerată una completă. La fel se procedează și cu link-urile conținute în email sau CTA. Așadar dacă campania ta nu este foarte bine optimizată, s-ar putea ca mailurile să nu fie afișate corect sau chiar să ajungă în spam. 

Relevanță. Înainte de a crea orice campanie de newsletter, asigură-te că publicul tău este relevant pentru conțintul pe care îl vei livra. Asigură-te că cei care primesc emailuri de la tine chiar își doresc asta. Dacă acesta nu este interesat de informațiile din mail, cu siguranță rata de deschidere nu va fi una bună. 

Titlu. Titlul este prima și cea mai importantă șansă ca abonatul să îți deschidă mailul. Creează un titlu care să atragă atenția și să fie relevant pentru conținutul mailului și folosește-te de un limbaj unic și atractiv.

Conținut. Oferă conținutul pentru care clientul s-a abonat și nu altceva. În caz contrar, acesta nu doar că nu va mai deschide mailurile viitoare, ci există șansa de a se dezabona. În plus, folosește-te de un limbaj cât mai prietenos și adresează-te ca unui prieten. Creează conținut unic de fiecare dată pentru a aduce cât mai multă valoare.

Timp optim. Cu toate că nu există o regulă general valabilă pentru a trimite mailuri, poți testa acest lucru. În timp ce unii oameni preferă să citească seara, alții preferă să citească dimineața așa că nu vei știi exact care este timpul potrivit până nu vei testa acest lucru pe lista ta de clienți. 

Segmentează corect. În funcție de preferințele fiecărui client vei putea optimiza conținutul fiecărui email, în așa fel încât acestea să fie cu adevărat de interes pentru ei. În acest fel vei fi sigur că fiecare campanie este setată în mod corect și va ajunge la destinatari în funcție de preferințele și nevoile lor reale.

Personalizează. Un email trimis de pe o adresă recunoscută care se adresează pe nume destinatarului va crește șansa ca emailul să fie deschis. Așadar folosește adrese care să nu pară dubioase și introdu numele destinatarului în conținut sau în titlu.
Frecvența de livrare. Testează frecvența livrării mailurilor. Da, îți dorești ca afacerea ta să rămână în mintea clientului tău însă nu abuza de acest lucru. Uneori o frecvență mai mică de trimitere a mailurilor de calitate poate fi mult mai benefică decât mailuri trimise prea frecvent.

Rata de unsubscribe

Una dintre cele mai puțin verificate rate în campaniile de email marketing este rata de dezabonare. Acest lucru te poate face să te sperii și să eviți să o analizezi însă în realitate îți aduce beneficii. O pierdere a anumitor clienți este normală, așadar nu te îngrijora ci mai degrabă află exact de ce s-a întâmplat acest lucru. 

Dezabonarea este de fapt un instrument util care îți spune multe lucruri despre clienții tăi și despre ceea ce tu ai livrat. Poți vedea ce conținut le-a fost pe plac, ce subiect a avut mai mult succes sau ce tip de conținut a fost de interes pentru ei. În același timp îți poți da seama dacă ai trimis emailuri prea des sau ai folosit prea multe imagini în mailurile tale. 

Rata de unsubscribe trebuie raportată și la celelalte rate precum cea de deschidere, de click, de respingere sau spam pentru a-ți face o idee clară a ceea ce se poți îmbunătăți. 

O rată medie de dezabonare care nu ar trebui să te îngrijoreze este între 0,2% și 0,1%. Doar în cazul în care este mai mare ai nevoie de schimbări în strategia ta de email marketing. 

Motivele dezabonarii pot fi multiple dar printre cele mai întâlnite sunt: lipsa segmentării listei de abonați, conținut irelevant sau exces în livrarea emailurilor. 

Automatizarea campaniilor de e-mail marketing

Automatizarea campaniilor este un proces care te va ajuta mult în strategia ta de marketing online. Te scutește de trimiterea unui email către clienții care și-au manifestat interesul pentru brandul tău, către cei care și-au abandonat produsele în coșul de cumpărături, lansezi produse noi sau evenimente etc. și în schimb trimite sute sau mii de emailuri printr-un singur click. 

Folosirea unui software de email marketing care să trimită toate aceste mailuri, create de tine, în funcție de strategia ta și de programarea pe care ai făcut-o, duce la o creștere a numărului de potențiali clienți și a conversiilor. Prin automatizare crește, așadar, eficiența campaniilor tale.  

Beneficiile automatizarii

  • Personalizezi mailurile;
  • Reduci timpul pierdut și îmbunătățești productivitatea echipei;
  • Crești rata de retenție a clienților:
  • Măsori și evaluezi rezultatele.

Acum că ai înțeles cât de importante sunt campaniile de email marketing și ce beneficii îți aduc în strategia ta de marketing digital, tot ce îți rămâne de făcut este să te folosești de acest instrument pentru a-ți ține clienții alături, pentru a ajunge la potențiali clienți,  a-ți crește traficul de pe site și vânzările. 

Alege să te folosești de toate opțiunile pe care serviciile de email marketing ți le pun la dispoziție pentru a-ți automatiza campaniile și crează cele mai bune campanii de email marketing pentru audiența ta. 

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Responses

Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări
Autor Articol
Picture of Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Categorii Articole
Postări Recente
Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări