Cum sa incepi o afacere [GHID COMPLET]

cum sa incepi o afacere

Cuprins

Te încântă ideea unei afaceri proprii și ai decis că vrei să devii antreprenor? 

Nu ai idee de unde să începi sau ce implică cu adevărat începerea unui business? 

Chiar dacă ai auzit că o afacere este dificil de început să știi că lucrurile nu sunt chiar atât de complicate. 

Dacă urmezi acest ghid înainte de a începe o afacere, nu ai cum să nu reușești. 

 Da, o afacere vine și cu provocări, mai ales în faza incipienta, însă provocările pe care ți le aduce un business te vor dezvolta atât ca persoană cât și ca om de afaceri iar împlinirea este una pe măsură, din toate punctele de vedere.

În plus, poți beneficia de o înțelepciune personală pe care nu o vei dobândi niciodată dacă nu vei trece prin această experiență dar și de un succes de care vei fi cu siguranță foarte mândru. 

O afacere vine la pachet cu provocări dar și cu multe împliniri și profituri generoase, în special dacă alegi să faci ceea ce te pasionează cu adevărat și iei în calcul toți pașii necesari pe care îi implică începutul unei afaceri. 

Pentru că mulți alți antreprenori și-au început afacerile cu mult timp înainte ca tu să o faci iar metodele prin care au ajuns la succes dar și greșelile pe care le-au comis, au ajuns să fie general valabile, cea mai bună variantă pentru  a economisi timp și bani că să îți deschizi propria afacere, este să ții cont de toate aceste lucruri. 

Hai să vedem, așadar, cum să îți deschizi o afacere de la 0 pentru a-ți asigura un start bun, indiferent că este vorba despre primul tău business sau mai ai un altul deja activ. 

În ce domeniu să începi o afacere

Dacă intenția ta de a avea mai mult timp și mai mulți bani s-a concretizat în ideea de a începe un business și te întrebi în ce domeniu să începi o afacere,  trebuie înainte de toate să găsești cel mai potrivit domeniu și cea mai bună idee pe care să o implementezi cu succes. 

De cele mai multe ideea de a-ți deschide o afacere nu vine la pachet neapărat și cu ideea afacerii în sine, mai ales dacă nu știi care sunt domeniile cele mai profitabile.

Mulți oameni își doresc să plece de la locul de muncă, spre exemplu, pentru a-și  deschide un business propriu însă nu știu ce anume ar putea face. Alții pur și simplu vor să devină antreprenori pentru că au deja o pasiune dar nu știu cu siguranță dacă aceasta este cea mai profitabilă.   

O afacere are ca scop principal, generarea de profit, pe lângă restul avantajelor pe care ți le aduce.

Astfel că alegerea domeniului sau a industriei în care vrei să intri cu afacerea ta, nu trebuie să fie pur întâmplătoare.

O afacere de succes nu înseamnă neapărat un business mare ci un business într-un domeniu potrivit, care să fie în creștere și dezvoltare continuă. Există nenumărate afaceri mici care funcționează la fel de bine ca cele mari. 

Lucrurile s-au schimbat mult și continuă să o facă. Dacă unele industrii nu erau cele mai potrivite pentru un startup acum 2 ani, iată că, datorită contextului pandemic, multe dintre acestea au prins avânt și nu doar că s-au dezvoltat ci sunt în creștere continuă. 

Atunci când îți alegi domeniul pentru un business îți recomandăm să te uiți la industriile care îți vor aduce succes pe termen lung, pentru a te asigura că resursele tale sunt investite într-o afacere profitabilă. 

Iată câteva dintre domeniile care vor crește din ce în ce mai mult în 2022 și spre care merită să îți îndrepți atenția:

  • Cursuri online 

Nevoia de dezvoltare a oamenilor a fost și va rămâne în continuare o nevoie activă pe termen lung. 

Iar pe măsură ce online-ul a devenit un loc unde petrecem din ce în ce mai mult iar comunicarea se face extrem de ușor, acest domeniu îți garantează succesul acum dar și în viitor. 

Tot ce ai nevoie aici este de expertiză în domeniul în care vrei să predai. Și nu, nu trebuie să fi profesor sau să mai fi făcut acest lucru înainte. 

Ai la dispoziție platforme de profil care își oferă suport în a-ți crea propriile cursuri, a le înregistra și a le vinde ulterior. 

Cel mai mare avantaj al acestui domeniu este faptul că înregistrezi cursurile o singură dată iar ulterior vei primi bani de la mai mulți clienți în același timp, fără a mai fi cu adevărat prezent acolo. 

Iar o idee în care banii să vină la tine constant din mai multe părți fără ca tu să mai fi nevoit să îți oferi timpul de fiecare dată nu poate fi decât o idee excelentă de afacere, nu-i așa?

Ai extrem de multe variante pe care le poți oferi în afacere ta, de la limbi străine, la cursuri de dezvoltare personală, marketing, management, investiții, IT etc..

  • Evenimente și conferințe digitale

Marile companii ale lumii care se ocupă de organizarea de evenimente au descoperit că mutarea evenimentelor în online, o dată cu pandemia, a adus participarea a mult mai multor persoane decât la evenimentele offline. 

Această industrie începe să devină una de sine stătătoare și se lucrează la platforme care să poată găzdui cele mai complexe și mai mari evenimente din întreaga lume. 

Industria evenimentelor online va oferi mult mai mult decât un apel pe Zoom, va fi o experiența completă folosindu-se de funcții interactive inteligenfe, care se va bazată atât pe suport video live cât și pe cel preînregistrat, fundaluri, antete, animații etc. 

Așadar, ia în considerare acest domeniu pentru afacerea ta dacă îți place partea de organizare de evenimente și conferințe digitale. 

  • Domeniul IT

Pentru că online-ul este viitorul, cu siguranță orice afacere care va oferi servicii în domeniul IT va fi una spre care merită să te  îndrepți. 

Fie că alegi varianta serviciilor de programare, web design, dezvoltare software-uri, website-uri, aplicații sau web design, acest domeniu este unul care îți va garanta nu doar succes ci și sustenabilitate. 

Orientează-te către colaborări cu afaceri mari care au nevoie de astfel de servicii sau creează-ți propria agenție alături de echipa ta proprie. 

După ce ai deveni expert în domeniu ia în considerare și cursurile online pentru a ajuta și alți oameni să se dezvolte și pentru generarea de profituri pasive. 

  • Marketing online 

În cazul în care ești pasionat de marketing, a te muta în online este cea mai bună variantă pentru tine. 

Afacerile au nevoie de specialiști iar tu ai nenumărate servicii pe care le poți oferi. De la consultanță de marketing pentru afaceri la specialist în rețelele de socializare, promovare plătită  (Facebook ADS, Google ADS) servicii de SEO sau chiar predare de cursuri pentru cei care își doresc să se dezvolte în acest domeniu. 

Marketingul joacă un rol esențial în orice afacere, cererea este în creștere în acest domeniu iar tu ai șanse de succes, cu o afacere care să ofere servicii de marketing în online. 

Descarcă Ghidul pentru o afacere în online marketing și advertising

Restaurante și livrare produse la domiciliu

Pandemia a făcut ca domeniul Horeca să treacă la un nou nivel, acela de livrare în regim de catering. Bucătăriile fantomă sunt noul trend în tot ceea ce ține de restaurante. 

Așadar un business în acest domeniu este unul care va continua să funcționeze chiar dacă acesta se va face într-un mod diferit. 

Axează-te pe produse bio, preparate vegane sau vegetariene, alimente care vin în susținerea imunității și crează-ți o linie pentru livrare, foarte bine pusa la punct. 

  • Sănătate și wellness

Domeniul sănătății și al unei stări de bine este cu siguranță un domeniu de succes, indiferent de serviciile pe care alegi să le oferi. 

Vindecare, diagnosticare, medicamente, tratamente și terapii alternative, instructor de yoga sau fitness, masaj sau centre SPA, toate acestea îți vor oferi siguranță, sustenabilitate și un potențial imens de dezvoltare. 

Alte domenii în care merită să începi o afacere: 

  • Imobiliare;
  • Investiții și tranzacționări;
  • Contabilitate;
  • Analiză de date și statistică;
  • Curățenie și întreținere locuințe;
  • Modă;
  • Auto;
  • Produse handmade; 
  • Consultanță;

Recomandare: Pentru că ai la dispoziție atât de multe opțiuni din care să alegi și ai putea deveni confuz, îți recomandăm să iei în calcul și pasiunea dar mai ales expertiza ta. 

Spre exemplu dacă nu îți place tranzacționarea sau investițiile la bursă dar ești foarte bun pe marketing și știi tot ce ține de promovarea pe rețelele de socializare, dezvoltă-te cât mai mult aici, în timp ce câștigi bani din propriul business.  

Identifică noi oportunități de business pe măsură ce te dezvolți și implementează-le în propria ta afacere. 

Analizează industria în care vrei să intri

Acum că ți-ai făcut o idee despre ce merge și știi în ce domeniu să începi o afacere, următorul pas este să începi să efectuezi o cercetare. 

În special dacă este prima dată când ai propria ta afacere dar și dacă vrei să schimbi domeniul și să deschizi un alt business într-unul diferit, o analiză a industriei în care vei intra, îți va oferi o imagine de ansamblu a ceea ce se întâmplă. 

Analizează tendințele, oportunitățile și barierele

Cei mai importanți pași de făcut aici, este să înțelegi exact care sunt tendințele industriei dar și care sunt oportunitățile și amenințările din industrie. 

În timp ce unele industrii sunt în plină dezvoltare altele noi apar și au un potențial imens de creștere. 

Tendințele se schimbă de la un an la altul iar tu trebuie să fi la curent cu tot ceea ce se întâmplă pentru a te asigura că startul afacerii tale este unul spre care se tinde în viitor. 

O afacere care nu ține pasul cu tot ceea ce este nou, nu îți va garanta profituri pe termen lung.  

Un alt aspect pe care trebuie să îl iei în considerare, este să vezi exact cât de ușor poți intra în industria respectivă, dacă există bariere de intrare și ce poți face pentru a reuși. 

Cu cât este mai ușor să intri într-o anumită industrie, cu atât va trebui să găsești noi oportunități de diferențiere pentru că, te vei întâlni cu mulți concurenți pe parcursul activității tale. 

Identifică suportul tehnologic 

Lucrurile se schimbă constant și nimic din ceea ce a fost sau este acum, nu va rămâne la fel. Tehnologizarea și automatizarea preiau frâiele în majoritatea domeniilor de afaceri. 

Identifică clar ce sport tehnologic ai pentru afacerea pe care îți dorești să o începi, pentru a-ți facilita gestionarea business-ului simplu și rapid. 

Vezi dacă există instrumente sau metode care te pot ajuta în dezvoltare, cercetare, promovare sau distribuție pentru a obține un profit mai mare. 

În cazul în care ai ales să începi o afacere în online asigură-te că știi care sunt canalele și că poți beneficia de infrastructura de automatizare a marketingului, pentru ca tu să te poți ocupa de tot ceea ce presupune o afacere la început. 

Uită-te la cererea din industrie 

Atunci când vrei să știi cum să începi o afacere cu dreptul,  nu este suficient să te uiți doar la ceea ce poți oferi ci și la ceea ce se cere. În acest fel te asiguri că vei avea destui clienți care să cumpere produsul sau serviciul pe care tu îl pui la dispoziție. 

Poți identifica cât de mare este cererea analizând datele existente deja în industrie, cât și prin sondaje de opinie sau monitorizarea rețelelor sociale. 

Creează avatarul de client

Nu uita de clientul tău.  Pentru a te asigura că vei avea vânzare trebuie să știi exact cine este clientul tău și ce își dorește. Pentru ca o afacere să aibă un start bun, este esențial să știe pentru cine există și cui se adresează. 

Cu cât ai date mai concrete despre clientul tău potențial cu atât vei avea mai multe șanse să ajungi la el și să îl transformi în clientul fidel. 

 Analizează care sunt nevoile clientului tău țintă, ce dorințe și priorități are, pentru a-ți putea adapta ofertele de fiecare dată la nevoile lor actuale și să obții o cotă de piață bună pe măsură ce te dezvolți. 

În analiza industriei ia în calcul și faptul că unele domenii, chiar dacă sunt la început au un potențial imens de dezvoltare în viitor. 

Analizează competitorii și îmbunătățeșțe-ți produsele sau serviciile

Există nenumărate afaceri care subestimează puterea pe care ți-o oferă analiza concurenței și nu o consideră relevantă. Însă pentru că tu îți dorești ca afacerea ta să funcționeze din prima și să ai succes pe termen lung îți recomandăm să nu sari peste acest pas. 

Indiferent de domeniul pe care l-ai ales, nu ai cum să scapi de concurență. 

Fie că aceasta există deja sau urmează să existe, în cazul în care te gândești să creezi produse unice, analiza concurenței este un lucru esențial pe care trebuie să îl iei în considerare. 

A crea un produs sau un serviciu unic care să nu aibă concurență la început este un business ideal de făcut, însă asta înseamnă să creezi, practic o piață nouă. Și pentru că, fiind la început s-ar putea să nu vrei să îți asumi această responsabilitate, analiza concurenței devine indispensabilă. 

Prin această analiză ai posibilitatea de a te folosi de punctele slabe ale competitorilor tăi și a le transforma în avantajele afacerii tale, pentru a-ți atrage cât mai mulți clienți de partea ta. În plus, poți vedea cu exactitate ce a funcționat și ce nu pentru ei, astfel că nu vei risca să abordezi strategii care nu funcționează. 

Mai mult decât atât, analiza competitorilor te ajută în relația cu clientul tău, te face să identifici mult mai ușor nevoile și reacțiile lui dar și să fii mai inovator pentru a-l face să rămână clientul tău pe termen lung. 

Identifică-ți concurenții

Identificarea concurenței îți aduce multe beneficii dar îți garantează și abordarea unei strategii de succes. 

Pe lângă faptul că știi cu claritate cine sunt competitorii tăi, ce fac și unde sunt, ai șansa de a analiza și care este poziția pe piață pe care tu o poți avea, dacă te faci remarcat. 

Există mai multe variante prin care poți afla lucruri despre concurența ta, mai ales acum când informațiile din online sunt ușor accesibile și la tot pasul. 

Iată pe ce canale poți să îți identifici concurența rapid:

  • Caută în Google

În funcție de cuvântul cheie al afacerii tale, vei găsi rapid câțiva dintre concurenții tăi. 

Să luăm un exemplu. 

Vrei să oferi servicii de promovare online pentru rețelele de socializare. Atunci cuvântul tău cheie poate fi Facebook Ads, promovare pe Instagram sau promovare pe rețelele de socializare. Aici ai nevoie de un research avansat prin care să depistezi exact care sunt cuvintele cheie relevante pentru afacerea ta, pentru a ajunge chiar la concurenții tăi direcți. 

O dată ce ai depistat aceste cuvinte, tot ce ai de făcut este să le cauți pe Google și vei obține o listă destul de consistentă cu concurenții tăi. Notează tot ceea ce găsești, cel puțin în primele 3 pagini ale rezultatelor. 

În plus aici vei afla și care sunt competitorii cu care concurezi pentru aceleași cuvinte cheie în motoarele de căutare. Acest lucru te va ajuta și în strategia de promovare ulterioară. 

  • Descoperă-ți concurența pe rețelele de socializare

După ce ai depistat concurenții pe Google și ai analizat website-urile lor, este indicat să vezi ce fac aceștia și pe rețelele de socializare. Cum interacționează cu clienții, ce fel de recomandări au, cât de des postează, ce întrebări primesc de la clienții lor, ce oferte fac etc. 

În plus, aici vei găsi și mai mulți jucători în piața în care vrei și tu să intri. Pentru că multe afaceri încă nu au un website, așa că nu îi poți depista prin căutările pe Google, dar ei sunt activi pe rețelele de socializare. 

Spre exemplu, caută-i pe LinkedIn, care este o platformă de socializare destinată afacerilor unde ai posibilitatea de a afla foarte multe informații despre competitorii tăi. în plus, aici primești inclusiv sugestii de pagini asemănătoare, o dată ce ai scris numele unui concurent pe care l-ai depistat. 

Urmărește activitatea concurenților tăi îndeaproape pe Facebook și Instagram și vezi la ce fel de conținut reacționează cel mai bine clienții.

 În acest fel vei știi exact ce ai de făcut în afacerea ta pentru ca aceasta să funcționeze și ce plus valoare să aduci în fața competiției tale. 

Îmbunătățește-ți constant produsele sau serviciile

Acum că știi care îți sunt concurenții și unde îi găsești este foarte simplu să faci o analiza profundă a produsului/serviciului tău din perspectiva concurenței pentru a-l îmbunătăți. 

Nu trebuie să te folosești de instrumente complicate pentru a face această analiză ci poți face un tabel simplu în Excel sau Google Sheets pentru a avea acces la informații mereu și a putea face modificări ori de câte ori mai depistezi un potențial avantaj pe care să îl aduci în afacerea ta. 

Ca să îți fie mai ușor, am creat un model după care să te ghidezi în analiza ta. 

În tabelul de mai jos am luat ca și exemplu un business care oferă cursuri online. Evident că aici poți trece mult mai multe elemente pe care le găsești la concurenții tăi și pe care să le iei în considerare în oferirea celui mai bun serviciu și în crearea avantajelor competitive. 

Nu te opri la un număr mic de concurenți, ci caută cât mai mulți pentru a face o analiză cât mai complexă.

Folosește-te de același tip de analiză și pentru activitatea din online a competiției tale, află cât de des postează, ce fel de conținut și dacă se investește în reclame plătite. 

Nu uita că orice lucru pe care tu îl vei face în plus față de concurența ta, îți va aduce doar avantaje. 

Stabilește ce sumă dorești să investești

Există foarte multe idei de afaceri pe care le poți începe fără investiție sau cu un buget foarte mic. Însă asta nu presupune că la un moment dat nu trebuie să investești pentru a te dezvolta. 

Poate vrei un calculator mai bun în viitor, spre exemplu dacă alegi să faci o afacere online sau ai nevoie de o echipă alături de tine, pe care va trebui să o plătești. În plus, cu siguranță îți vei dori să investești în promovare pentru a ajunge la cat mai mulți clienți  iar pentru asta ai nevoie de un buget.

Bugetul este, așadar, partea afacerii căreia trebuie să îi acorzi o atenție, în special la început (dacă alegi o afacere care necesita investiție) dar și pentru a menține un echilibru ulterior între venituri și cheltuieli și pentru creșterea business-ului. 

Dacă vrei să începi o afacere cu un buget anume dar nu ți-ai stabilit cu claritate ce costuri ai putea avea cu acel business, s-ar putea ca suma pe care tu o preconizezi să nu fie suficientă. 

Stabilirea bugetului poate fi destul de tricky dacă nu iei în considerare anumite aspecte, în special acum, când ești la început de drum. 

Dacă îți stabilești suma pe care vrei să o investești după ce ai stabilit exact bugetul de care ai nevoie, cu siguranță nu vei avea suprize pe parcurs, chiar și în condițiile în care se vor ivi cheltuieli neașteptate. 

Există oameni care își stabilesc bugetul înainte de a știi ce afacere își doresc să facă. De fapt lucrurile stau cu totul invers. O dată ce ai identificat ce afacere să deschizi, vei putea stabili cu precizie de ce buget ai nevoie. 

Ia în calcul fiecare cheltuială

Fiecare afacere are specificitatea ei însă iată mai jos o listă direcțiile pe care să le iei în considerare în alcătuirea bugetului înainte de a stabili suma pe care să o investești. 

Acestea pot fi împărțite în cheltuieli de deschidere a afacerii, cheltuieli lunare fixe sau variabile. 

  • costurile de deschidere a afacerii (costuri juridice, de intermediere, evaluare, contabilitate, taxe, capital) 
  • costurile cercetării de piață sau studii de fezabilitate;
  • costuri de producție sau investiție;
  • costuri cu mijloace fixe: echipamente, spațiu, mobilier etc;
  • consumabile (materii prime, costuri de ambalare și transport);
  • plata chiriei și a utilităților;
  • costuri cu website-ul sau magazinul online ( cumpărare domeniu, găzduire, creare website, comisioane procesare plată);
  • salarii (dacă vei avea o echipă);
  • costuri de promovare;
  • cotizații și impozite datorate statului;
  • cheltuieli neprevăzute. 

Creează un plan de afaceri

Un plan de afaceri este un instrument de management și o analiză pe care mulți antreprenori la început de drum, îl neglijează. De fapt acesta este un ghid care te ajuta să îți atingi obiectivele în business. 

Conform statisticilor, afacerile care au elaborat un plan de business, au potențial de creștere cu cel puțin 30% mai mare decât cele care se bazează doar pe presupuneri. 

Și pentru că tu îți dorești să începi o afacere care să îți genereze profituri și să ajungi la un rezultat sigur, un plan de afacere te va ajuta să ai o viziune clară, încă de la început asupra business-ului tău. 

Pe baza unui plan de afaceri bine făcut vei putea să analizezi rezultatele, să iei decizii strategice dar și să îți faci o idee clară despre modul în care va funcționa sau se va dezvolta afacerea ta. 

În plus, un plan de afaceri te va susține în relația cu investitorii sau cu eventuale finanțări. 

Nu este nevoie să elaborezi un plan complicat, însă trebuie să iei în considerare punctele esențiale care să îți ofere cea mai buna viziune asupra afacerii. Și nici nu ai nevoie de studii în afaceri sau contabilitate pentru a concepe un plan de afaceri. 

Dacă încă nu ești convins că afacerea ta are nevoie de un plan, iată câteva dintre beneficiile pe care ți le aduce un plan de afaceri:

  • Îți dezvolți afacerea mai repede pentru că știi concret de unde ai plecat și care este progresul și evoluția în timp;
  • Poți obține finanțări sau atrage investitori;
  • Iei decizii strategice pe baza informațiilor pe care le ai și nu pe presupuneri;
  • Știi concret care sunt pașii de făcut, ce obiective ai și unde vrei sa ajungi;

Un plan de afaceri care să îți fie de ajutor în strategia ta, trebuie să aibă cuprinse informații despre:

  •  produsele/serviciile tale;
  • analiza pieței;
  • obiective pe termen scurt și mediu;
  • organizare și management;
  • marketing și vânzări;
  • cereri de finanțare (dacă este cazul);
  •  previziuni financiare. 

Înființează-ți firma

După ce ai stabilit ce afacere să deschizi, ai un plan și ai creat o strategie, pentru a funcționa din punct de vedere legal este nevoie să îți înregistrezi firma.  

Acest lucru îți va permite să angajezi oameni, să închei parteneriate de afaceri, să obții finanțări sau să soliciți credite bancare dar te face și mai credibil în fața clienților și a furnizorilor. 

Indiferent că alegi să începi o afacere mai mică sau mai mare, că îți vei desfășura activitatea off line sau online, ai la dispoziție diferite forme legale prin care să fii activ ca și entitate juridică, chestiune care este obligatorie și care impune plata unor impozite dar și a raportărilor trimestriale sau anuale. 

Alege numele firmei tale

Înainte să îți înregistrezi firma ca entitate juridică ai nevoie de o denumire a acesteia. 

O dată ce vei ajunge la Registrul Comerțului, trebuie să ai deja câteva opțiuni de denumire a firmei tale, pentru a putea depune dosarul pentru înregistrare. 

Așadar, acum este momentul să te gândești la activitatea pe care o vei face și ce denumire ar fi cea mai potrivită pentru afacerea ta. Ai posibilitatea de a verifica dacă denumirea aleasă este diponibilă și online pe www.onrc.ro

Ce firmă să deschid?

Cu siguranță te întrebi ce fel de firmă să deschizi pentru a fi cea mai potrivită alegere. 

Printre cele mai frecvente tipuri de  firmă în România sunt SRL (Societate cu răspundere limitată) și PFA (Persoană fizică autorizată) dar poți alege și SRL-D (Societate cu răspundere limitata debutant),II (Întreprindere Individuală) sau SA (societate pe acțiuni). 

În funcție de activitatea pe care o vei desfășura, planul de viitor, echipa pe care o vrei dar și profiturile pe care le preconizezi vei găsi cea mai bună variantă dintre toate. 

Fiecare dintre tipurile de firmă are avantajele dar și dezavantajele ei, însă este singura modalitate prin care firma ta poate funcționa din punct de vedere legal. 

Alege forma entității legale pentru firma ta

Pentru a-ți fi mai ușor să iei o decizie potrivită activității pe care o vei face, îți prezentăm care sunt caracteristicile fiecărei forme de entitate juridică.

PFA și II 

Acestea sunt cele mai simple tipuri de firmă din România iar fondatorul este de fiecare dată o singură persoană, chiar dacă ulterior se mai poate alătura și soțul sau soția. Aici, ca titular al firmei trebuie să ai calificări în activitatea pe care o vei desfășura. 

Timpul pentru înființarea și depunerea dosarului este scurt iar contabilitatea o poți ține chiar tu personal, pentru că este destul de simplă. În ceea ce privesc angajații, pentru PFA poți avea maxim 3 angajați iar la II maxim 8. 

Marele avantaj al acestor tipuri de firme este că nu ești taxat de către stat atunci când vrei să scoți bani din firma ta și o poți face oricând. 

Iar ca și dezavantaj, este faptul că trebuie să plătești între 30% – 42% din profit statului dacă depășești plafonul de 24.960 lei dar și plata CASS ȘI CAS.

SRL și SRL-D 

Aceste 2 tipuri de firme sunt printre cele mai frecvent întâlnite forme juridice a firmelor din România iar fondatorii pot fi mai multe persoane (administratori și asociați), până la un maxim de 50 de persoane ( pentru SRL) și maxim 5 asociați pentru SRL-D. 

În cadrul acestei forme juridice asociații răspund în cazul unei datorii în limita capitalului social iar administratorul, care este responsabilul principal pentru starea firmei, răspunde cu bunurile personale. 

Aici trebuie să colaborezi cu un contabil pentru că partea de contabilitate este destul de complexă iar în cazul unei microîntreprinderi ai taxe mult mai mici decât în cazul unui PFA sau II, de doar 1-3% din venit și 16% din profit. 

În comparație cu PFA și II atunci când îți dorești să scoți bani din firmă trebuie să plătești impozit pe dividende de 5%. 

Cu toate că în cazul unui SRL-D nu plătești CAS, cu această formă juridică poți avea doar 5 activități CAEN pe firmă iar unele activități sunt interzise. 

Acte necesare pentru a începe o afacere

Chiar dacă nu ai neapărat nevoie de o investiție mare pentru a-ți deschide o firmă, atunci când vorbim de depunerea dosarului pentru înregistrare, lucrurile stau puțin diferit .         

  Aici ai nevoie de câteva acte și declarații pe care să le completezi dar și câteva drumuri de făcut. 

  Iată ce acte să pregătești atunci când știi ce firmă să deschizi:

Pentru SRL – SRL -D:

  • Cerere pentru verificare disponibilitate firmă și rezervare denumire;
  • Cazier fiscal al administratorului și asociatului/asociaților;
  • Contract  de sediu social – de închiriere, de vânzare-cumpărare sau de comodat (în cazul în care nu ai achiziționat un spațiu pentru sediul firmei sau nu ai un contract de închiriere);
  • Acordul vecinilor și al asociației de proprietari (în cazul în care vei avea sediul social într-un bloc); 
  • Copie CI sau pașaport;
  • Act constitutiv ( + dovada depunerii capitalului social la bancă – 200 lei);
  • Declarații și formulare de la Registrul Comerțului:
    • Cerere de înregistrare a documentului care atestă dreptul de folosință asupra spațiului cu destinație de sediu social și de eliberare a certificatului pentru spațiul cu destinație de sediu social;
    • Declarație pe proprie răspundere ( 2 modele); 
    • Cerere de înregistrare în Registrul Comerțului;
    • Opis de documente depuse pentru înregistrare/autorizare/funcționare;
    • Declarație privind vectorul fiscal;
  • Factură – chitanță pentru plățile de depunere a dosarului la Registrul Comerțului;

În urma depunerii dosarului la Registrul Comerțului vei primi un termen de soluționare și unul de eliberare a dosarului care este de aproximativ 2-3 zile până când vei avea toate documentele finalizate:

  • Rezoluția de înființare;
  • Certificatul Constatator – unul pentru înregistrarea activității și a sediului social, și unul pentru  codul CAEN;
  • Certificatul de Înregistrare. 

După ce ai toate actele firmei tale urmează să îți deschizi un cont bancar în care să virezi capitalul social depus și să începi colaborarea cu un contabil care să te ajute cu depunerea declarațiilor și balanțelor. 

Achizitioneaza-ti un Registru Unic de Control și unul de evidență fiscală pe care să îl predai contabilului dacă nu vei ține tu evidența contabilă. 

Pentru PFA/II

  • Copie CI;
  • Contract vânzare-cumpărare/închiriere sau comodat pentru sediul profesional;
  • Documente care să ateste pregătirea profesională ( diplome de studii certificate de calificare profesională);
  • Cazier judiciar;
  • Declarații și cereri Registrul Comerțului:
    • Cerere de verificare disponibilitate și rezervare firmă;
    • Cerere de înregistrare;
    • Declarație pe proprie răspundere;
    • Dovada care atestă dreptul de folosință a sediului profesional;
    • Verificarea unicității calității de persoană fizică autorizată sau titular al întreprinderii individuale;

Pentru acest tip de firmă nu ai nevoie de un contabil ulterior pentru că aceasta poate fi ținută chiar de tine. Tot ce ai de făcut este să îți ții evidența veniturilor și cheltuielilor și să depui declarațiile de venit în fiecare an la ANAF. 

Promoveaza-ti afacerea prin marketing și branding

Marketingul are unul dintre cele mai importante roluri într-un business.

La fel cum te gândești la producție sau vânzare, la fel trebuie să gândești la marketing, ca la un lucru esențial pentru afacerea ta.  

Dacă un business la început, aduce pe piață produse/servicii noi, știe deja cui se adresează și oferă valoare, nimic din toate astea nu pot fi duse mai departe fără marketing. Promovarea este esențială în orice afacere, în special la început. 

Deși cei mai mulți antreprenori, la început de drum tind să amâne bugetul de marketing pentru mai târziu, de fapt, acesta ar trebui să fie printre prioritățile tale, din start. 

Imaginează-ți cât de încet și de greu vei crește afacerea ta fără promovare, cum vei ajunge la clientul tău fără a avea un plan în acest sens?  Și mai mult decât atât, cum te va recunoaște clientul tău dintre zecile sau sutele de afaceri pe care le vede zilnic dacă nu îți formezi un brand? 

Branding-ul este fapt, o strategie de marketing care îi ajută pe oameni să îți identifice foarte rapid produsele dar și marca ta dintre toți concurenții tăi. Iar numele și restul elementelor vizuale prin care clientul te va identifica trebuie să reprezinte în totalitate afacerea ta și valorile ei. 

Dacă nu începi să îți construiești brandul pe măsură ce îți dezvolți afacerea pe termen lung identificarea mărcii tale va avea de suferit. De ce? Pentru că majoritatea oamenilor iau decizia de cumpărare în mod subconștient iar dacă tu nu ai ajuns acolo cu marca ta, șansele ca acesta să te aleagă pe tine sunt destul de mici. 

De cele mai multe ori, clienții preferă să aleagă un brand pe care îl cunosc, atunci când fac alegerile, chiar dacă prețul este mai mare, în comparație cu un produs, al unei firme pe care nu o cunosc. 

Așadar, pentru că ești la început cu afacerea ta, alege să creezi și să dezvolți un brand puternic care să transmită misiunea și obiectivele business-ului tău dar și să se conecteze cu nevoile clienților. 

Oamenii vor fi mai aproape de branduri care au capacitatea de a-i înțelege și de le acoperi nevoile actuale. 

Iată care sunt pașii esențiali în crearea unui brand:

  • începe cu povestea – brandul tău trebuie să spună povestea ta, povestea ideii tale de afacere;
  • spune povestea afacerii tale, pe același ton, de fiecare dată atunci când i te adresezi clientului;
  • alege un nume care să sugereze ceea ce faci de la o primă privire;
  • creează un slogan, care să completeze logo-ul mărcii tale;
  • alege-ți culorile, fontul  și creează logo-ul;

Nu uita că și brandul are nevoie de timp pentru a se dezvolta la fel ca și afacerea ta. 

Fii consecvent în tot ceea ce ține de brandul tău și afișează-l ori de câte ori poți, atât prin ceea ce ține de vizual cât și ca valori, misiune și obiective.

Investește în tine și în afacerea ta

Fiind un antreprenor la început s-ar putea să nu îți mai acorzi timp suficient pentru tine, pentru că orice altceva pare a fi mai important decât acest lucru. 

Însă pentru a putea ține pasul cu creșterea afacerii tale, ai și tu nevoie de dezvoltare continuă, pentru că o afacere de succes are nevoie de un antreprenor de succes. 

Imaginează-ți câte lucruri noi vor veni în fiecare zi în afacerea ta, câte provocări, câte decizii vei fi nevoit să iei și câte greșeli ai putea face dacă nu investești în tine, în educare și dezvoltare continuă. 

Continuă să înveți

Pe măsură ce înveți tot mai multe lucruri și începi să vezi lucrurile din perspective noi, vei aduce în afacerea ta doar beneficii și vei fi capabil să iei decizii mult mai bune. 

     Studiază oamenii care au reușit din domeniul afacerilor și află cum au ajuns să își atingă obiectivele. 

Învață noile tehnici de marketing și menține-te la curent cu tot ce apare nou pe piață în materie de metode de promovare, digital și comportament al clienților, pentru a comunica de fiecare dată eficient cu clientul tău și a-ți dezvolta afacerea cât mai rapid. 

Caută cursurile, webinariile și evenimentele care te pot ajuta să devii din ce în ce mai bun în domeniul tău, în relaționarea cu partenerii sau echipa ta și în identificarea nevoilor clienților tăi. 

În plus, atunci când continui să te dezvolți mintea ta va găsi mult mai rapid soluții în orice situație iar provocările vor fi mai ușoare. 

Investește în afacerea ta

A investi într-o afacere doar la început, fără a mai face investiții ulterioare, nu este cea mai bună cale spre succes și dezvoltare. 

Pentru că lucrurile avansează continuu în industrie, pe piața pe care ești dar și în nevoia clienților, cea mai bună alegere pe care o poți face pentru ca afacerea ta să fie în topul preferințelor lor este să investești continuu în ea. 

Dacă unele echipamente, instrumente, programe, obiective sau chiar strategii au funcționat la deschidere, ele s-ar putea să nu mai fie de actualitate peste un timp. Iar tu îți dorești să fi mereu în trend și în atenția clienților tăi, nu-i așa?

Orice investiție pe care o vei face în business-ului tău îți va aduce doar beneficii cu toate că, la prima vedere pare a fi mai degrabă o cheltuială. 

Orice investiție făcută în afacerea ta ar trebui să îți genereze de cel puțin 5 ori venituri mai mari decât înainte. Atunci știi cu adevărat că ai făcut o alegere de a investi foarte bună. 

Inclusiv la partea de resurse umane este important să te gândești la investiții. Oamenii au nevoie de dezvoltare pentru a aduce rezultate iar dacă tu vei decide să investești în echipa ta, cu siguranță ceea ce ei îți vor putea oferi ulterior, va fi neprețuit.

Afacerea ta devine mai valoroasă

O dată ce ai investit bani în afacerea ta, atât tu cât și echipa, investitorii dar și clienții tăi vor percepe afacerea ta că fiind mult mai valoroasă decât înainte. 

Tu îți vei lua munca mai în serios pentru că nu îți dorești să pierzi banii investiți, echipa ta va aprecia ceea ce îi oferi, prin dezvoltare sau condiții de muncă dar și în întreaga ta activitate se vor vedea îmbunătățiri. 

Vei deveni mult mai prețios ca business și brand atât pentru clienții tăi cât și pentru cei care își doresc să investească în afaceri care se dezvoltă continuu. 

Cum să începi o afacere în mediul online

nline asta nu înseamnă că principiile ei nu sunt aproximativ aceleași cu ale unei afaceri offline. 

Ce este foarte clar aici, este chiar faptul că online-ul îți dă mai mult curaj să începi propria ta afacere, pe care o poți face de oriunde, oricând și ai posibilități de gestionare mult mai simple și mai rapide decât în offline. 

Conectarea cu echipa, cu partenerii dar și cu clienții tăi este mai facilă și toate acestea sunt beneficii pe care înainte nu le-ai fi avut. 

Așadar iată cum să începi o afacere în online și ce pași să urmezi. 

  1. Înainte de toate, cercetează

Cercetarea este esențială în orice afacere, fie că aceasta este în online fie în offline. Pentru că îți dorești o afacere care să funcționeze pe termen lung și care să aibă sustenabilitate în viitor, cu siguranță trebuie să faci acest pas. 

O idee de afacere este una cu adevărat bună, atunci când aceasta este fezabilă și prezintă interes pentru potențialul cumpărător. Acest studiu îl poți face chiar tu pentru că, în online ai acces la foarte multe date și informații de care să te folosești în analiza ta. 

Dacă vrei să fii sigur că afacerea ta va funcționa, alege ca și domeniu în care să începi o afacere unul care este deja validat de alte afaceri și știi sigur că funcționează. 

  1. Asigură-te că știi ce ai de făcut

Acum că ești dispus să ai propria ta afacere și ai ales în ce domeniu vei activa, trebuie să te asiguri că știi foarte clar ce ai de făcut. Nu doar pasiunea contează, în a deveni de succes ci și felul cum o poți aplica și a o dărui celorlalți. 

Nu trebuie neapărat să ai studii în domeniul business pentru a începe o afacere în online, pentru că ai nenumărate cursuri și oameni care să te ghideze din experiența lor,  în a deveni de succes. 

      Chiar din confortul casei tale, ai posibilitatea de a învăța tot ce ai nevoie să știi pentru a deveni cel mai bun în ceea ce vrei să faci și pentru a-ți conduce afacerea înspre reușită. 

Important este să fii deschis să înveți pentru a oferi clienților tăi dar și afacerii tale tot ceea ce este mai bun. 

Nu uita că, oamenii vor urma și vor alege de fiecare dată un profesionist în locul unei persoane care nu știe cu claritate ce face și despre ce vorbește. 

  1. Setează-ți bugetul 

Așa cum am pus, o afacere în online poate fi deschisă cu un buget mic sau cu 0 buget în cazul în care te gândești să oferi anumite servicii care nu necesită investiție la început sau dacă alegi varianta vânzării prin dropshipping. 

În cazul în care vrei să creezi tu produse noi atunci vei avea nevoie de un buget pentru materia primă. Tot aici trebuie să te gândești la magazinul unde vei vinde aceste produse și cum le vei promova. 

O afacere în care alegi să investești încă de la început va fi mult mai productivă și îți va ușura procesul de dezvoltare. 

  1. Creează și dezvoltă produsul sau serviciul afacerii tale

În cazul în care ai ales să oferi un produs sau un serviciu pe care îl vei crea tu, acum este momentul să te apuci de treabă și să dai viață ideii tale. 

Dacă ai ales să comercializezi produse existente deja, începe să cauți furnizorii și analizează ofertele pe care le primești. 

  1. Deschide-ți propriul website

  Un website nu mai este doar o opțiune indiferent că afacerea ta va fi offline sau online.  

Ai nenumărate avantaje atunci când ai un site al afacerii tale, fie că este unul de prezentare al serviciilor tale fie un magazin online. 

Pe lângă că oferi transparență și încredere clientului tău, acesta va avea la dispoziție toate informațiile de care are nevoie într-un singur loc, care este chiar locul unde va știi că te va găsi mereu. 

În plus, aici îi poți oferi prin intermediul blogului o multitudine de informații care îl interesează din domeniul tău de activitate și din expertiza ta. 

  1. Promovează

Acum că ai pus toate lucrurile la punct tot ce îți dorești este să începi să vinzi nu-i așa?

Iar pentru a vinde, clientul tău trebuie să afle de tine, de serviciile/produsele tale și de beneficiile pe care le primește.

Promovarea face ca afacerea ta să ajungă la clientul tău mult mai rapid și mai ușor. Ai nenumărate variante prin care îți poți face cunoscută afacerea. 

Chiar dacă ai tendința de a amâna bugetul pentru promovare îți recomandăm să nu faci asta. În special acum, cât ești la început, ai nevoie ca oamenii să te cunoască și să înceapă să creadă în tine și în produsele tale. Încrederea se dezvoltă și se câștigă în timp. 

Promovează-te pe canalele unde știi că se află clientul tău și consideră promovarea ca fiind una dintre cei mai importanți piloni ai afacerii tale. 

Descarcă Ghidul pentru o afacere în online marketing și advertising
  1. Analizează și îmbunătățește constant 

După ce primii clienți au apărut, începe un alt proces al afacerii tale. Acela de analiză. Acum ai date, ai păreri ale clienților și știi exact unde te situezi. Ce ai putea îmbunătăți, ce ai putea aduce nou în business-ul tău. 

Analiza nu trebuie să fie doar în direcția concurenței ci și în cea a clientului. 

Cu cât vei menține relații mai bune cu clienții tăi cu atât vei reuși să te apropii cât mai mult de nevoia lor reală și ei să te aleagă de fiecare dată pe tine. 

Acum că știi cum să începi o afacere, îți mai rămâne un singur lucru de făcut. Să dai viață afacerii tale și să te bucuri de proces și de succes! 

Ai un prieten căruia i-ar fi de folos acest articol? Ajută-l cu un share. Îți va fi recunoscător :)
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Responses

Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări
Autor Articol
Picture of Vlad Niță

Vlad Niță

CEO DoAds Agency și expert Facebook Ads

Categorii Articole
Postări Recente
Descarcă gratuit ghidul cu 9 studii de caz DoAds și învață strategii care au generat peste 250€ de milioane în vănzări